به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۲۱:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۴۹۳۷۹۴

 لحظه‌ای تاریخی برای مکزیک

 لحظه‌ای تاریخی برای مکزیک
گروه بین الملل: برای اولین بار در تاریخ مکزیک، یک زن ریاست‌جمهوری را بر عهده می‌گیرد. اما کلودیا شینبام با میراث دشواری روبروست. بیش از ۱۰۰ هزار نفر مفقود و همچنین خشونت و فساد عمیق، بخشی از فهرست طولانی چالش‌های پیش روی اوست.
از روزسه شنبه (اول اکتبر) مکزیک برای شش سال آینده توسط یک زن اداره می‌شود. پیروزی کلودیا شینبام در کشوری با فرهنگ سنتی، کاتولیک و مردسالارانه یک گام بزرگ برای مکزیک است.
آندرس لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک از حزب "مورنا" کرسی ریاست‌جمهوری را همراه با چالش‌هایی بزرگ به همکار حزبی خود، واگذار می‌کند. او در دوران زمامداری خود تلاش کرد برنامه‌های اجتماعی پیشرفته‌تری را اجرا کند؛ از جمله یک مستمری پایه برای سالمندان و افزایش حداقل دستمزد به حدود ۱۱ یورو در روز؛ اقداماتی که بسیاری از مردم از آن استقبال کردند.
با این حال اوبرادور میراث دشواری برای شینباوم به جا می‌گذارد. در این کشور حدود ۱۱۵ هزار نفر ناپدید شد‌ه‌اند که تقریباً نیمی از آنها در طول شش سالی که او قدرت را در دست داشت مفقود شدند. درهم تنیدگی روزافزون جنایات سازمان‌یافته با قدرت سیاسی در بسیاری از ایالت‌های مکزیک و کسری بودجه شش درصدی تولید ناخالص ملی بخشی از فهرست معضلات پیش روی شینباوم است.سرجیو آگوایو، استاد علوم سیاسی از دانشگاه مکزیک می‌گوید شینباوم با ارتشی روبروست که بیش از پیش قدرت گرفته و در تمامی عرصه‌های غیرنظامی نیز فعال است، به عنوان مثال در ساخت فرودگاه یا پروژه زیرساخت قطار مایا.به گفته او یکی از چالش‌های بزرگ رئیس‌جمهور جدید تلاش برای تشکیل "دولتی غیرنظامی" در برابر حضور قدرتمند ارتش خواهد بود. اما "از آنجا که اوبرادور در دوران زمامداری خود به تقویت ارتش ادامه داد، نظامیان بدون شک نقش مهمی در دولت جدید ایفا خواهد کرد."فالکو ارنست، کارشناس مکزیک در گروه بحران بین‌المللی، فقدان شفافیت، ساختارهای فاسد و عدم کنترل بر ارتش را یک معضل عمده می‌داند. او می‌گوید: «حضور ارتش در خیابان‌ها و روستاهای مکزیک، مادام که ریشه‌عمیق فساد در این نهادها حل نشود، زمینه بزرگ‌تری را برای فساد و همپوشانی با گروه‌های جنایتکار باز می‌کند.»او می‌افزاید: «به گفته منابع ما، فساد در نیروهای مسلح [در مکزیک] گسترده‌تر و عمیق‌تر شده است.»
شینباوم تا به حال درباره نحوه برخورد با تشدید خشونت در ایالت سینالوآ، جایی که نبردی خونین برای رهبری کارتل سینالوآ در جریان است، سکوت کرده است. در آنجا بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر دیگر هم ناپدید شده‌اند. کلاس‌های درس در کولیاکان، مرکز سینالووا به حالت تعلیق در آمده‌اند.یک سوال مهم دیگر این است که کلودیا شینباوم که خود دکترای فیزیک دارد و مهندس انرژی است، تا چه حد سیاست‌هایی برای حفظ محیط زیست در پیش می‌گیرد و خود را از لوپز اوبرادور متمایز می‌کند؟
اوبرادور در شش سال ریاست‌جمهوری خود از منافع شرکت نفت دولتی به شدت بدهکار "پمکس" دفاع کرد و موانعی را بر سر راه شرکت‌های خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های خارجی گذاشت که می‌خواستند در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند.

 
برچسب ها: مکزیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها