به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۱۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۴۹۴۰۴۵

 ترامپ و هریس چه وعده‌هایی داده‌اند؟

 ترامپ و هریس چه وعده‌هایی داده‌اند؟
گروه بین الملل: رای‌دهندگان آمریکایی در روز انتخابات ریاست جمهوری با دو گزینه مشخص و متفاوت روبرو هستند: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور از حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه. در اینجا نگاهی داریم به مواضع این دو رقیب، و سیاست‌های آنها را در موضوعات مختلف مقایسه می‌کنیم.
هریس گفته است که اولویت روز اول کاری‌اش تلاش برای کاهش هزینه‌های غذا و مسکن برای خانواده‌های کارگر خواهد بود.
او وعده داده است که قیمت‌گذاری بیش از حد و ناعادلانه روی مواد غذایی را ممنوع کند، به کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند کمک کند و مشوق‌هایی برای افزایش عرضه مسکن ارائه دهد.
ترامپ وعده داده است که «به تورم پایان دهد و هزینه‌های معیشتی در آمریکا را مقرون به صرفه کند».
او متعهد شده است که نرخ بهره را پایین بیاورد -کاری که در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست- و گفته است که با اخراج مهاجرانی که مدرک قانونی ندارند، فشار در حوزه مسکن را کاهش می‌دهد.

سقط جنین
هریس حقوق سقط جنین را محور اصلی کارزار انتخاباتی خود قرار داده و همچنان از وضع قانونی حمایت می‌کند که حقوق باروری را در سراسر کشور تثبیت کند.
ترامپ در هفته‌های اخیر نتوانسته پیام ثابتی در این زمینه داشته باشد.
سه نفری که او در دوره ریاست‌جمهوری خود به‌عنوان قاضی دیوان عالی منصوب کرد، نقشی کلیدی در لغو حق قانونی سقط جنین داشتند؛ حکمی که در سال ۱۹۷۳ در پرونده «رو علیه وید» صادر شده بود و با همین نام شناخته می‌شود.

مهاجرت
هریس در دولت جو بایدن ماموریت داشت علل ریشه‌ای بحران در مرزهای جنوبی آمریکا را بررسی کند، و در جذب میلیاردها دلار سرمایه خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای با هدف کاهش جریان مهاجرت به شمال نقش داشت.تعداد افرادی که از مرز مکزیک عبور می‌کنند، در پایان سال ۲۰۲۳ به رقم بی‌سابقه‌ای رسید، اما بعد از آن کاهش یافت. هریس در جریان مبارزات انتخاباتی موضع خود را سخت‌تر کرده و بر تجربه‌اش در مقام دادستان کالیفرنیا برای مبارزه با قاچاقچیان انسان تاکید کرده است.
ترامپ وعده داده است که با تکمیل ساخت دیوار مرزی و تشدید سخت‌گیری‌ها، مرز را ببندد. اما او از جمهوری‌خواهان خواسته تا یک لایحه فراحزبی سختگیرانه مرزی را که هریس از آن حمایت می‌کند، کنار بگذارند.او همچنین وعده بزرگ‌ترین اخراج گروهی مهاجران بدون مدرک در تاریخ آمریکا را داده است. کارشناسان به بی‌بی‌سی گفتند که چنین اقدامی با چالش‌های قانونی روبرو خواهد شد.


مالیات
هریس می‌خواهد مالیات‌ها را برای شرکت‌های بزرگ و آمریکایی‌هایی که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند، افزایش دهد.او هم‌زمان برنامه‌هایی را برای کاهش بار مالیاتی خانواده‌ها پیشنهاد داده که افزایش اعتبار مالیاتی کودک از جمله آنها است.ترامپ مواردی از کاهش مالیاتی به ارزش تریلیون‌ها دلار پیشنهاد کرده است، از جمله تمدید کاهش مالیات‌هایی که در دوره ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمده بود و عمدتا به نفع ثروتمندان بود. او می‌گوید هزینه این کاهش‌ها را از طریق رشد بیشتر و تعرفه‌های واردات جبران خواهد کرد.تحلیلگران می‌گویند هر دو برنامه مالیاتی کسری بودجه را افزایش خواهد داد، اما این رقم در برنامه ترامپ بیشتر خواهد بود.

سیاست خارجی
هریس وعده داده است که تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد. او گفته اگر انتخاب شود، تضمین می‌کند که آمریکا، و نه چین، برنده «رقابت قرن ۲۱» باشد.او از مدت‌ها پیش حامی راه حل دو کشوری در اختلافات بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بوده و خواهان پایان جنگ در غزه شده است.ترامپ سیاست خارجی انزواطلبانه‌ای دارد و می‌خواهد آمریکا را از درگیری‌های دیگر در جهان بیرون بکشد.او گفته است که جنگ در اوکراین را در عرض ۲۴ ساعت از طریق مذاکره برای رسیدن به یک توافق با روسیه پایان خواهد داد. دموکرات‌ها می‌گویند چنین اقدامی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را جسورتر خواهد کرد.ترامپ خود را به عنوان حامی سرسخت اسرائیل معرفی کرده اما درباره چگونگی پایان دادن به جنگ غزه اظهار نظر زیادی نکرده است.

تجارت
هریس طرح جامع ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را نوعی وضع مالیات ملی بر خانواده‌های کارگر دانسته که به گفته او برای هر خانوار ۴۰۰۰ دلار در سال هزینه خواهد داشت. انتظار می‌رود هریس رویکردی هدفمندتر در مورد مالیات بر واردات داشته باشد.ترامپ تعرفه‌ها را محور اصلی برنامه‌های انتخاباتی خود قرار داده است. او پیشنهاد وضع تعرفه‌های جدید ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر اکثر کالاهای خارجی، و تعرفه‌های بسیار بالاتر بر کالاهای چینی را مطرح کرده است.

تغییرات اقلیمی
هریس در مقام معاون رئیس‌جمهور، در تصویب قانون کاهش تورم نقش داشت که از محل آن صدها میلیارد دلار به انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌های تخفیف مالیات و اعتبار برای خودروهای برقی اختصاص داده شده است.اما او مخالفت خود با «فرکینگ» را کنار گذاشته است؛ شیوه‌ای برای استخراج نفت و گاز که همواره با انتقاد حامیان محیط زیست‌ روبرو بوده است.ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید صدها مورد از تدابیر مربوط به حفاظت از محیط زیست را لغو کرد، از جمله محدودیت‌ها بر انتشار گاز دی‌اکسید کربن از نیروگاه‌ها و وسایل نقلیه.او در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است که حفاری برای اکتشاف نفت در قطب شمال را افزایش دهد و با گسترش خودروهای برقی مخالفت کرده است.

بهداشت و درمان
هریس بخشی از دولتی بوده که هزینه داروهای تجویزی را کاهش داده و قیمت انسولین را به ۳۵ دلار محدود کرده است.ترامپ گفته است که در صورت بازگشت به کاخ سفید تلاش خود برای لغو قانون «مراقبت بهداشتی مقرون به‌صرفه» را که به میلیون‌ها نفر خدمات بیمه ارائه می‌دهد، تکرار نخواهد کرد.او خواهان درمان‌ ناباروری با هزینه‌ دولتی شده است، اما این طرح ممکن است با مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره روبه‌رو شود.

جرم و جنایت
هریس سعی کرده است تا تجربه‌ کاری‌اش به عنوان دادستان را در مقابل این واقعیت قرار دهد که ترامپ به عنوان یک مجرم در دادگاه محکوم شده است.ترامپ وعده داده است که کارتل‌های مواد مخدر را نابود کند، خشونت‌های مرتبط با باندهای تبهکار را متوقف کند و شهرهای تحت مدیریت دموکرات‌ها را که به گفته او مملو از جرم و جنایت هستند، بازسازی کند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها