به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۷۶۸۹۸

چرا فقط دستمزد را رصد می‌كنید؟

چرا فقط دستمزد را رصد می‌كنید؟
 اقباله هیئتی

نرخ تورم رسمی در كشور در حالی از 40 درصد گذر كرده است كه بسیاری از فعالان اقتصادی و كارشناسان، نرخ واقعی رشد تورم را بسیار بیش از این می‌دانند. در این میان، ‌رئیس كل بانك مركزی در اظهاراتی افزایش 57 درصدی دستمزد كارگران را عجیب و غریب و عامل نرخ تورم دانسته است! این سخنان صالح‌آبادی در حالی بیان می‌شود كه آنقدر سومدیریت‌ها در اقتصاد كشور زیاد است و عوامل تاثیرگذار بر رشد شاخص تورم فراوان هستند كه اصولا این افزایش میزان دستمزد در مقایسه آنها جزئی ‌است! نكته مهمتر این است كه چگونه تورم 40 و 50 درصدی عجیب نیست اما افزایش دستمزد به این میزان عجیب است؟در همین كشور همسایه «تركیه» در سال جاری به دلیل افزایش نرخ تورم و برای جلوگیری از كاهش قدرت خرید كارگران، نرخ رسمی دستمزدها سه باز افزایش پیدا كرد تا ماناسب با تورم باشد.

چگونه است كه رئیس كل بانك مركزی نمی‌داند شكاف میان دستمزد و تورم هرچقدر كه بیشتر باشد به مشكلات اقتصادی و ركود دامن می‌زند؟ همین حالا هم بسیاری از فعالان صنعتی و آنان كه به دنبال كارگر هستند، می‌گویند جوانان حتی در شهرك‌های صنعتی و حاشیه شهرها حاضر نیستند با دستمزد ماهی 7 و 8 میلیون كار كنند،‌ دلیلش هم مشخص است؛ این پول حتی هزینه روزانه یك ماهشان را هم تامین نمی كند چه رسد به ساختن زندگی و آینده. حالا چطور می‌شود با این شرایط دستمزد كمتر از تورم افزایش پیدا كند؟ همین حالا مسئولانی كه برای كارگران و مزدبگیران نسخه می‌پیچند آیا می‌توانند با ماهی 10 میلیون تومان هزینه خانواده‌شان را تامین كنند كه از كارگران توقع دارند برای ماهس 6 و یا 7 میلیون تومان كار كنند؟

موضوع مهم‌تر این است كه ماهيت تورمي اقتصاد در كشور را نبايد به حقوق و دستمزد كارگران نسبت داد. در این آشفته بازار نرخ ارز، اثر دستمزدها در تورم كشور بسيار ناچيز است و ضرورت دارد تا دولت روي موضوعات اساسي‌تري كه بر تورم تاثيرگذارند و مهم‌تر هم هستند دست بگذارد. بانك مركزی باید برای سایر مولفه‌های تاثیرگذار چاره‌ای بیندیشد نه اینكه در فكر فقیر كردن هر چه بیشتر ضعیف‌ترین اقشار جامعه باشد.
برچسب ها: تورم دستمزد

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۲:۳۰
افزایش ناچیز دستمزد سهل الوصولترین راه دولت برای کم کردن تراز منفی اش در هزینه هایش هست ... (411313)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها