به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۴۸۲۹

سهیل محمودی: جمع کنید این بساط را...!

گروه جامعه: سهیل محمودی شاعر در صفحه شخصی اش نوشته است: جمع کنید این بساط ماهواره‌ی میمون هوا کردن و تابلوهای "فرزند بیشتر زندگی شادتر " و "با یه گل بهار نمیشه" و خُرده فرمایش های اینگونه را...! همین امشب، ساعت حدود بیست و دو و سی دقیقه بود. برای خرید خُرده ریزهای خانه و مقداری مواد غذایی و چهارتا خِرت و پِرت یخچالی ، ماشین را روشن کردم که بروم فروشگاه شهروند میدان آرژانتین. باید از چند تا خیابان و چهارراه و ... گذر مي‌کردم. بدون استثنا پشت هر چراغ قرمزی که ایستادم، تعدادی مرد و زن و دختر بچه هایی ده یازده ساله یا داشتند فال حافظ مي‌فروختند یا گُل ... و یا گدایی مي‌کردند ! اشک امانم نمی داد پشت فرمان. من شاعرم و نویسنده و صدای این مردم. شریک غم و شادی هایشان. و مردم اعماق - که از میان آنها برخاسته ام و از همانهایم - با این رنجها و دشواری هایشان، طلبی کلان از همچو منی دارند . چه باید مي‌کردم جز لعن و نفرینی به این اوضاع؟ لعن و نفرینی که نهایتا از شعرهایم سر برخواهد آورد و روسیاهی این روزگار را ثبت و ضبط خواهد کرد برای آیندگان ... اما فعلا اینجا در گوشهایی - اگر شنوا باشند - فریاد مي‌کنم: جمع کنید این بساط ماهواره‌ی میمون هوا کردن و تابلوهای " فرزند بیشتر زندگی شادتر " را...!

سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۱۳
واقعا نادان فرض کردن مردم تا چه حد.....به قولی گورش کجا بود که کفنش باشه
به جای هزینه های میلیاردی واسه این تبلیغات مضحک همون رو دست چند تا محتاج رو بگیرند (188036)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۱۵
کشوری که در تامین زندگی این هفتاد میلیون مانده حتی در تامین آب اشامیدن مردم مشکل دارد جمعیت اضافه برای چه میخواهد آیا زیاد کردن نسل بدبخت بیکار ومعتاد ومحروم شادی خواهد اورد واقعا گل گفتید. (188037)
کسری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۲۲
خدا پدرت را بیامرزد برای میزان درکت از اوضاع (188041)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۲۳
یعنی چون یه خروار مشکل داریم اون چند تا خوبی هم که داریم بذاریم کنار !! (188042)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۲۳
دوست من اون خوبی هایی که شما میگی برای مردم نون و آب نمیشه
من دوست دارم تو کشوری زندگی کنم که آرامش روحی روانی داشته باشم
دوست دارم ماشین خوب با 10 میلیون بخرم
دوست دارم خودم انتخاب کنم کدوم کانال و کدوم سایت رو نگاه کنم
دوست دارم تو خیابان که میرم دغدغه گیر دادن های نیروی انتظامی رو نداشته باشم
دوست دارم با لباس راحت مثلا آستین کوتاه تو تابستان برم اداره
.
.
.
بگم بگم ... (188082)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۴:۴۷
موقعی اب و نون و بهداشتت و. . . . مثل دنیا میشه که خیلی از ما به این درک رسیده باشیم که نباید بنزینی که در ترکیه 7000 تومان میدهند ما در اینجا ارزانتر از ابمعدنی انرا بخریم و بی رویه بسوزانیم و هوا را الوده و خود را بیمار کنیم (188177)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۸:۵۷
خیلی باحالی ترکبه درامدش بخش اعظمش از توریست و صنعت توریسمه.نفت هم نداره عرضه اشو دارن درامد درمیارن از کمترین. ما دریای نفت داریم که باید چند برابر ترکیه باشیم از هر لحاظ ... خداییش بنزین بشه دو دلار کسی دلش نمیسوزه ولی بشرطی که من نوعی ماشینی که تو ترکیه 10میلیون تومانه تو ایرانم بخرم 10 میلیون. حالا فکر میکنی که از خودروسازی ایران ارتزاق میکنن میزارن ما مثل انسان زندگی کنیم. (188326)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۳۰
سهیل جان حرف دل ما رو زدین! (188048)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۳۷
ماهواره!!! تمام بخش های پژوهشی مملکت تعطیل شده تا ماهواره هوا بشه! که چی؟ (188054)
فرگام سعادتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۴۰
رحمت بر آبا و اجدادت جناب آقای محمودی عزیز
خوابیده ایم در باد این حرفها و غافلیم از همه جا.
مانده ایم که بهره این همه ترقی و پیشرفت کی نصیب این ملت می شود؟!
دردناک تر از همه این است که تا امروز در نامگذاری این پیشرفتها و ترقی های وطنی از واژه فارسی استفاده نمی شد ولی متأسفانه برای یک بوزینه نام اصیل ایرانی " فرگام " را انتخاب کرده اند که جای بسی تعجب و تفکر دارد!!!
به راستی در پس این به اصطلاح پیشرفت اهانتی بزرگ به فرهنگ و ادب ایرانی نشد؟!
آیا بهتر نبود یک نام اصیل ایرانی که بعضاً نام افراد نیز هست برای این بوزینه انتخاب نمی شد؟
ما که تا کنون هر آنچه نامگذاری برای پیشرفتهای علمی ، استراتژیک و نظامی خود داشتیم از عناوین اصیل زبان و فرهنگی دیگر بود.
چه شد که برای این یکی این چنین نشد؟
آیا دستاوردهای پیشین ایرانی نبودند؟
رحمت بر آبا و اجدادت جناب آقای محمودی عزیز (188057)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۱:۴۵
آقای محمودی
این شعارهای فرزند بیشتر زندگی شادتر را عده ای سر می دهند که سر در آخور بیت المال دارند . نه فرزند تحصیل کرده بیکار دارند نه اجاره نشین هستند که علاوه بر پرداخت هزینه های آنچنانی اجاره خانه باید سرگردانی را هم به خاطر تعداد زیاد خانواده هم تحمل کنند . آخر بگویید برای فرزندان این مرز و بوم چه کار کرده اید که میخواهید انها رابیشتر کنید. (188061)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۰۱
جناب آقای محمودی شاعر محترم!
حتما که در کشور عزیز ما صحنه های زیادی وجود دارند که دل هر انسان نوع دوست را به درد می آورند و فقط همانی نیست که حضرت عالی اشاره فرمودید اما آیا نمی شود در عین حالی که به فقر می اندیشیم به رشد علم و فرهنگ نیز بیندیشیم؟ آیا رشد علمی و سیاسی و فرهنگی فی نفسه فقر آور است؟ حتما شما نیز چون من معتقدید که انسان موجودی ذوابعاد است و با توجه به همین خاصیت می تواند امور مختلف را همزمان مورد مداقه قرار دهد، بنابراین می توان ماهواره هوا کرد و در عین حال مشکلات معیشتی مردم را نیز حل نمود. (188065)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۰۴
آقای محمودی عزیز
راستش را بخواهید من هم از پیشرفت های اینچنینی که در زندگی مردم عادی تاثیری ندارد خوشحال نمی شوم
1- بیمارستان های مجهز ساخته می شود و توریست درمان می کنند مردم عادی حتی پول یک پزشک عمومی رفتن را ندارند.
2 - میوه های خوب تولید می شود برای خارجی ها (صادرات )
3- میگو می گویند یک نوع خرچنگ خوراکی است که فسفر دارد برای خارجی ها
4 - خاویار نمی دانم چیست ولی می گویند مال ایران معروفیت جهانی دارد برای خارجی ها.
5 - زعفران ایران رقیب ندارد برای صادرات
و...
خب حالا خوشحال باشیم؟؟؟؟ (188067)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۰۸
نه جانم اگر بیشتر می گفتی من گریه ام می گرفت. (188119)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۱۸
اقای نویسنده و شما نظر دهنده محترم : من هیچ تعلقی به تند رو ها ندارم و بسیار مخالف انها هستم ولی در مخالفت هیچگاه نباید عقل را تعطیل کرد شما که شاعر به قول خودت هستی ایا صلاحییت رد کردن شاخه ای از یک علم پیشرفته صنایع فضایی را دارید که اینگونه ان را به تمسخر میگیرید ایا فرستادن موجود زنده به فضا که تاکنون فقط چند کشور به تکنولوژی ان دست یافته اند را شما ها که فقط شعر می گویند و شاید هیچوقت کسی شعرشان را هم نخواند باید مسخره کند ؟ به تعداد بچه ها اشاره کردی ولی در این زمینه هم احتمالا هیچ مطالعه ای نداشتی و فقط تاکنون شعر گفته ای ای شاعر گمنام که چون تو میلیونها انسان ادعای شاعری و نویسنده گی دارند باید بدانی که اگر از بعد روانشناسانه به تعداد فرزندان توجه شود از نظر این علم تعداد فرزندان بین 2-3 نفر و فاصله انها نیز ترجیحا 2-3 سال باشد و تک فرزندی اصلا پذیر فته نیست و میتواند باعث اسیب در رشد روانی و اجتماعی خود بچه و در انتها نیز در صورت اتفاقی برای هر یک از سه عضو این چنین خانواده هایی ( که در ایران با امار بالای تصادفات و سرطان و بیماریهای ناشی از الودگی هوا بسیار محتمل است )باعث تنهایی و مشکلات فراوان روانی برای هر دو عضو دیگر خانواده شود ضمن انکه اگر مطالعه داشتی و حداقل مپرسیدی چرا جدیدا به ازیاد نسل توجه میشود و می دانستی کدام استانهای مرزی کشور و با چه نیت مخالف امنیت ملی کشور ایران بالاترین رشد جمعیت کشور را دارا هستند دیگر شعر و شعار نمی دادی، در ضمن ازنکه پشت فرمان گریه کردی را یک درصد باور ندارم (188077)
سياوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۴
سلام دوست عزيز.در ابتدا بايد اذعان كنم كه بنده نيز چون شما موافق اين رويه ميباشم كه همگان حدالامكان بايد در حوزه كارشناسي و كاري خود اظهار نظر كرده و به صورت سطحي اظهار نظر نكنند.ولي مسيله اي كه در اين ميان باعث مي شود تعداد زيادي از مردم در هر سطحي اعتراض كنند معيشت مردم است كه متاسفانه در حالت اسف باري قرار دارد و تمام شيون زندگي را تحتالشعاع قرار ميدهد. وقتي يك پدر و مادر نتوانند از عهده هزينه هاي جاري فرزند بر بيايند وقتي كه دولت شرايط مساعد براي همان يك فرزندشان را نيز فراهم نكرده وقتي از اينده تك فرزند خود نگراني دارند پس شما چطور انتظار داريد كه به افزايش تعداد فرزند توجه شود؟ در اين شرايط است كه نظر تك فرزندي ماندن بر نظر علمي برتري مي يابد. در ضمن شما فراموش نكنيد كه براي مردم رفاه خود و خانواده شان بسيار مهمتر از دستاورد هاي علمي است و بايد هم اينطور باشد چرا كه در شرايط رفاه نسبي است كه مردم مي توانند در هر زمينه اي رشد كرده و در اينده سازي كشور خود نيز سهيم باشند حال شما چگونه به مردمي كه از بدي اوضاع اقتصادي به ستوه امده اند خرده مي گيريد چرا كه دولت به همان اندازه كه به پيشرفت و دستاورد علمي توجه مي كند بايد قبل از ان مضمن رفاه اقتصادي و اجتماعي مردم خود باشد.پس بياييد همه چيز را به نسبت شرايط موجود بسنجيم و واقعيت ها را ناديده نگيريم مفاهيم همواره نسبي است. (188099)
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۵۵
بسیاری از کشورها هستند که به راحتی می توانند برنامه های فضایی داشته باشند اما ترجیح می دهند که هزینه های هنگفت آن را در مسیر رفاه و آسایش مردم کشورشان هزینه نمایند. به هرحال اگر کسی با برنامه فضایی مخالفت میکند، موضوع بر سر الویت هاست و گرنه پیشرفت در هر زمینه ای خوب است. ضمن این که در چنین برنامه هایی باید مواظب بود تا کارهایمان به نوعی اختراع دوباره چرخ نباشد!
در خصوص تعداد فرزندان نیز الویت هایی وجود دارد که پیش از الویت های شما قراردارند. اگر کسی نتواند خورد و خوراک و شرایط آموزش و پروش مناسب را برای فرزندان فراهم کند، مسایل روانی پیچیده تری گریبانگیر خانواده و جامعه خواهد شد که بسیار مهمتر از دغدغه های شما خواهد بود. (188108)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۴:۴۱
اگر به دور بر خود نگاه کنی خواهی دید که بسیاری از کسانیکه درامد خوبی دارند و مشکل اقتصادی هم ندارند به تک فرزندی اکتفا میکنند ولی من پشیمانی شدید بعضی از انها را وقتی که دیگر فایده نداشت دیده ام که میگفتند هیچکس ما را درست راهنمایی نکرده بود (188170)
پیمان
United States
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۲۳:۵۹
هرچند از موضوع اصلی فاصله میگیرد اما لازم است توجه گردد که عوامل زیادی خانواده ها را به سمت تک فرزندی سوق میدهد که یکی از آنها عوامل اقتصادی است. نقش عوامل دیگر به خصوص بالا رفتن سن ازدواج کم نیست. به هرحال در خیلی از موارد تک فرزند داشتن نوعی اجبار بوده تا انتخاب. (188687)
ناصر ارموی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۰۳
جناب ناشناس اولا آقای محمودی شاعر عزیز ناشناس نیستن و خیلی ها لااقل ایشون رو از تلویزیون دیدن، دوما ایشون چیزی رو مسخره نکردن. بعدشم میشه بفرمایید موشک فرستادن به هوا به چه درد ما میخوره؟! قبلا که نه علمشو داشتیم نه خودشو چیزی کم داشتیم؟ بقیه ی کشورایی که الان از این قافله عقب افتادن دراز کشیدن رو به قبله؟!
شما انگار نفست از جای گرم در میاد خیلیا نمیتونن ازدواج کنن اون وقت شما میفرمایین که 2 - 3 تا بچه از نظر علم روانشناسی خوبه. بنده ی خدا اگه اینجوری باشه که دانشمندا برا سلامتی خیلی توصیه ها میکنن از تغذیه گرفته تا گردش و تفریح و استراحت. این توصیه ها برا ما نیست که هشت مون گرو نه مونه.
در ضمن شما که گریه ی یه شاعر که روح لطیفی داره رو باور نمیکنین منم اصلا باور ندارم که شما هیچ تعلقی به تندروها ندارین! (188117)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۵:۰۹
موشک فرستادن به فضا چه به دردمون میخوره ؟= علم و تکنولوژی چه به دردمون میخوره, امریکا و فرانسه و چین و. . . . شانس اوردن کسانی مثل تو تو کشورشون نداشتن چون الان شبیه کشور ما میشدن که اگه همین نفت هم نداشتیم از گرسنگی می مردیم ولی ادعامون اسمونو کر کرده و توقع داریم مثل کشورهای پیشرفته هم رفاه داشته باشیم (188191)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۰۴
ان اقای محترم که شاعر ونویسندهای چون سهیل رانمیشناسد باید هم اینگونه فرمایشاتی کند. برادر محترم اگر شاعر یا نویسنده غم مردم را نگوید که باید بگوید به فرمایش امیر مومنان ع ادم گرسنه نه دین دارد نه ایمان اول باید کمی سیر شود بعد دم از مسائل دیگر بزند این بچه هایی که کنار خیابان گدائی میکنند فرزندان وگلهای این مملکت هسند وشرم اور است که انسان چنین صحنه هائی را ببیندو دم از میمونو هوا وغیره بزند باز فرمایش مولایمان است که میفرماید وای به حال مسلمانی که همسایه اش با شکم گرسنه بخوابد وتو با شکم سیر.... درود به انسان بزرگی چون سهیل محمودوان اشکهائی که برای بچه های خیابانی میریزد ... (188118)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۲۳
خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا دنبال فعالیتهای اینچنینی نیستند چون هزینه خیلی زیاد و فایده خیلی کم داره جالبه که کره شمالی هم فعالیتهای فضایی داره وجه شباهت ما با اونها چیه و تفاوت ما باکشورهای ثروتمند اروپایی که فعالیت اینچنینی ندارن چیه شاید داریم سرخودمونو کلاه میزاریم و شاید دارن سر... (188081)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۱
شاعر به کار خودت برس (188095)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۴:۵۰
کار شاعر همینه . اعتراضضضضضضضضضضض (188181)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۶:۲۱
كار شاعر مجيزگويي ارباب قدرت نيست . شاعر زبان گويا و صداي ملت است هرچند ديكتاتور ها دوست دارند مدح سبيل اعليحضرت و ... و حتي گربه بانو را بگويد . (188224)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۳۱
حرفی که ازدل برآید لاجرم بردل نشیند. (188131)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۳۶
شاعر مردمی، سهیل محمودی (188132)
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۳:۴۵
اینکه می گن میمون هوا کردن برای اینه که تکراریه این بار باید بهترش می شد مثل هند که ادم می فرسته فضا یا چین که پایگاه فضایی داره البته در تمام این کشورها وضع مردم هر روز بهتر می شه.اینکه می گن مردم فقیرن برای اینه که تورم زیاد شده و حقوق ها ثابت البته تعداد میلیونی هم هستند که تورم و تحریم یا روشون تاثیر نگذاشته یا کم گذاشته مثل پولدارها که قیمت دارایشون یک شبه زیاد می شه یا کارگرهایی که کارشون کساد نشده و تورم رو کشیدن رو قیمت خدماتشون به هر حال تورم مالیات فقرا و ضعفاست چه می شه کرد. (188137)
خاموشی حقیقی
Romania
۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ۱۴:۴۵
پس اینکه میگویند زن شاعر نشو شاعر فقیره درست نیست . جون خدا را شکر هنوز آ نقدرداری بروی شهروند آرژانتین برای خرید. ما که پس از سی سال کارهنوز جرات نمیکنیم از دم در شهروند هم رد شویم. (188172)