به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۱۹۸۱۳
بااوج‌گیری‌ کرونا‌ تنها مستمسک‌ دولت‌رئیسی‌ در بیان‌ موفقیت‌ها آب رفت

قدرت‌های بزرگ پشت سر شیوع کرونا؟

قدرت‌های بزرگ پشت سر شیوع کرونا؟
گروه جامعه: چند صباحی است که کشور وارد پیک ششم کرونا شده است و این‌بار، سویه جهش‌یافته ویروس به نام «اومیکرون» با قابلیت واگیر تنها در چند ثانیه، اوضاع را بحرانی‌تر از همیشه کرده است.آمار‌ها نشان می‌دهد که روزانه حدود ۴۰ هزار ایرانی به کرونا مبتلا می‌شوند و متاسفانه به تدریج آمار مرگ و میر‌ها هم با وجود واکسیناسیون عمومی در حال افزایش است.

در شرایطی که بیش از شش ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و شرایط اقتصادی روز به روز به سوی وخیم‌شدن گام برمی‌دارد، دولتمردان مرتباً از تنها دستاورد ویژه خود که مهار کرونا بود، سخن می‌گفتند، حال باید ادبیات خود را تغییر دهند، زیرا به نظر این دستاورد هم با مدیریت‌های اخیر و ورود کشور به پیک ششم زیر سوال رفته است.
عدم‌ اعمال محدودیت‌ها و اصرار به اداره مدارس به صورت حضوری، کافیست تا روز به روز شاهد آمار نگران‌کننده کرونا باشیم. جولان دادن کرونا در کشور، هم آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و هم هزینه‌هایی را روی دست سیستم درمانی کشور می‌گذارد که بی‌تردید با شرایط سخت حاکم بر اقتصاد که بیشتر به تبع تحریم‌ها بر ما وارد شده، ادامه این نوع مدیریت تنها بحران را بیش از پیش می‌کند.

در همین خصوص، محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چهار ماه پیش که وزیر بهداشت به استان اردبیل سفر کرد به ایشان گفتم که این ویروس بسیار پیچیده عمل می‌کند. ۱۱ تا ۱۲ گونه ویروس کرونا شناخته شده، ولی تست‌های ما فقط قادر به تشخیص چند گونه است.

وی افزود: به وزیر بهداشت گفتم که باید جمعی از متخصصان را جمع کرده و اتاق فکر و قرارگاه علمی تشکیل دهند. با اینکه درصد زیادی از مردم ایران، حداقل یک دُز واکسن را دریافت کردند، ولی ویروس بسیار پیچیده است.

دست قدرت‌های بزرگ جهانی پشت سر کرونا و تولید دارو و واکسن‌های آن است
نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: دست قدرت‌های بزرگ جهانی پشت سر کرونا و تولید دارو و واکسن‌های آن است. یعنی طب جدید و اکونومیک در دنیا آلوده به تجارت شده است و بالطبع کارخانه‌های تولید دارو و واکسن و شرکت‌های پخش دارو باید در دنیا فعال بوده و کار کنند. اقتصاد دارو و درمان، بخش بزرگی از اقتصاد دنیاست. از نظر من، این یک انگاره و فرضیه است، ولی اصلاً فرضیه دور از انتظاری نیست.

عباس‌زاده در مورد بازگشایی مدارس و اصرار بر برگزاری حضوری کلاس‌ها، اظهار داشت: ما گاهی در کشور گرفتار روزمرگی می‌شویم و بعضاً فشار‌هایی از جا‌هایی وارد می‌شود و رفتار ما تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و البته که سیاست‌زدگی هم یکی از آفت‌های مدیریت ماست. سلامت مهمتر از هر چیزی است و سلامت فرزندان برای هر مادر و پدری مهم است. متاسفانه، نظام درمان و سلامت ما به‌روز نبوده و نیست و پاسخگوی مراجعات زیاد هم نخواهد بود. از این‌رو، همه کار‌ها باید با برنامه پیش برود. ستاد ملی مقابله با کرونا باید فعال شود و متناسب با شرایط کشور و رفتار گونه‌های مختلف ویروس و متناسب با ظرفیت درمان و بیمارستان‌های کشور برای رفت و آمد‌ها به ادارات، مدارس و... برنامه‌ریزی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: من انتظار چنین روزی را داشتم که وارد پیک جدید و شدیدی بشویم و حتماً در پی آن، در حوزه درمان هم دچار مشکل می‌شویم؛ مثل خدمات اورژانس و تعداد پزشکان که این مشکلات در مناطق محروم بیشتر به چشم می‌آید. پزشکان به دلیل دریافتی‌های پایین، ناعدالتی در پرداخت‌ها و کارانه‌ها، کمتر به مناطق محروم می‌روند که این خود یک چالش بزرگ است. پزشکان جزو اقشار فرهیخته کشور هستند و انتظار دریافتی کافی و عادلانه را دارند. اگر به این موضوع توجه نشود در روز‌های کرونایی، وضع بدتر هم خواهد شد.
مرجع : جامعه 24

عقل سالم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۳:۴۸
الان بهترین کار مداخله نیروهای مسلح ایران برای منع عبور و مرور و کاهش سرایت اومیکرون در کشور هست و این دست و اون دست کردن فقط آمار تلفات اومیکرون را بیشتر می کند و اظهار تاسف و خودت مواظب خودت باش دیگه فایده ندارد!
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! (382511)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها