به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۲ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۱۹۷۹۲

ادعای عربستان و کویت درباره  آرش 

ادعای عربستان و کویت درباره  آرش 
گروه بین الملل: عربستان سعودی و کویت در بیانیه‌ای مشترک با تکرار ادعای مالکیت خود بر میدان نفتی و گازی "آرش" اعلام کردند این دو کشور "به صورت انحصاری حق حاکمیت کامل برای بهره‌برداری" از این میدان بزرگ دریایی را دارند.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان در این بیانیه، عربستان و کویت بار دیگر دعوت پیشین خود از جمهوری اسلامی برای مذاکره بر سر تعیین مرزهای دریایی در این منطقه از خلیج‌فارس را برای حل این مناقشه تکرار کرده‌اند.
ایران و کویت طی سال‌های گذشته مذاکراتی را در مورد این منطقه مرزی انجام داده‌اند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌ است. دور تازه‌ تلاش‌ها برای احیای این مذاکرات در ماه‌های اخیر با شکست مواجه شد.
کویت و عربستان در بیانیه مشترک خود تأکید کرده‌اند که مذاکرات با جمهوری اسلامی در مورد این میدان گازی مطابق با "مقررات حقوق بین‌الملل و اصل حسن همجواری" خواهد بود.
پس از آنکه تهران ماه گذشته از آمادگی خود برای شروع حفاری در این میدان گازی خبر داد، کویت از ایران برای گفت‌وگو در مورد مرزهای دریایی دعوت کرد. این دعوت اما از سوی جمهوری اسلامی بی‌پاسخ ماند و در واکنش به این امر، وزیر نفت کویت اعلام کرد که کشورش برای "حفاری و تولید" گاز در میدان گازی آرش منتظر توافق مرزی با ایران نخواهد ماند.
میدان گازی آرش که در عربستان و کویت به نام میدان "الدّره" خوانده می‌شود بیش از شصت سال پیش کشف شد. ایران حدود سه دهه پیش مذاکراتی را با کویت برای تعیین مرزهای دریایی آغاز کرد، که نیمه تمام ماند و پس از آن نیز به رغم اصرار کویت و عربستان از ادامه آن طفره رفت.
میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس قرار دارد. کویت با کمک شرکت چندملیتی "شل"، مستقر در بریتانیا، عملیات لرزه‌نگاری برای مشخص کردن شکل و فرم مخزن گازی را انجام داده و بر اساس آن اعلام کرده است که این میدان به‌صورت کامل در آب‌های سرزمینی این کشور و عربستان قرار دارد.
عربستان و کویت سال گذشته توافق‌نامه‌ای را برای توسعه میدان آرش امضا کردند. این اقدام با واکنش شدید جمهوری اسلامی روبرو شد و تهران این توافق‌نامه را "غیرقانونی" خواند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها