به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۳ - ۱۰:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۵۴۱۶۲

لیست کامل موزه‌های شهر زاهدان

گروه گردشگری: موزه‌ها گنجینه‌های با ارزشی هستند که میراث تاریخی، فرهنگی و هنری را در خود جای داده‌اند و بازدید از آن‌ها فرصتی است برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ یک مقصد گردشگری. در شهر زاهدان نیز چندین موزه وجود دارند که با بازدید از آن‌ها می‌توانید با سنن، آداب و رسوم این شهر بیشتر آشنا شوید.
لیست کامل موزه‌های شهر زاهدان
در ادامه قصد داریم لیست کامل موزه‌های شهر زاهدان را به همراه اطلاعات جامع درباره آن‌ها ارائه کنیم؛ بنابراین اگر قرار است راهی سفری به زاهدان شوید و به گشت‌وگذار در موزه‌ها هم علاقه دارید، با ما همراه باشید.  

موزه بزرگ زاهدان
موزه بزرگ زاهدان نه‌تنها مهم‌ترین گزینه برای موزه گردی در این شهر محسوب می‌شود بلکه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زاهدان هم هست؛ بنابراین اگر در سفر زاهدان هستید و بلیط هواپیما چارتری خریده‌اید و فرصت زیادی برای بازدید از همه موزه‌های زاهدان ندارید توصیه می‌کنیم هرطورشده از این موزه بازدید کنید. این موزه که با عنوان موزه منطقه‌ای جنوب شرق نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۸۹ در زمینی با مساحتی بالغ بر ۵ هزار مترمربع احداث شد. این مجموعه به طور کل به ارائه موضوعات تاریخی و نمایش اکتشافات باستانی در ناحیه جنوب شرقی کشور اختصاص دارد.
ساختمان اصلی موزه که دارای پنج‌طبقه است با نمایی هرمی‌شکل که برگرفته از معماری بومی منطقه است و به رنگ سفید طراحی شده است. هر سمت از این ساختمان هرمی‌شکل نیز به فضایی متفاوت و چشم‌نواز مشرف شده است.

بخش ورودی اصلی آن مشرف به استخر آبی است که پل تعبیه شده روی آن امکان ورود بازدیدکنندگان به داخل موزه را فراهم کرده است. سمت دیگر ساختمان نیز به سوی محوطه‌ای روباز با تعداد زیادی صندلی چیدمان شده مشرف شده است که در حکم سالن نمایش است. در نهایت سمت دیگر موزه نیز رو به فضایی سرسبز با نورپردازی خلاقانه قرار دارد.
موزه بزرگ زاهدان بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام در حوزه‌ای جالب و آموزنده هستند. برخی از آنها شامل بخش مردم‌شناسی، سالن باستان‌شناسی، قسمت بوم‌شناسی، کتابخانه، سالن‌های نمایش، بخش لباس‌های محلی مردم زاهدان، آکواریوم و بخش حیوانات تاکسیدرمی شده است.

آدرس: زاهدان، تقاطع خیابان مطهری و امداد
ساعت بازدید: تمام روزهای هفته از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۸ بعدازظهر و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ بعدازظهر تا ساعت ۱۸ بعدازظهر


 
موزه پست و ارتباطات زاهدان
موزه پست و ارتباطات زاهدان نیز از جالب‌ترین و مفرح‌ترین موزه‌های زاهدان است. ساختمان این موزه در سال ۱۳۱۱ بنا شده است و در آن زمان کاربری آن اداره ایالتی پست و تلگراف زاهدان بود. علاوه‌برآن این مرکز با نصب اولین ایستگاه رادیویی در سال ۱۳۳۸ به‌عنوان مرکز اصلی برای پخش برنامه‌هایی به زبان محلی در سرتاسر ناحیه جنوب شرق شناخته می‌شد؛ ازاین‌رو با بازدید از این موزه نه‌تنها به موزه گردی در زاهدان می‌روید بلکه از یک بنای تاریخی و قدیمی نیز دیدن کرده‌اید.
ساختمان موزه همچنان سبک معماری بومی خود را حفظ کرده است و اغلب اشیا و اقلام موجود در موزه نیز متعلق به ابزارآلاتی است که در اداره پست آن زمان مورداستفاده قرار داشته است. برخی از آن‌ها شامل انواع مهرهای مکشوفه در شهر سوخته، کلکسیون نفیسی از تمبرهای قدیمی، ماکت مرد تلگرافچی، انواع گرامافون، ماشین تایپ قدیمی، تلفن سلطنتی و رادیو لامپی است. با همه آنچه گفتیم اگر از پایتخت راهی زاهدان شده‌اید پیش از آنکه با خرید بلیط قطار زاهدان تهران به سفرتان خاتمه دهید حتماً از این موزه جالب دیدن کنید.
آدرس: زاهدان، خیابان طالقانی، ساختمان پست قدیم
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰
 
موزه دفاع مقدس زاهدان
موزه دفاع مقدس زاهدان نیز یکی دیگر از موزه‌های این شهر است که در سال ۱۳۸۷ و در زمینی به مساحت ده‌هزار مترمربع با زیربنای تقریبی ۴۴۵۰ مترمربع احداث شد. ناگفته نماند که پروژه احداث این موزه به‌قدری وسیع بود که همچنان بخشی از آن تکمیل نشده است. این موزه همان‌طور که از نامش پیدا است به نمایش رشادت‌ها و حوادثی که در طول هشت سال دفاع مقدس رخ‌داده است اختصاص دارد. در بخش‌های مختلف این موزه تابلوهای نقاشی، عکس‌ها و یا مجسمه‌ها و ماکت‌هایی قرار داده شده است که فضای دوران دفاع مقدس را به‌گونه‌ای بازسازی کند تا حس نوستالژیک آن سال‌ها در بازدیدکنندگانی که وارد موزه می‌شوند القا شود. 
آدرس: زاهدان، بلوار خرمشهر، موهستان پارک
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ بعدازظهر



بهترین زمان برای بازدید از موزه‌های زاهدان
اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی زاهدان و موزه گردی در این شهر را دارید پس احتمالاً تمایل دارید تا قبل از آنکه اقدام به رزرو پرواز تهران زاهدان کنید بدانید که چه زمانی برای سفر به زاهدان به‌قصد بازدید از موزه‌ها و جاهای دیدنی آن بهتر است.
در وهله اول بهتر است در نظر داشته باشید که موزه‌های زاهدان در بناهایی سرپوشیده قرار دارند و بازدید از آن‌ها فارغ از شرایط آب‌وهوایی این شهر در فصل‌های مختلف سال به‌راحتی امکان‌پذیر است. بااین‌وجود اگر تمایل دارید تا در کنار موزه گردی در زاهدان از جاهای دیگر هم دیدن کنید بهتر است در نظر داشته باشید که زاهدان یک شهر گرمسیری است و تابستان‌های بسیار گرمی دارد. در زمستان‌ها نیز دمای هوا به‌قدری پایین می‌آید که گاه تا منفی ۷ درجه نیز کاهش پیدا می‌کند. در مقابل این شهر یک مقصد ایده‌آل برای سفر در فصل بهار یا پاییز است و در این فصل‌ها آب‌وهوای معتدل و دلنشینی پیدا می‌کند.
 
کلام آخر
یکی از مواردی که همواره در لیست جاهای دیدنی زاهدان قرار دارد موزه‌های این شهر است. هرچند تعداد موزهای این شهر در مقایسه با شهرهای گردشگری دیگر محدودتر است؛ بااین‌وجود موزه‌های آن از ساختار خوبی برخوردارند و انتخاب خوبی برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر در طول سفر محسوب می‌شوند. ضمن آنکه این موزه‌ها فرصتی است برای آشنایی و درک تاریخ و فرهنگ غنی این خطه از کشورمان. ما در مطلب حاضر به ارائه لیست کامل موزه‌های زاهدان پرداختیم و تلاش کردیم تا فضای کلی و موضوعات هر موزه را به طور موجز و درعین‌حال کاملی تشریح کنیم و سپس آدرس این موزه‌ها و ساعات بازدید از آن‌ها را هم درج کردیم تا بتوانید در هنگام سفر به زاهدان بهتر درباره بازدید از آنها تصمیم بگیرید. 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها