به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۴۹۴۳۵۳

اظهارات محمود کلاری درباره هوش مصنوعی

اظهارات محمود کلاری درباره هوش مصنوعی
گروه فرهنگی: محمود کلاری سینماگر پیشکسوت معتقد است: سینمای جوان و اکسپریمنتال که ذات و ماهیت آن تجربه است، جذابیت‌های عجیب و غریبی دارد که شاید بعدها برای فیلمساز در سینمای حرفه‌ای تکرار نخواهد شد. 
 
به گزارش ایسنا، محمود کلاری عکاس، کارگردان و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران که داوری آثار نخستین جشنواره عکس تهران را برعهده داشته است، درباره اهمیت عکاسی برای سینما و برگزاری مستقل جشنواره عکس تهران که در سال‌های قبل به عنوان نمایشگاه و مسابقه عکس در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شد، بیان کرد: من خودم از مسیر عکاسی به سینما رسیدم  و عمیقأ بر این باور هستم که این هنر، پایه و اساس سینماست. با حفظ اهمیت و جایگاه عکاسی به طور قطع مسیر برای رسیدن به سینما از عکاسی شروع می‌شود. عکاسی هنر پایه و زمینه و جریانی فراتر از درک، فهم، تمرین و شکل دهی زیبایی است. عکاسی کمک می‌کند تا تمام چیزی را که می‌خواهیم ابراز کنیم به واسطه عکس و تصویر منعکس کنیم.

کلاری گفت: خوشحالم که امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران به عکس و عکاسی به صورت مستقل نگاه کرده و امسال شاهد نخستین جشنواره عکس تهران هستیم. امیدوارم این رویداد در سال‌های بعد بتواند جایگاه محکم و معتبری در سطح بین المللی نیز پیدا کند.

او ادامه داد: بخش عکس همواره اهمیت خود را به رخ کشیده است. شاید در آغاز اهمیت، جایگاه و موقعیت عکاسی به درستی شناخته نشده بود. نه در این در کل جهان همینگونه بوده است. اتفاق بسیار خوبی است که از طریق جشنواره‌های سینمای جوان و اکسپریمنتال این موقعیت و جایگاه به تدریج اتفاق افتاد و قطعا شاهد درخشش عکاسی و عکاسان در این جشنواره خواهیم بود.

این فیلم‌بردار باسابقه عنوان کرد: در شرایطی که وقتی به پشت سر نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در سینمای حرفه ای عمیقأ پسرفت داشتیم و از جایگاه خودمان دور شدیم، پیشرفت مبنا و اساس سینما یعنی عکاسی جای خوشحالی دارد. من عکس‌هایی از جوانان می‌بینم که به شدت هوشمندانه، به روز، آگاهانه و متفاوت است.

این بسیار اتفاق جذاب و مهمی است که جوانان ما مسیر و افقی را پیش روی خودشان دارند و به سمت آن حرکت می‌کنند و درگیر اتفاقات و مسائلی که همه ما مبتلا به آن شدیم، نمی‌شوند. اهمیت قائل شدن جوانان به مسیر حرفه‌ای خود این نوید را می‌دهد که آن‌ها فارغ از مسائل حاشیه‌ای و محدودیت‌ها راه خود را می‌روند؛ راهی که چشم اندازی قابل توجه، مهم و ارزنده دارد.

کلاری با اشاره به سطح کیفی بالای جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌ای و رویدادهای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: چیزی که من را به واسطه پیشینه همکاری‌ام با انجمن خوشحال می‌کند این است که عرصه را برای جوانان هموار کرده است. جشنواره‌هایی که سینمای جوان برگزار می‌کند از کیفیت و سطح بالایی برخوردار هستند. در دوره‌های گذشته شاهد فیلم‌ها و آثار خلاقانه و بکری بودیم که من فکر می‌کنم در جشنواره عکس هم همین اتفاق رخ داده است.

کلاری با اشاره به آموزش عکاسی در دوره‌های فیلم‌سازی دفاتر انجمن گفت: بسیار جای امیدواری و خوشحالی دارد که عکاسی به عنوان پایه فیلم‌سازی درک شده و به هنرجویان انجمن آموزش داده می‌شود. اهمیت عکاسی برای رسیدن به فیلم‌سازی، فیلم‌برداری، طراحی صحنه و... بر کسی پوشیده نیست. بنیاد تمام تخصص‌های شکل‌دهنده سینما عکاسی است و اغراق نیست که بگوییم سینما با تصویر پا به عرصه وجود گذاشت. با همان دوربین برادران لومیر و اولین پلانی که ثبت کردند.

اینکه این موضوع توسط سینمای جوان آموزش داده و جدی گرفته می‌شود، حرکت مهمی است.
این فیلم‌ساز درباره تاکید بر هوش مصنوعی در چهل‌یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و اختصاص بخشی ویژه به آن گفت: باید هوش مصنوعی را آموزش داد و این فناوری را شناخت. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد که در ایران پدیده‌ها و تکنولوژی‌ها خیلی دیرتر از دیگر نقاط جهان به مرحله کاربردی نزدیک می‌شوند، یکی از ویژگی جوانان ما این است که به سرعت در جریان هر پدیده نوظهور و تکنولوژی‌های روز قرار می‌گیرند و می‌خواهند جزو اولین کسانی باشند که به سمت آن حرکت می‌کنند. به نظرم این درک، ذهن و اندیشه ژن ایرانی است. سینما به معنی عام و کلی هم با اختلاف زمانی کمی در ایران متولد شد.

او افزود: اینکه تاثیرات هوش مصنوعی بر سینما چیست را در آینده درک خواهیم کرد. قطعا به همان اندازه که تأثیرات مثبت دارد، تاثیرات منفی هم دارد. باید بتوانیم تعادلی برقرار کنیم، از تاثیرات مثبت آن استفاده و تاثیرات منفی را هم شناسایی کنیم. شناسایی فواید و مضرات پدیده هایی که ظهور و بروز می‌یابند، جنبه اساسی استفاده از تکنولوژی است. جوانان باید شیوه‌های کاربردی، زمینه‌های دسترسی به آن، تفاوت‌ها و قابلیت‌های آن را شناسایی کنند و بفهمند اما در هر حال هوش مصنوعی و اقبال جشنواره تهران به آن اتفاقی است که باید می‌افتاد.

کلاری با اشاره به خاطرات خود از همراهی با انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن برای من پر از خاطره است. همیشه گفته ام که قرار نبود فیلمبردار شوم. من از سینمای آزاد قدیم شروع کردم و فیلم هشت میلیمتری و سوپر هشت ساختم که خودم فیلمبرداری‌شان نکردم و احمد امینی و شهریار پارسی پور که حالا فیلم‌سازان مطرحی هستند، آن را فیلم‌برداری کردند. 

این هنرمند با بیان ویژگی‌های سینمای جوان توضیح داد: چیزی که درباره سینمای جوان می‌توانم به یقین بگویم این است که از همان ابتدا به نظرم رسید که سینمای جوان و اکسپریمنتال به عنوان سینمایی که ذات و ماهیت آن متکی بر تجربه است، جذابیت‌های عجیب و غریبی دارد که شاید بعدها برای فیلمساز در سینمای حرفه ای اتفاق نیافتد. زیرا او در آینده درگیر مسائلی می‌شود که دیگر نمی‌توان با روح و جان کاری کند که به نتیجه آن مطمئن نیست و در واقع بی‌پروا و بکر تصمیم بگیرد. به دلیل اینکه من از همین فضا شروع کردم در فضای انجمن و بین جوانان  احساس آشنایی و حضور در یک خانواده دارم، انگار پیشینه خودم را در آن‌ها می‌بینم.چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
برچسب ها: محمود کلاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها