به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۰۸:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۷۲۲۰۵
جوایزی که به مذاق خیلی ها خوش نمی آیند

سهم سینمای ایران از جشنواره های بین المللی

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران در سال 93 همچون سال های گذشته از جوایز بین المللی بی نصیب نبود، هرچند گاهی این جوایز ممکن است به مذاق عده ای خوش نیامده باشد.در گزارش زیر نگاهی داشته ایم به جوایز مهمی که در سال 93 نصیب سینماگران ایرانی شده است:
سهم سینمای ایران از جشنواره های بین المللی
اولین جایزه بین المللی که امسال نصیب سینمای ایران شد را فیلم «ماهی و گربه» به دست آورد.

***«ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی اولین جایزه بین‌المللی سال 1393 را با حضور در جشنواره « فریبورگ» به سینمای ایران هدیه کرد. «ماهی و گربه» در جشنواره فیلم «فریبورگ» سوییس که 16 فروردین برگزار شد موفق به دریافت دو جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان و بهترین فیلم داوران جوان جشنواره شد. بعد از این جایزه، فیلم های ایرانی در جشنواره های متعددی حضور داشتند که در برخی از آنها موفق به دریافت جایزه شدند.

***هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم «شانگ های» 30 خرداد ماه در مراسم پایانی خود جوایز بخش رقابتی استعدادهای جدید سینمای آسیا را برگزار کرد، که رضا درمیشیان سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و جایزه «وینسنت وارد» را برای فیلم «عصبانی نیستم» دریافت کرد.

گفته می‌شود:دریافت سه جایزه یک بخش توسط یک فیلم، اتفاقی عجیب بوده که کمتر در یک جشنواره فیلم دیده می‌شود. زیرا به طور متعارف جایزه‌های جشنواره بین فیلم‌های مختلف تقسیم شده و اعطای سه جایزه نشان از علاقه هیات داوری به فیلم درمیشیان بود که سه بار برای دریافت جایزه به روی صحنه رفت.

جایزه «وینسنت وارد» که امسال برای اولین‌بار در جشنواره «شانگهای» اعطا شد، شامل یک بورسیه دو ماهه توسط دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کانتربری نیوزلند است که فرصت‌های آشنایی با آخرین فن‌آوری‌ها، حضور در نشست‌های حرفه‌ای در حوزه های مختلف سینما و امکان گسترش پروژه جدید سینمایی کارگردان را فراهم می‌کند.

*** در اولین جشنواره بین المللی «اربیل» کردستان که تهمینه میلانی به عنوان رئیس هیات داوران در آن حضور داشت، 6 جایزه به فیلم های ایرانی اهدا شد. این جشنواره روز 14 خرداد با اهدای شش جایزه به سینمای ایران به کار خود پایان داد. جوایزی که نصیب هنرمندان ایرانی شد از جمله؛ بهترین فیلم به «آخرین زمستان» به کارگردانی سالم صلواتی، بهترین کارگردانی به پیمان معادی برای «برف روی کاج ها» و بهترین بازیگر زن، مهناز افشار برای فیلم «برف روی کاج ها»، بهترین مونتاژ محمدرضا و میثم مویینی برای فیلم«هیچ کجا، هیچ کس»، جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «هیچ کجا هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و جایزه ویژه هیات داوران به روح الله حجازی برای فیلم « زندگی خانم و آقای محمودی» تعلق گرفت.

***همچنین سینمای ایران از جشنواره بین المللی فیلم «بغداد» صاحب دو جایزه شد.مستند 30 دقیقه ای «نینجای ایرانی» به کارگردانی مرجان ریاحی جایزه ویژه هیات داوران جشنواره و فرزند چهارم به کارگردانی وحید موسائیان جایزه اول بخش مسابقه فیلم های بلند را گرفتند.

***جشنواره دیگری که فیلمی ایرانی در آن خوش درخشید، جشنواره «بمبئی» بود که فیلم «با دیگران» ساخته ناصر ضمیری در آن جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان جوان را دریافت کرد.

*** اما فیلم سینمایی «ملبورن» ساخته نیما جاویدی اتفاق جالب را رقم زد.این فیلم در طول 24 ساعت، 4 جایزه معتبر از دو جشنواره فیلم «گیخون» و «ماردلپلاتا» را دریافت کرد. پنجاه و دومین جشنواره فیلم «گیخون» که آذرماه در کشور اسپانیا برگزار شد، جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم هیات داوری جوانان را به فیلم «ملبورن» اعطا کرد. در ادامه نیز بیست و نهمین جشنواره فیلم «ماردلپلاتا» که از قدیمی ترین جشنواره های الف جهانی محسوب می شود، جایزه آستور نقره ای بهترین بازیگر زن را به نگار جواهریان در فیلم «ملبورن» اختصاص داد.

اما این پایان جوایز بین المللی فیلم «ملبورن» نبود، هشتمین جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» نیز در حالی پایان یافت که جایزه بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی برای فیلم «ملبورن» رسید.

جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» علاوه بر فیلم «ملبورن» به فیلم های دیگری از ایران هم جایزه داد. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «آسیا پاسیفیک» به رخشان بنی اعتماد برای فیلم «قصه ها»، جایزه «نتپک» به رضا درمیشیان برای فیلم «عصبانی نیستم» و جایزه تقدیری بهترین بازیگر زن به مریلا زارعی برای فیلم «شیار 143 » رسید. ریاست هیات داوران این دور از جشنوراه را اصغر فرهادی بر عهده داشت.

*** فیلم «امروز»، فیلم منتخب شده برای معرفی به هشتادو هفتمین دوره آکادمی اسکار در هجدهمین دوره جشنواره «شب‌های سیاه تالین» در کشور استونی موفق به کسب جایزه فیپرشی و همچنین جایزه کلیسای جهانی شد. این فیلم به کارگردانی رضا میرکریمی است.

***اما شاید مهم ترین جایزه ای که در سال 93 نصیب سینمای ایران شد و واکنش های فراوانی را به همراه داشت جایزه خرس طلای برلین باشد.جایزه ای که جز آخرین دستاوردهای بین المللی سینمای ایران در سال 93 محسوب می شود. این جایزه به فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی تعلق گرفت. فیلمی که کارگردانش برای دریافت آن در جشنواره برلین حضور نداشت.«تاکسی» فیلمی مستند، داستانی به کارگردانی، تهیه کنندگی و بازیگری جعفر پناهی است که همه داستان آن درون یک «تاکسی» اتفاق می افتد. خرس طلای برلین در حالی به پناهی تعلق گرفت که این کارگردان به مدت 20 سال از تمام فعالیت های هنری محروم است.

*** فیلم دیگری که در جشنواره برلین موفق به دریافت جایزه شد، «پریدن از ارتفاع کم» است، این فیلم توانست جایزه فیپرشی را از آن خود کند. جایزه فیپرشی، جایزه ای است که از سوی فدراسیون جهانی منتقدان در جشنواره برلین اهدا می شود. «پریدن از ارتفاع کم»، اولین فیلم بلند سینمایی حامد رجبی است که رامبد جوان و نگار جواهریان، نقش‌های اول آن را به عهده دارند. این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و سعید آرمند است و داستان زن جوانی را روایت می کند که چهارماهه باردار است ولی جنین در داخل شکمش می‌میرد و او تصمیم می‌گیرد که در این ‌باره به کسی چیزی نگوید.
مرجع : ایسکانیوز