به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۹۸۶۰۹
محاصره، گرسنگی و قتل‌عام تدریجی

بخشي از مردم سوريه به شكل اسکلت در آمده‌اند

گروه بين‌الملل: سازمان ملل متحد تایید کرده است که کاروان‌های غذا و کمک‌های بشردوستانه این سازمان به شهرهاي مضایا، فوعه و کفریا در سوریه رسیده است.
بخشي از مردم سوريه  به شكل اسکلت در آمده‌اند
قرار بود این کمک‌ها روز یکشنبه راهی این شهر تحت محاصره ارتش دولت شود که در آخرین لحظات به دلایل نامعلومی به تاخیر افتاد. گزارش شده که بسیاری از مردم این شهر که در اختیار شورشیان مخالف دولت است از فرط گرسنگی در حال مرگ هستند و به دلیل نبودن غذا، علف و حیوانات خانگی را می‎خورند. مقاومت شورشیان در شهر و محاصره سخت نیروهای دولتی دسترسی به این شهر و رساندن کمک به مردم آن را غیرممکن کرده بود. از ماه اکتبر امسال مواد غذایی وارد این شهر نشده و بسیاری به علت گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

این شهرک از حدود 200 روز پیش در محاصره شبه‌نظامیان حزب الله لبنان قرار دارد که از نظام بشار اسد حمایت می‌کنند. ورود کمک‌های بشر دوستانه به مضایا، در چارچوب توافق میان طرف‌های جنگ در سوریه برای ورود کمک‌های بشر دوستانه به مناطق محاصره شده صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، کامیون‌های وابسته به هلال احمر و سازمان ملل متحد که حامل کمک‌های بشر دوستانه هستند، چند ساعت پس از ترک دمشق، سرانجام وارد شهرک مضایا شدند.

این در حالی است که کامیون‌های دیگری که حامل کمک‌های بشر دوستانه هستند، به دو شهرک شیعه نشین الفوعه و کفریا در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه شدند. این دو شهرک در محاصره مخالفان قرار دارند. سخنگوی سازمان صلیب سرخ می‌گوید که 44 کامیون حامل مواد غذایی و پزشکی، ظهر دوشنبه به سمت مضایا حرکت کردند. همچنین 21 کامیون به دو شهرک کفریا و فوعه رفتند. محموله‌های ارسالی حاوی شیر برای کودکان، پتو، مواد غذایی، دارو و ابزارهای پزشکی است که نیازهای سه ماه ساکنان را پوشش می‌دهد.

محاصره مضایا به مساله‌ای اصلی برای رهبران اپوزیسیون سوریه تبدیل شده است. آن‌ها هفته گذشته به فرستاده سازمان ملل متحد گفتند در صورت پایان نیافتن محاصره این شهرک و دیگر مناطق، در مذاکرات صلح پیشرو با دولت سوریه، شرکت نخواهند کرد. تصاویر منتشر شده از نتایج محاصره مضایا، افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داد. به گفته منابع مخالفان، تا کنون ده‌ها تن در نتیجه گرسنگی در این شهرک جان خود را از دست داده‌اند. فعالان می‌گویند که مردم برای رفع گرسنگی، مجبور شده‌اند برگ درختان را بخورند.

منطقه مضایا، یک شهرکی است که تابع شهر الزبدانی سوریه و در حومه استان دمشق درست در شمال غرب پایتخت سوریه قرار دارد این شهرک که به سلسله کوههای لبنان منتهی می شود همانند الزبدانی یکی از مناطق سیاحتی بخصوص در تابستان در سوریه به شمار می رفت. طبق سرشماری سال 2015 جمعیت این شهرک 16 هزار780 نفر است. علاوه بر آن حدود 7 هزار نفر از مردم آواره مناطق اطراف به دلیل پیامدهای جنگ داخلی سوریه انقلاب سوریه به این منطقه پناه بردند.

به گفته هنادی الخطیب روزنامه نگار سوری، محاصر مردم غیر نظامی این شهرک وقتل عام تدریجی آنها از سوی رژیم اسد با هدف تغییر بافت مذهبی دمشق و حومه آن صورت می گیرد. به گفته الخطیب مرگ تدریجی کودکان، زنان و مردان شهرک «مضایا» در واقع به تراژدی بزرگی تبدیل شده است. عکس‌هایی که از داخل این شهرک و دیگر شهرک‌های محاصره شده به دست می آید بیانگر وقوع جنایتی بزرگ دارد. هنادی الخطیب به نقل از منابع پزشکی می گوید تنها طی 24 ساعت گذشته 48 نفر در این شهرک جان خود را از دست دادند.

عکس هایی که شبکه های اجتماعی از مردم این شهرک منتشر کردند وجدان انسانیت را تکان می دهد. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که کودکان در مضایا به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند. سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز اعلام کرده که در 40 روز گذشته تنها در یکی از این شهرها، مرگ حداقل 23 نفر را بر اثر گرسنگی ثبت کرده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از مردم و کودکان در مضایا از گرسنگی تقریبا به شکل اسکلت در آمده‌اند. ال‌هیلو گفته که 42 هزار نفر در این شهر در معرض مرگ از گرسنگی قرار دارند و جان حدود 30 هزار نفر نیز در فوعه و کفریا در خطر است.