به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۵:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۶۵۹۲۰
هاشمی و بازی دو سر برد

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 21 دی

گروه سیاسی: برائت دیرهنگام از احمدی نژاد و هاشمی و بازی دو سر برد عناوینی هستند که در صفحه نخست روزنامه آرمان روز یکشنبه دیده می شود.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 21 دی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع برائت دیرهنگام از احمدی نژاد اختصاص داد و نوشت: احمدی نژاد، عوضی رفت و تمام شد. این کلمات آیت الله علم الهدی از حامیان گذشته محمود احمدی نژاد است اما انتقاد از رییس دولت‌های نهم و دهم در این روزها آیا کمکی به مشکلات می‌کند؟ همان اندازه که درروایت و دین اسلام به گذشت و عفو تاکید شده، به پذیرش اشتباه و توبه هم تصریح شده است که هر دو مولفه نیازمند شجاعت و اراده است. اما در کنار نتایج مثبتی که هر دو خصلت در جامعه دارد، هرکدام از آنها دارای محدوده زمانی است بدین نحو که اگر از زمان عفو بگذرد، امکان گسترش کینه در جامعه وجود دارد و اگر پذیرش اشتباه با وقفه غیرمتعارف مواجه شود، دور از انتظار نیست که تبعات آن اقشار یا موضوعات دیگری را درگیر خود کرده و به آرامش جامعه لطمه بزند. اکنون باید این فضا را در کشور خود با وضعیتی که در جریان است مورد بررسی قرار دارد.

این روزنامه در عنوانی دیگر هاشمی و بازی دو سر برد را بازتاب داد و نوشت: یکی از خصوصیات بارز شخصیت هاشمی به عنوان یک کهنه سیاستمدار مسلمان ایرانی این است که با زمان شناسی مثال زدنی به خوبی می‌داند که در چه زمانی باید چه جنس رفتاری از خود نشان دهد. هاشمی نشان داد که همچنان که در مقابل کینه توزان از سلاح سکوت و تقیه استفاده می‌کند در زمان‌هایی که پای منافع اسلام و نظام در میان است اهل هیچ گونه مماشاتی نیست و به مانند یک مبارز انقلابی وارد کارزار سیاسی می‌شود. اینگونه سیاست ورزی که از خصوصیات بارز آیت الله هاشمی در طول بیش از پنجاه سال مبارزه سیاسی بوده است از وی یک شخصیت کم نظیر و تاثیرگذار ساخته است. با تمام این اوصاف هاشمی چه کاندیدای ریاست برخبرگان شود و چه نشود در هر دوحالت برنده بازی تلقی خواهد شد.

این روزنامه در خبری به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش عجیب قیمت نفت، سیاسی است پرداخت و نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری همچنین کاهش عجیب قیمت نفت در یک مدت کوتاه را حرکتی سیاسی و غیراقتصادی خواندند و افزودند: دشمنان مشترک ما از نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند و قطعاً در این کاهش شدید قیمت نفت نقش دارند. ایشان با تائید توافقات صورت گرفته میان رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا برای مقابله هماهنگ با کاهش قیمت نفت خاطرنشان کردند: البته همکاری‌های دو کشور منحصر به مسائل نفتی نیست و باید سطح مبادلات و سرمایه گذاری‌های میان دو کشور را که اکنون کمتر از حد انتظار است، افزایش داد.

انتخابات مجلس درکشاکش دو طرح تیتر دیگر روزنامه آرمان است. مدت هاست که حرف و حدیث در رابطه با اصلاح قانون انتخابات مجلس مطرح است که البته گاهی اوقات کار به قانون انتخابات کشیده می‌شود و گاه روی سخن تنها متوجه انتخابات مجلس می‌شود. اما آنچه از اقدامات و تلاش‌ها می‌توان برداشت کرد، عزم جدی برای تغییر و اصلاح قانون است آن هم قانونی که باید بر اساس آن نمایندگان انتخاب شوند و از نقاط مختلف کشور به ساختمان سبز بهارستان پا بگذارند. البته ناگفته نماند از سال 78 تا سال 86 قوانین و مواد قانون انتخابات مجلس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است.

این روزنامه در خبری افزایش 71درصدی خانوارهای تک نفره را برجسته کرد. مرکز آمار ایران به تازگی اعلام کرده است طرح پژوهشی ساختار و ترکیب خانوار در روند تغییرات آن طی سال‌های 1355 تا 1390 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، سهم خانوارهای زوجی از 8.4 درصد در سال 55 به 14.6 درصد در سال 90 افزایش یافته که با توجه به ساختار سنی جوان کشور دور از انتظار نیست. از سوی دیگر سهم خانوارهای تک نفره افزایش یافته به طوری که 5.6 درصد در سال 55 به 71.6 درصد در سال 90 افزایش یافته است.