به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۲۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۴۳۱۵۹۷

درس تاریخ جدید برای مدارس روسیه

درس تاریخ جدید برای مدارس روسیه
گروه بین الملل: دولت روسیه کتاب جدیدی برای «درس تاریخ» دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان منتشر کرده که از اول سپتامبر (دهم شهریور) امسال در برنامهٔ درسی دانش‌آموزان سراسر این کشور گنجانده شده است.
در این کتاب که تصویری از پل کریمه را روی جلد خود دارد، تاریخ بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ میلادی کاملاً بازنویسی شده و ۱۷ بند از آن مربوط به جنگ روسیه در اوکراین است. قیمت این کتاب درسی نیز ۸۴۹ روبل است که ۲۰ درصد ارزان‌تر از نسخهٔ قبلی در سال گذشته است.متن بازنویسی‌شدهٔ این کتاب درسی بخش اعظم تبلیغات و تئوری‌های توطئه ولادیمیر پوتین و اطرافیان او را در مورد اوکراین و غرب در خود جا داده است.
در این کتاب درسی، فصل‌هایی با عنوان «جعل تاریخ»، «احیای نازیسم»، «نئونازیسم اوکراین» و «روسیه کشور قهرمانان» وجود دارد و در این سرفصل‌ها ادعای ولادیمیر پوتین در مورد این‌که او «ناچار بود برای محافظت از روس‌زبانان در برابر نسل‌کشی به دست نئونازی‌ها در اوکراین به آن کشور حمله کند» به تفصیل درج شده است؛ ادعایی که شواهدی از آن در دنیای واقع دیده نشده است.فصل جدیدی در این کتاب نیز به دروغ ادعا می‌کند که اوکراین «علناً تمایل خود را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اعلام کرده است».
ادعاهای بی‌اساس دیگری چون «اوکراین یک کشور فوق ناسیونالیست است که در آن همه افراد مخالف به‌شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ اپوزیسیون در اوکراین ممنوع است؛ در آنجا با همه چیز روسی دشمنی دارند؛ و غرب بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از پول روسیه را دزدیده»‌ از مطالب دیگر مندرج در دروس این دانش‌آموزان است.»
دولت روسیه مخالفان سیاست‌های پوتین در این کشور را «عوامل خارجی» لقب داده و به این اصطلاح هم در «کتاب تاریخ» دبیرستان‌های روسیه پرداخته شده است.
متن این کتاب خطاب به دانش‌آموزان می‌نویسد: «هشیار باشید. فکر کنید: چرا و برای چه هدفی این یا آن «فرد اپوزیسیون»، «ستون‌نویس» یا «وبلاگ‌نویس پرطرفدار» در یک رسانه خبری کار می‌کند ... اگر هشیار باشید، آن وقت آنها نمی‌توانند شما را به بازی بگیرند.»
 این کتاب برای برانگیختن حس نارضایتی تاریخی در میان کودکان روسی و القای حس یک نبرد وجودی برای بقای کشور طراحی شده، با این پیام که اگر روسیه رفتار تهاجمی نداشته باشد «نابود خواهد شد.»
تزریق تئوری‌های توطئه از طریق کتاب درسی در روسیه همراه است با شیوه‌های دیگر تبلیغات دولتی نظیر سرودخوانی و برافراشتن پرچم و ساعات کلاس اجباری «گفت‌وگو در مورد چیزهای مهم» برای کودکان. در این ساعات «درسی» که عنوان آن «گفت‌وگو در مورد چیزهای مهم» است، دیدگاه‌های رسمی در مورد «عملیات ویژه» در اوکراین تکرار می‌شود. «عملیات ویژه» عنوانی است که مقام‌های روسی برای تهاجم روسیه به اوکراین استفاده می‌کنند و در روسیه، استفاده از هرگونه نام دیگر برای این تهاجم با مجازات همراه است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از روش دیگری خبر می‌دهد و آن فرستادن سربازان زخمی‌شده در جنگ اوکراین به نقاط مختلف کشور و دیدار آنها با کودکان مدرسه‌ای است.
برای نمونه، کودکان در جمهوری بوریاتیا، در منطقه سیبری روسیه، از ملاقات خود با سربازی مجروح خبر داده‌اند که مدعی شده در اوکراین با «مزدوران لهستانی» جنگیده و به کودکان گفته است که خود اوکراینی‌ها «نمی‌خواهند بجنگند و آن‌ها را مجبور می‌کنند.»این شبکه خبری همچنین بر اساس «بررسی‌های انجام‌شده در رسانه‌های محلی و اجتماعی روسیه» خبر می‌دهد که در این کشور، اکنون کودکان هفت یا هشت ساله آموزش نظامی اولیه می‌بینند و نحوه باز و بسته کردن قطعات مسلسل و سینه‌خیز رفتن در مسیر پر از موانع را می‌آموزند.
به گزارش سی‌ان‌ان، آموزگارانی که با این روند و این نوع بازدیدها موافق نباشند، حذف می‌شوند و برای نمونه مدیر مدرسه‌ای در منطقه پرم، پس از آن‌که فعالان طرفدار جنگ از او انتقاد کردند، از سِمت خود استعفا داد.برخی از والدین مخالفت خود را با این کارزار تبلیغاتی دولتی اعلام کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد اکثریت از این جریان حمایت می‌کنند، البته اگر نظرسنجی‌های افکار عمومی در روسیه قابل اعتماد باشد.
خبرگزاری دولتی ریانووستی هم گزارش داده است که براساس یک نظرسنجی داخلی، ۷۹ درصد از والدین در روسیه از نمایش فیلم‌های جنگ اوکراین به فرزندان خود حمایت می‌کنند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها