به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۵ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب : ۴۸۱۱۹۰
شاهکار لاروخای جذاب در شب بهت انگلیس؛

تیم ملی اسپانیا قهرمان رقابت‌های یورو شد

اسپانیا 2 - انگلیس 1: لافوریا لاروخا!
گروه ورزشی: اسپانیا در فینال قهرمانی اروپا در برلین انگلیس را با نتیجه 2-1 شکست داد. نیکو ویلیامز (22) و میکل اویارزابال (27) اسپانیایی‌ها را به عنوان قهرمانی و رکورد جام(چهار عنوان) و انگلیسی‌ها بار دیگر به وادی اشک‌ها رساندند!
تیم ملی اسپانیا قهرمان رقابت‌های یورو شد
قطع توپ اویارسابال در مقابل دروازه پیکفورد در فاصله ۴ دقیقه مانده به پایان مسابقه نهایی جام ملت‌های اروپا، اسپانیا را در مقابل تیم ملی انگلیس به پیروزی ۲ بر یک رساند تا ماتادورها برای چهارمین بار در تاریخ قهرمانی یورو را جشن بگیرند. لاروخا در هر ۷ مسابقه خود در این جام به پیروزی دست یافت و قهرمانی این تیم با غلبه بر ۵ تیم مدعی (کرواسی، ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس) در اوج شایستگی رقم خورد.


گل ویلیامز در ابتدای نیمه دوم با شلیک زمینی پالمر جبران شد اما اویارسابال سر بزنگاه به تعویض طلایی دلافوئنته تبدیل شد تا اسپانیا به پرافتخارترین تیم تاریخ جام ملت‌های اروپا تبدیل شود. هیچ تیم دیگری در قاره سبز موفق به کسب ۴ قهرمانی اروپایی نشده است. 


حسرت تیم ملی انگلیس برای قهرمانی در جام‌های معتبر ۶۰ ساله شد و فرصت بعدی سه شیر برای کسب افتخار جام جهانی ۲۰۲۶ خواهد بود. هری کین در پنجمین فینال دوران حرفه‌ای خود هم به عنوان بازنده از زمین خارج شد و جای خالی افتخارات تیمی همچنان در پرونده حرفه‌ای بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس خودنمایی می‌کند.


بازی با احتیاط کامل از جانب ۲ تیم آغاز شد. ۷۱ هزار هوادار حاضر در ورزشگاه المپیک برلین برای تماشای نخستین شوت مسابقه ۱۲ دقیقه صبر کردند. شلیک منحرف‌شده فابیان رویز زحمت چندانی برای پیکفورد ایجاد نکرد و اسپانیا کم‌کم کنترل بازی در میانه میدان را به دست گرفت. بر خلاف انتظار حاصل از مسابقات قبل، اسپانیا ۷۰ درصد مالکیت توپ را در دقایق ابتدایی در اختیار داشت. 


بهترین موقعیت انگلیس در نیمه اول و نخستین شوت در چارچوب این تیم در دقیقه ۱+۴۵ به دست آمد. دفع ناقص مدافعان اسپانیا روی ارسال دکلان رایس از ضربه آزاد توپ را در موقعیتی مناسب به فیل فودن رساند و شلیک والی دیدنی بازیکن منچسترسیتی با واکنش درخشان اونای سیمون دفع شد. 


هری کین در طول نیمه اول تنها ۹ بار موفق به لمس توپ شد و در دقیقه ۲۵ به دلیل تکل روی پای فابین رویس کارت زرد گرفت.


تنها ۶۹ ثانیه از آغاز نیمه دوم گذشته بود که طلسم دروازه انگلیس با همکاری‌ بال‌های پروازکننده لاروخا شکست. لامینه یامال پشت سر لوک شاو به توپ رسید و ضمن حرکت عرضی، دفاع انگلیس را به خود مشغول کرد؛ پیش از آنکه با یک پاس عالی، نیکو ویلیامز را در سمت مقابل محوطه جریمه صاحب توپ کند. شلیک بال چپ ۲۲ ساله اتلتیک بیلبائو به تور دروازه انگلیس چسبید تا شاگردان ساوتگیت مانند هر ۳ مسابقه قبلی گل اول را دریافت کنند.


دقایقی بعد پاس در عمق استثنایی و محشر یامال، موراتا را با دروازه‌بان انگلیس تک‌به‌تک کرد اما ضربه او با هوشیاری استونز موقتاً دفع شد. شلیک سهمگین ویلیامز روی توپ برگشتی از کنار دروازه پیکفورد بیرون رفت. شب منفعل هری کین با تنها ۵ پاس سالم و یک شوت بلوکه‌شده به پایان رسید و او در دقیقه ۶۱ جای خود را به اولی واتکینز، منجی انگلیس در مرحله نیمه‌نهایی داد.


کنترل و چرخش دیدنی بلینگام ۲ بازیکن اسپانیا را به هم دوخت اما شلیک خطرناک ستاره رئال مادرید راهی به دروازه اسپانیا نداشت.


پاس عالی اولمو لامینه یامال را در پشت محوطه جریمه صاحب موقعیت کرد. او از گزند شاو خلاص شد اما شلیک خطرناکش با مهار عالی پیکفورد به کرنر رفت. ساوت‌گیت در دقیقه ۷۰ کول پالمر را به زمین فرستاد و ستاره جوان چلسی تنها ۳ دقیقه بعد کار را به تساوی رساند. ساکا از سمت راست نفوذ کرد و توپ را به بلینگام سپرد تا او با پاس رو به عقب، موقعیت‌ شوت را برای پالمر بسازد. شلیک زمینی و پرقدرت بال راست ۲۲ ساله مستقیماً به پشت سر اونای سیمون رسید تا تور دروازه اسپانیا به لرزه بیفتد؛ یک - یک مساوی.


انگلیس بعد از گل تساوی عقب کشید؛ توپ‌ربایی زوبیمندی از پالمر در میانه زمین یک حمله خطرناک را برای تیم ملی اسپانیا جرقه زد. پاس‌کاری متوالی نیکو ویلیامز و اولمو دفاع انگلیس را به هم ریخت اما ضربه نهایی یامال تعریف چندانی نداشت و پیکفورد دروازه تیمش را نجات داد.
نتیجه تساوی تنها تا دقیقه ۸۶ پابرجا ماند و میکل اویارسابال که ۲ دقیقه زودتر از پالمر وارد زمین شده بود، اسپانیا را پیش انداخت. کوکوریا با ارسال زمینی به دهانه دروازه موقعیت را ساخت و مهاجم رئال سوسیداد با فرار میلی‌متری از تله آفساید و قطع توپ روی تیر نزدیک حساب کار را ۲ بر یک کرد. 


انگلیس بلافاصله روی ارسال کرنر صاحب یک موقعیت عالی شد اما در عین ناباوری دروازه اسپانیا بسته ماند. ضربه سر محکم دکلان رایس توسط اونای سیمون دور شد و ضربه سر مارک گوئهی روی توپ برگشتی با وجود عبور از سیمون روی خط دروازه توسط دنی اولمو برگشت خورد تا زننده گل پیروزی‌بخش مصاف با فرانسه، این بار به گونه‌ای دیگر منجی تیمش باشد.


ادامه حملات ۲ تیم بی‌حاصل بود و بازی با برتری ۲ بر یک تیم ملی اسپانیا به پایان رسید‌.

ترکیب اسپانیا: اونای سیمون، دنی کارواخال، روبین لو نورمان (82-ناچو)، ایمریک لاپورت، مارک کوکوریا، رودری (۴۶-مارتین زوبیمندی)، فابین ‏روئیز، لامین یامال (۸۸-میکل مرینو)، دنی اولمو، نیکو ویلیامز و آلوارو موراتا (۶۷-میکل اویارزابال)
2054009
ترکیب انگلیس: جردن پیکفورد، مارک گوئهی، جان استونز، کایل واکر، لوک شاو، دکلان رایس، کوبی ماینو(۷۰-کول پالمر)، ‏بوکایو ساکا، جود بلینگام، فیل فودن(۸۸-ایوان تونی) و هری کین(۶۰- اولی واتکینز)
2054043

اسپانیا ۱-۰ انگلیس (نیکو ویلیامز دقیقه ۴۶): در شروع نیمه دوم حرکت عمقی یامال و پاس عرضی او به نیکو ویلیامز رسید که این وینگر اسپانیایی به سادگی با ضربه بغل پای خود گل اول بازی را به ثمر رساند.
اسپانیا ۱-1 انگلیس (کول پالمر دقیقه ۷۳): شوت از راه دور و زمینی کول پالمر به دور از دستان سیمون در کنج دروازه اسپانیا آرام گرفت.
انگلیس ۱-۲ اسپانیا (میکل اویارزابال دقیقه ۸۷): ارسال زمینی کوکوریا در مقابل خط دفاعی انگلیس به اویارزابال رسید و این بازیکن به سادگی هر چه تمام‌تر گل دوم را به ثمر رساند.

⏱لحظات حساس:
دقیقه ۴: توپ ارسال شده توسط ویلیامز با پوشش به موقع استونز راهی کرنر شد که این کرنر هم هیچ حاصلی نداشت.
دقیقه ۱۰: نفوذ ویلیامز به داخل محوطه جریمه با تکل به موقع جان استونز همراه شد تا یک موقعیت ویژه از اسپانیایی‌ها گرفته شود.
دقیقه ۱۴: یک فرصت خوب برای انگلیس! کایل واکر از عقب نشینی کوکوریا استفاده کرد و با یک اورلب به موقع وارد محوطه جریمه شد که پاس او با دخالت مدافعان اسپانیا به کرنر رفت. کرنر هم در ادامه هیچ حاصلی نداشت.
دقیقه ۲۳: اولمو به خوبی یامال را در سمت راست محوطه جریمه دید و این بازیکن ضربه‌اش حاصلی جز کرنر نداشت که آن هم چندان خطرناک نبود.
دقیقه ۲۴: تکل بلند هری کین توپ را از مقابل پاهای فابین رویز ربود اما برخوردی که در لحظه آخر بین این دو بازیکن صورت گرفت باعث شد اولین کارت زرد بازی به مهاجم انگلیس برسد.
دقیقه ۳۰: دنی اولمو با پای خود به پهلوی دکلان رایس زد که این موضوع سبب شد اولمو نخستین بازیکن اسپانیایی باشد که کارت زرد می‌گیرد.
دقیقه ۳۵: شوت از راه دور اولمو توسط هری کین برگشت داده شد ولی بازیکنان اسپانیا نتوانستند چندان خطرناک عمل کنند.
دقیقه ۴۳: موراتا در داخل محوطه جریمه به سمت دروازه انگلیس یورش برد اما مارک گوئهی و جان استونز مانع از خطر او شدند و ریسک اهدای یک کرنر را پذیرفتند.
دقیقه ۴۴: کرنر ارسال شده روی دروازه انگلیس با ضربه سر واکر همراه شد و در نتیجه تلاش بازیکنان اسپانیا هم منجر به گل نشد.
دقیقه ۴۴: توپی که بلینگهام در عرض به کین رساند با ایستادگی رودری برابر ضربه این بازیکن از محوطه دور شد.
دقیقه ۴۵+۱: سانتر واکر روی پای چپ فودن فرود آمد و شوت این بازیکن هم توسط سیمون در نزدیکی تیر یک مهار شد تا بدین ترتیب خطرناک‌ترین موقعیت انگلیس هم توسط اونای سیمون مهار شود.
پایان نیمه اول: ۴۵ دقیقه نخست این بازی موقعیت‌های زیادی داشت اما در مجموع شاهد فرصت خاص و مهمی نبودیم. جنگ‌های فیزیکی رخ داده در مرکز زمین باعث شده بود نبردی پایاپای را تماشا کنیم و مالکیت ۶۹ درصدی اسپانیا نشان می‌دهد که لاروخا علی‌رغم اینکه بازی خود را به تیم ساوتگیت دیکته کرده بودند، در خلق موقعیت‌های خطرناک ناکام بودند.
دقیقه ۴۸: اسپانیا می‌توانست کار انگلیس را تمام کند اما بخت و اقبال با آنها همراه نبود؛ نیکو در داخل محوطه جریمه اولمو را پیدا کرد و ضربه نفسگیر شماره ده لاروخا از کنار دروازه گذر کرد.
دقیقه ۵۲: استونز مانع نفوذ ویلیامز شد و این موضوع باعث شد این مدافع انگلیسی هم کارت زرد دریافت کند.
دقیقه ۵۵: نظم دفاعی انگلیس بسیار آشفته شده و این موضوع باعث شد این بار موراتا در موقعیت تک به تک قرار بگیرد که البته پیکفورد خوش شانس بود که استونز پشت سر او این توپ را دور کرد.
دقیقه ۵۶: رویز از پشت محوطه جریمه اقدام به شوت‌زنی کرد اما این توپ به شکلی خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۶۳: بلینگهام به شکلی زیبا با توپ گیری فوق العاده خود از کارواخال و اولمو گذر کرد و پیش از ورود به قوس محوطه جریمه اقدام به شوت‌زنی کرد که این شلیک از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۶۵: پیکفورد به خوبی در تک به تک با یامال به شکلی درازکش این توپ را مهار کرد.
دقیقه ۷۰: شوت فابین رویز با فاصله بسیار زیاد نسبت به دروازه انگلیس به بیرون رفت.
دقیقه ۸۱: ضربه کاتدار یامال پس از گذر از ۲ بازیکن انگلیس با سوپر واکنش پیکفورد همراه شد.
دقیقه ۸۹: ارسال پالمر از روی نقطه کرنر با ضربه سر دکلان رایس همراه شد که این توپ ابتدا توسط سیمون برگشت داده شد و مجددا گوئهی هم اقدام به سرزنی کرد اما اولمو توپ را از روی خط دروازه برگشت داد.

⭕️حواشی:
2054081
پالمر ستاره چلسی تنها لحظاتی پس از ورود به زمین گل تساوی را با شوتی از راه دور به ثمر رساند و به این صورت این گل را جشن گرفت.
2054073
چهره گرفته هری کین پس از تعویض. او شانس کسب جایزه بهترین گلزن مسابقات را از دست داد.
2054049
شادی گل نکو ویلیامز پس از گلزنی در دقیقه 46 روی پاس یامال.
2054058
تعویض غیرمنتطره : رودری به دلیل مصدومیت بیرون رفت و جای خود را به زوبیمندی داد.
2054035
دنی اولمو دومین بازیکنی بود که با کارت زرد جریمه شد. او روی دکلان رایس خطا کرد و اخطار گرفت.
2054034
لوییس فیگو مشاور یوفا و فوق ستاره سابق تیم ملی پرتغال دیگر تماشاگر خاص این دیدار بود.
2054030
هری کین با این بی‌احتیاطی اولین کارت زرد بازی را به نام خود ثبت کرد.
2054031
یواخیم لوو سرمربی سابق تیم ملی آلمان همراه با سامی خدیرا بازیکن سابق این تیم در ورزشگاه حضور داشت.
2054011
حضور گرت بیل در ورزشگاه برای تماشای دیدار فینال یورو ۲۰۲۴
2054013
حضور پرنس ویلیام در کنار جرج شاهزاده ولز
2054012
پادشاه فیلیپه ششم به حمایت از کشورش اسپانیا در ورزشگاه حضور داشت.
2054022
لوییس دلافوئنته و گرت ساوتگیت مربیان دو تیم فینالیست اروپا.
2054025
ناصر الخلیفی مدیرعامل باشگاه پاری سن ژرمن هم به تماشای این بازی آمده بود.
2054026
دیوید سیمن دروازه‌بان سال‌های نه چندان دور آرسنال و انگلیس در ورزشگاه نیز حضور داشت.
2054027
یورگن کلوپ سرمربی سابق لیورپول هم در استادیوم حاضر بود.
2054016
فیلیپ لام بازیکن سابق تیم ملی آلمان و مدیر اجرایی مسابقات یورو ۲۰۲۴
2054017
ارسن ونگر مدیر توسعه فیفا هم در ورزشگاه حضور داشت.
2054019
ادل خواننده مشهور انگلیسی نیز در میان تماشاگران مهم مسابقه حضور داشت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها