به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۱۵:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۸۹۳۵۷

بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز

گروه دانستنی‌: زیارت عاشورا راهی برای ارتباط با امام حسین علیه‌السلام و یاران وفادار ایشان است. شیعیان عاشق حسینی این زیارت را همواره و در روزهای مختلف سال از جمله در محرم و صفر قرائت می‌کنند و به این شکل هم عشق و ارادت خود به سیدالشهداء را نشان می‌دهند و هم از فضائل و برکات بی‌پایان این زیارت برخوردار می‌شوند. اما سؤالی که همیشه در ذهن بسیاری از عاشقان امام وجود دارد، این است که بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز چه زمانی محسوب می‌شود؟ به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب با پاسخ به این سؤال به شما در بردن ثواب و برکت بیشتر کمک کنیم.
بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز
 فضائل خواندن زیارت عاشورا
همان‌طور که می‌دانید، قرائت زیارت عاشورا در هر روز و زمانی دارای فضائل و برکات فراوانی است و در ایام محرم و صفر این برکات بیشتر هم می‌شوند. در این‌جا به عنوان یک یادآوری مروری مختصر بر این فضائل و برکات خواهیم داشت:
1.    برخورداری از ثواب ۱۲ هزار حج
2.    بهره‌وری از ثبت شدن هزاران حسنه
3.    برخوردار شدن از ثواب هر شهید
4.    مساوی با ثوابت هزاران جهاد
5.    پناه به امام حسین علیه‌السلام از مهلکه‌های دنیوی و اخروی
6.    همراه شدن با سیدالشهداء و یاران
7.    بالا رفتن مقام و درجه نزد خداوند
8.    هدایت شدن به راه مستقیم
9.    برخورداری از ثواب زیارت هر پیامبری
10.    پاک کردن هزاران گناه
11.    دریافت جواب سلام از سید شهیدان
12.    قبول شدن شفاعت
13.    ثواب مصیبت هر پیامبری
البته این موارد بخش مختصری از ثواب و پاداش قرائت زیارت عاشورا است که اگر آن را در بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز قرائت کنید، بالطبع از برکات بیشتری هم برخوردار خواهید شد.

آداب خواندن زیارت عاشورا



علاوه‌بر توجه به مواردی همچون قرائت در بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز، پیشنهاد می‌کنیم که برای ثواب و برکت بیشتر و البته قرائت بهتر، این آداب خواندن زیارت عاشورا را هم به جای آورید:
1.    رو به قبله بنشینید.
2.    بهتر است وضو داشته باشید.
3.    پیش از شروع به قرائت هزار مرتبه الله اکبر بگویید.
4.    با خلوص نیت و توجه کامل شروع کرده و اگر نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید، از متن زیارت عاشورا عربی بدون ترجمه کمک بگیرید تا حواس‌تان به کلمات ترجمه پرت نشود.
5.    تمام سعی خود را برای تلفظ صحیح کلمات به کار گیرید.
6.    قرائت و خواندن زیارت عاشورا را تا ابتدای صد لعن ادامه داده و سپس دو رکعت نماز بخوانید.
7.    سپس مجدّداً صد مرتبه الله اکبر بگویید.
8.    پس از آن صد مرتبه لعن و سلام را قرائت کنید.
البته توجه داشته باشید که علاوه‌بر این اصول، می‌توانید برای دریافت حاجات و ثواب بیشتر چله زیارت عاشورا بگیرید و از این طریق حتی تقوا، پرهیزکاری و کنترل نفس را هم به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا



در مجموع در هر ساعتی از شبانه روز که با خلوص نیت شروع به خواندن زیارت عاشورا کنید، از ثواب و برکات فراوانی برخوردار خواهید شد و زمان دقیقی برای خواندن این زیارت مطرح نشده است. با وجود این، برخی از روایات به این اشاره دارند که خواندن زیارت عاشورا در صبح می‌تواند فضایل و برکات بیشتری به همراه داشته باشد.
در واقع از آنجایی که قرائت زیارت عاشورا امری مستحب به شمار می‌رود، باید و اجباری در زمان و نحوه خواندن هم وجود ندارد؛ اما اگر به نکاتی همچون بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا و خواندن آن در صبح توجه کنید، فضایل بیشتری شامل حال شما خواهد شد. برای مثال، زمانی که صبح را با زیارت عاشورا آغاز کنید، با حضور یافتن در درگاه خداوند، نشان دادن عشق و ارادت به سیدالشهداء علیه‌السلام و یاران و ابراز کردن دشمنی و لعن به دشمنان ایشان، در طول روز از برکات بیشتری برخوردار خواهید شد.

به این صورت یاد امام حسین علیه‌السلام در طی روز همراه‌تان خواهد بود و تقوا و پرهیزکاری بیشتری خواهید داشت. از جهتی هم به دلیل خواندن دعا و زیارت در صبح آرامش قلبی بیشتری پیدا می‌کنید که تا شب همراهی‌تان خواهد کرد. حتی اگر چله زیارت عاشورا گرفته‌اید، با قرائت در صبح با حوصله و دقت آن را به اتمام می‌رسانید و مجبور به قرائت با عجله در آخر وقت نخواهید شد.
البته توجه داشته باشید که همچنین می‌توانید زیارت را در صبح قرائت کرده و سپس صد لعن و سلام را در طول روز به تدریج تکمیل کنید. این راهکار برای کسانی که شاغل هستند یا زمان کافی برای قرائت در صبح ندارند، بسیار کاربردی خواهد بود و با سهولت بیشتری می‌توانند با عشق ورزیدن به امام قلب‌ها و سید شهیدان آخرت خود را تضمین کنند.

روایاتی درباره خواندن زیارت عاشورا
اگر تداوم ورزیدن در قرائت این زیارت و انتخاب صبح‌ها به عنوان بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز برای شما دشوار به نظر می‌رسد، این چند روایت مهم را به خاطر بسپارید:
1.    در روایات امام باقر علیه‌السلام اشاره شده است که اگر زیارت عاشورا را به‌صورت روزانه قرائت کرده و در عین حال مراقب اعمال و کردار خود باشید، مورد رحمت خدا قرار خواهید گرفت و در روز قیامت توسط امام حسین علیه‌السلام شفاعت خواهید شد. به این صورت اگر خود را به خواندن زیارت عاشورا در هر روز صبح عادت بدهید، مورد رحمت خدواند متعال و شفاعت سیدالشهداء قرار خواهید گرفت.
2.    در روایات امام صادق علیه‌السلام آمده است که خداوند متعال قسم یاد کرده تا افرادی که زیارت عاشورا می‌خوانند را از آتش جهنم دور کند و به این صورت قرائت‌کننده این زیارت محبوب میان شیعیان موجب بهشتی شدن خواهد شد.
3.    روایتی از امام باقر علیه‌السلام نقل شده که در آن امام جایگاه قرائت‌کننده زیارت عاشورا را با یاران شهید امام حسین علیه‌السلام یکی می‌دانند. در واقع کسی که زیارت عاشورا می‌خواند، گویا در دشت کربلا و روز عاشورا همراه سیدالشهداء به شهادت رسیده باشد.
4.    در روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام خطاب به صفان آمده است که با خواندن زیارت عاشورا می‌توان به مراد دل و حاجت خود رسید و قرائت این زیارت مقدس راهی برای ناامید بازنگشتن از درگاه خداوند است.


 
برچسب ها: محرم عاشورا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها