به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۱۴:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۹۶۰۰۵

شمار آوارگان جهان به  ۱۲۳ میلیون نفر رسید

شمار آوارگان جهان به  ۱۲۳ میلیون نفر رسید
گروه بین الملل:  کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اعلام کرد شمار افرادی که به دلیل جنگ، سرکوب، فقر و تغییرات اقلیمی در سراسر جهان آواره شده‌اند، به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به ۱۲۳ میلیون نفر رسیده است.
فیلیپو گراندی در نشست سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ژنو سوئیس هشدار داد اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه از سوی برخی کشورها برای تشدید کنترل مرزهای خود به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به حل بحران مهاجرت شود.او خطاب به بیش از ۱۰۰ دیپلمات و وزیر حاضر در این نشست گفت: «باید رسیدگی به علت‌های ریشه‌ای آوارگی را در دستور کار قرار دهیم و برای یافتن راه‌حل‌ها تلاش کنیم.»بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر به دنبال یافتن راهی برای تقویت امنیت مرزهای خود و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده‌اند.
رسانه‌ها ۱۹ شهریور گزارش دادند آلمان قصد دارد با هدف مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی و افزایش تدابیر امنیتی در برابر «افراط‌گرایی اسلامی»، به‌صورت موقت در تمامی مرزهای زمینی خود، اقدامات کنترلی به‌ کار گیرد.در ایالات متحده نیز بحران مهاجرت و راه‌های مقابله با آن به یکی از موضوعات داغ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سالیان اخیر بدل شده است.
وزارت امنیت داخلی آمریکا در اردیبهشت‌ماه از تغییر قوانین پناهندگی در این کشور خبر داد و اعلام کرد درخواست پناهجویانی که در حال عبور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک دستگیر شده‌اند، به‌سرعت بررسی و در صورت ارتباط آن‌ها با جرائمی مانند تروریسم، ظرف چند روز رد خواهد شد.
کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ادامه اظهارات خود از برخی ابتکارها برای «واگذاری و برون‌سپاری» پناهجویان و همچنین «تعلیق برنامه‌های پناهندگی» انتقاد کرد و بدون نام بردن از کشوری گفت اقداماتی از این دست قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.او افزود کشورها باید به دنبال یافتن طرح‌هایی عادلانه، سریع و قانونی برای حل مساله پناهندگی باشند.
دولت پیشین بریتانیا به رهبری ریشی سوناک طرحی را در دستور کار داشت که بر اساس آن قرار بود مهاجرانی که به صورت غیرقانونی به این کشور می‌آمدند، پس از بازداشت در اسرع وقت به رواندا در شرق آفریقا منتقل شوند.کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، پس از پیروزی در انتخابات بریتانیا و تشکیل دولت، در تیرماه دستور لغو این طرح را صادر کرد.
هم‌زمان با شدت گرفتن فشارها بر دولت آلمان برای بازبینی در سیاست‌های مهاجرتی خود، یواخیم اشتامپ، کمیسر ویژه فدرال در امور مهاجرت، روز ۱۵ شهریور از امکان انتقال مهاجران غیرقانونی به رواندا سخن گفت.کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین نسبت به تشدید تنش‌ها در لبنان هشدار داد و گفت تاکنون بیش از یک میلیون نفر در این کشور بر اثر مناقشه کنونی آواره شده‌اند که از این تعداد ۲۷۰ هزار نفر به سوریه گریخته‌اند.
گراندی اضافه کرد: «مطمئنا اگر حملات هوایی ادامه یابد، بسیاری دیگر نیز آواره خواهند شد و برخی نیز تصمیم خواهند گرفت به کشورهای دیگر نقل مکان کنند.»
 
برچسب ها: آوارگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها