به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۳:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۹۶۳۰۲

آیا واقعا تحصیل در استرالیا ارزش دارد؟ + نکات مهم

گروه گردشگری: در بین همه کشورهای جهان، استرالیا از محبوبیت بالای برای تحصیل برخوردار است به طوری که بعضا این کشور را به عنوان سومین مقصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان معرفی می کنند. البته این انتخاب دور از واقعیت هم نیست.
آیا واقعا تحصیل در استرالیا ارزش دارد؟ + نکات مهم
شاید شما هم بنابه دلایل مختلفی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید و کشور استرالیا هم یکی از مقاصد تحصیلی شما باشد. هر شخصی اهدافی را برای آینده تحصیلی و زندگی خود دنبال می کند و دلایلی برای انتخاب های خود دارد. مثلا برای ادامه تحصیل در رشته خاصی قصد تحصیل در کشور دیگری دارد؟ یا بدنبال تحصیل در دانشگاه های معتبر بین المللی است ویا قصد تجربه زندگی متفاوت در کنار تحصیل خود دارد.
باید بپذیریم که دانشگاه های بسیار باکیفیت و با رنک جهانی بالا اکثرا در خارج از ایران بوده و برخی از دانشجویان برای برخورداری از کیفیت بالای تحصیلی اقدام به مهاجرت تحصیلی می کنند.
اما در بین همه کشورهای جهان، استرالیا از محبوبیت بالای برای تحصیل برخوردار است به طوری که بعضا این کشور را به عنوان سومین مقصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان معرفی می کنند. البته این انتخاب دور از واقعیت هم نیست. دانشگاه ها و به طور کلی سیستم آموزشی استرالیا اعتبار بالا و رنکینگ های بین المللی قابل توجهی داشته و پیش بینی می شود در سال تحصیلی 2025 حدود 270هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل باشند.

استرالیا چگونه کشوری است ؟
استرالیا کشوری با ثبات، دموکراتیک و دارای تنوع فرهنگی با نیروی کار بسیار ماهر و یکی از قوی ترین اقتصادهای جهان است.
این کشور با مناظر دیدنی و فرهنگ باستانی غنی، سرزمینی است منحصر به فرد که مانند هیچ کشور دیگری نیست. استرالیا ششمین کشور بزرگ زمین از نظر وسعت است و تنها کشوری است که یک قاره را اداره می کند.
10 درصد از تنوع زیستی جهان در استرالیاست، تعداد زیادی از گیاهان و جانوران بومی که در هیچ کجای زمین وجود ندارند. استرالیا از جنگل های بارانی استوایی در شمال گرفته تا بیابان های خشک مرکز و مناطق برفی جنوب شرقی، سرزمینی وسیع و متنوع از گنجینه های ثبت شده در میراث جهانی است.
این کشور خانه برخی از قدیمی‌ترین فرهنگ های زنده جهان است. جوامع بومی بیش از 60000 سال قبل از استقرار اروپایی ها در سال 1788 روی زمین زندگی می کردند و آن را مدیریت می کردند.
امروزه استرالیا یکی از چندفرهنگی ترین کشورهای جهان با غذاهای درجه یک و جامعه ایی خلاقانه و پویا است و در زمینه های تحقیقاتی، طراحی، نوآوری و علم از کشورهای مطرح جهان است.

استرالیا کشوری است با نیروی کار بسیار ماهر که اکثر آنها از طریق ویزای تحصیلی استرالیا وارد این کشور شده و پس از فارغ‌التحصیلی به کار مشغول شده اند و یا از طریق ویزای اسکیل ورکر به این کشور مهاجرت کرده و مشغول به کار هستند. البته خود استرالیایی‌ها هم بخشی از نیروی کار ماهر و بازار این کشور را تشکیل می دهند.
این کشور در سال 2019 چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان را داشت و 28 سال متوالی رشد اقتصادی را قبل از همه‌گیری جهانی بی‌سابقه کووید-19 در سال 2020 تجربه کرد.
توسعه و سازگاری استرالیا در مواجهه با بحران از طریق روحیه کارآفرینی، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و میل خاموش نشدنی برای موفقیت شکل گرفته است. نوآوری‌های این کشور به بهبود زندگی میلیاردها نفر منجر خواهد شد، مانند تحقیقات جدید در ضبط پرواز جعبه سیاه، نقشه های گوگل، فناوری Wi-Fi، گوش بیونیک، اسپری روی پوست و یک واکسن پیشرفته برای سرطان دهانه رحم.
این کشور دانشگاه های بسیار معتبر جهانی همراه با مراکز تحقیقاتی مهمی دارد که هر سال میزبان دانشجیان بین‌المللی زیادی از سراسر چهان است. در ادامه درباره رنکینگ های جهانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استرالیا صحبت خواهیم کرد اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این کشور برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان مستعد و ممتاز در دانشگاه های خود، بورسیه های متعددی از سمت دانشگاه ها و همچنین دولت استرالیا اعطا می کند.
اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید تا متوجه شوید مهاجرت تحصیلی به استرالیا ارزش دارد یا خیر، در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از دانشگاه ها ( رنکینگ، شهریه ها و...)، هزینه های تحصیل و زندگی، بورسیه ها، ویزای تحصیلی، بورسیه و.. دریافت کنید.

رنکینگ کالج‌ها و دانشگاه‌های استرالیا
اعتبار و رتبه جهانی دانشگاه ها توسط موسسات مختلفی بررسی می شوند. حتی برخی از این موسسات معتبر ، اعتبار جهانی رشته های مختلف دانشگاه ها را نیز بررسی می کنند. موسساتی مانند شانگهای، THE، QS و... با پارامترهای متعدد و مختلفی به صورت دقیق به بررسی دانشگاه های جهان پرداخته و دانشگاه ها را رتبه بندی می کنند.
یکی از موسسات معتبر که سالانه رنکینگ دانشگاه ها را مشخص می کند، موسسه QS است که آمار این رتبه‌بندی ها در وبسایت این موسسه منتشر می شود. به عنوان مثال رنکینگ چند دانشگاه برتر استرالیا را در ادامه خواهید دید.

هزینه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های استرالیا
یکی از موارد موثر در انتخاب مقصد و رشته تحصیلی، شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی و تحصیل در آن کشور است و برای استرالیا هم این موضوع صادق است. سوالی که مطرح می شود اینست که شهریه های دانشگاه‌ها چقدر است؟
به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استرالیا حدود۲۰ تا 6۰ هزار دلار استرالیا است و باتوجه به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است اما نگران نباشید!
خوشبختانه در این کشور امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی و دولتی را خواهید داشت. حتی درصورتی که شرایط لازم برای این بورسیه را داشته باشید امکان دریافت بورسیه های فول فاند (Fully Found) وجود داشته که با دریافت آن دیگر نگران هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی خود نخواهید بود و کاملا متمرکز به تحصیل خود خواهید پرداخت.
همچنین با ویزای تحصیلی استرالیا شما مجاز هستید که به صورت پاره‌وقت 48ساعت در 2 هفته کار کنید. کار دانشجویی نه تنها به عنوان کمک هزینه تحصیل شما مفید است، بلکه شما را با فرهنگ جامعه، کارفرما و کلا کار در استرالیا آشنا می کند.

شهریه دانشگاه‌های استرالیا
برای اینکه دید کلی نسبت به شهریه‌ها داشته باشید، شهریه چند دانشگاه که مربوط به سال تحصیلی 2024 استرالیاست را در ادامه خواهید دید.
برای اطلاع دقیق از شهریه ها می توانید به وبسایت هردانشگاه مراجعه یا از مشاوران موسسه اعزام دانشجوی آریا که متخصص رسمی و قانونی اعزام دانشجو به استرالیا است بپرسید.

شهریه سه دانشگاه برتر استرالیا به طور میانگین در سال 2024
مقطع کارشناسی
دانشگاه ملبورن: ۳۲,۶۰۸ الی 57,۸۴۰ دلار استرالیا
دانشگاه سیدنی: ۴۵,۰۰۰ الی ۵۳,۵۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه نیوساوت ولز: ۸۱۵ الی ۱,۰۵۵ دلار استرالیا به ازای هر واحد
مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
دانشگاه ملبورن: ۲۶,۷۵۲ الی ۵۶,۹۶۰ دلار استرالیا
دانشگاه سیدنی: ۴۱,۵۰۰ الی ۵۴,۰۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه نیوساوت ولز: ۴۶۰ الی ۱,۰۶۵ دلار استرالیا به ازای هر واحد
شهریه سالیانه رشته های پزشکی در استرالیا به طور میانگین سال 2024:
دانشگاه نیوساوت ولز: ۱۰۷۰ الی ۱۰۹۰ دلار استرالیا به ازای هر واحد
دانشگاه سیدنی: ۵۱,۰۰۰ الی ۵۴,۰۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه ملبورن: ۵۱,۰۰۰ الی ۵۴,۰۰۰ دلار استرالیا
شهریه سالیانه رشته داروسازی در استرالیا:
دانشگاه نیوساوت ولز: ۱۰۷۰ الی ۱۰۹۰ دلار استرالیا به ازای هر واحد
دانشگاه سیدنی: ۵۱,۰۰۰ الی ۵۴,۰۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه ملبورن: ۵۱,۰۰۰ الی ۵۴,۰۰۰ دلار استرالیا
شهریه سالیانه رشته دندانپزشکی در استرالیا:
دانشگاه سیدنی: ۵۳,۵۰۰ الی ۵۱,۰۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه ملبورن: ۴۸,۲۲۴ الی ۷۳,۴۷۲ دلار استرالیا
شهریه سالیانه رشته پرستاری در استرالیا:
دانشگاه سیدنی: ۴۳,۵۰۰ الی ۵۱,۰۰۰ دلار استرالیا
دانشگاه ملبورن: ۲۲,۹۴۴ الی ۳۶,۴۴۸ دلار استرالیا

توضیحاتی برای بورسیه‌های تحصیلی استرالیا
در بالاتر گفتیم که یکی از راه های جبران هزینه های تحصیل در استرالیا، بورسیه های متنوع این کشور است که در هم از طریق دانشگاه ها ارائه شده و هم از طریق دولت استرالیا ارائه می شود.
بورسیه های تحصیلی استرالیا معمولا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، درحد تخفیفات و آفرهای پرداخت شهریه یا هزینه خدمات آموزشی است، البته بجز موارد خاص و یا برای کشورهای خاص.
اما برای مقطع دکترا در صورتی که واجد شرایط لازم باشید، حتی می توانید بورسیه فول فاند (fully funded scholarship) را دریافت کنید. با داشتن این بورسیه دیگر نگران هزینه های تحصیل در این کشور نیستید.
اما بدانید که رقابت برای دریافت این بورسیه زیاد است و برای دریافت آن نیاز به شرایط ویژه ایی دارید. به عنوان مثال، نمره زبان بالایی داشته باشید و نمرات مقطع تحصیلی قبلی شما ممتاز باشد. همچنین هرگونه فعالیت های خارج از تحصیل مانند مقاله های منتشر شده در نشریات معتبر و بین‌المللی می تواند شانس شما را برای دریافت این بورسیه افزایش دهد.
چون فراهم کردن مدارک و نحوه ارائه آن به دانشگاه نیاز به دقت و تجربه دارد پیشنهاد میکنیم حتما از مشورت اساتید خود و یا موسسات معتبر اعزام دانشجو استفاده کنید.



هزینه‌های زندگی در استرالیا به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه‌های زندگی شما در شهرها و ایالت های مختلف استرالیا متفاوت است و همانگونه که گفته شد رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه یا کالج هم در هزینه های شما تاثیر مستقیم دارد. این عوامل شامل:
•    شهر و ایالتی که در آن تحصیل می‌کنید
•    بسته به دوره‌ای که در آن مشغول تحصیل هستید
•    دانشگاه و نوع آن ( دولتی، خصوصی)
•    نوع اسکان و مکانی که برای زندگی انتخاب می‌کنید
•    رشته‌ای که برای ادامه تحصیل انتخاب نموده‌اید
•    مخارج متفرقه مانند عضویت در باشگاه‌های ورزشی یا کتابخانه و ...
•    مخارج اصلی و جانبی زندگی که شامل خوراک و مواد غذایی، لباس، رفت‌وآمد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و...

پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا
سیستم پذیرش دانشگاه ها در استرالیا کمی متفاوت است. یعنی اینکه شما ابتدا مدارک خود را آماده کرده و از طریق نمایندگان رسمی هر دانشگاه ( ایجنت) درخواست پذیرش خود را ثبت می کنید و راهی جز این ندارید.
نماینده دانشگاه موظف است مدارک شما را بررسی کرده و نواقص احتمالی را قبل از ارسال به شما گوشزد کند. پس از دریافت پذیرش می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی ( دانشجویی ) اقدام کنید.
خوشبختانه سالهاست که در ایران نیز نمایندگان رسمی دانشگاه های استرالیا حضور داشته و به فعالیت مشغول هستند. گروه اعزام دانشجوی آریا یکی از موسسات پرسابقه‌ و موفق است که نمایندگی اکثر دانشگاه های معتبر استرالیا را داراست.
همچنین این موسسه زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت نموده و بیش از 19 سال است که مجوز رسمی و معتبر فعالیت در زمینه اعزام دانشجو به استرالیا را دارد.

ویزای دانشجویی استرالیا
قاعدتا آگاه هستید که برای تحصیل در هر کشوری نیاز به ویزای تحصیل آن کشور دارید و کشور استرالیا نیز ازین قاعدع مستثنا نیست. برای دریافت ویزای استرالیا ابتدا باید در دانشگاه ها و یا کالج های استرالیا اپلای کرده باشید. سپس با پذیرش دانشگاه و سایر مدارک لازم به سفارت استرالیا درخواست ویزای تحصیلی دهید.
از لحاظ هزینه صدور، درحال حاضر هزینه صدور ویزای تحصیلی استرالیا 650دلار استرالیا است. این مبلغ می تواند باتوجه به دفعات تمدید ویزا و یا اینکه بالای 18سال هستید یا خیر، کمی بیشتر از این مبلغ بشود.
با اخذ ویزای تحصیلی استرالیا شما می توانید تا اتمام زمان تحصیل خود در استرالیا مانده و پس از فارغ‌التحصیلی در صورت تمایل درخواست ویزای 485 داده و در این کشور مشغول به کار شوید.

هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا
برای تحصیل در استرالیا بجز هزینه‌های تحصیل، باید به هزینه زندگی در استرالیا نیز فکر کرده باشید و از قبل برای تامیین این هزینه ها برنامه‌ریزی کرده باشید.
این هزینه‌ها بسته به شهری که انتخاب می‌کنید متفاوت بوده و طبیعیست که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ به نسبت شهرهای کوچکتر بسیار بیشتر باشد. برای نمونه و آشنایی بیشتر شما، بعضی از هزینه‌های زندگی در استرالیا را در ادامه آورده‌ایم.( توجه کنید که این اعداد حدودی و به صورت میانگین ذکر شده است):
•    هزینه محل اقامت (ماهیانه): 297 تا 743 دلار استرالیا
•    مواد غذایی و مواد غذایی (ماهیانه): 208 تا 416 دلار استرالیا
•    حمل و نقل (ماهیانه): 44 تا 89 دلار استرالیا
•    هزینه‌های متفرقه (ماهیانه): 29 دلار استرالیا
•    هزینه مربوط به گرمایش، سرمایش، آب (ماهیانه): ۲۰۶.۲۸ دلار استرالیا
•    اینترنت (۶۰ مگابایت در ثانیه): ۷۶.۴۴ دلار استرالیا به طور میانگین در هر ماه بسته به مصرفه

جمع‌بندی و پیشنهاد پایانی
همانگونه که تا اینجا خواندید، پروسه دریافت پذیرش، بورسیه و ویزا اموری است که هم نیاز به دقت دارد و هم تجربه و تخصص. هر اشتباه یا ندانم‌کاری جزیی می تواند منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی شما شود.
به همین منظور چه بهتر که ابتدا تحقیقات و بررسی های لازم برای تحصیل در کشور مقصد را کرده و سپس مدارک خود را آماده کنید. در کنار مدارک تمکن مالی و مدارک تحصیلی و پژوهش های علمی، به نمره مدرک زبان بسیار اهمیت ویژه ایی قابل شوید. چرا که نه تنها قرار است در کشوری انگلیسی زبان تحصیل و زندگی کنید، بلکه نمره بالاتر به منزله امتیاز بیشتر برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی شماست.
و در نهایت پیشنهاد می کنیم که امور اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی استرالیا را به موسسات مجاز، معتبر و باسابقه اعزام دانشجو بسپارید. درست است که این موسسات بایت ارائه خدمات، هزینه‌هایی به شما اضافه می کنند اما تجربه و تحصص این موسسات و کارشناسانشان، ریسک ویزای شما را کاهش داده و راهنمایی هایی برای انتخاب رشته، شهر، دانشگاه شما ارائه می کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها