به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۹:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۹۶۳۴۳

تاجگردون: مردم بدانند هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم

تاجگردون: مردم بدانند هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم
گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، گفت: نمی‌توانیم شکاف بین نرخ بازار و یارانه را حذف کنیم و باید مجلس با تدابیری این شکاف را کاهش دهد در غیر این صورت بودجه ضعیف می‌شود.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی فعلی تداوم پیدا می‌کند و این موضوع باعث تاثیر بر صندوق‌ها و کسری بودجه کشور می‌شود.
به گزارش ایسنا،در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: کرمان، استان خاص از لحاظ تنوع پتانسیل‌ها، محرومیت‌ها، ذخایر معدنی و ... در کشور است و محروم‌ترین نقطه کشور در استان کرمان است.
به گفته وی، اقتصاد ایران با وجود همه بحران‌ها، جنگ و تحریم‌ها هنوز سرپاست، اما باید بهتر کار شود تا اقتصاد قوی شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی‌های موجود در کشور گفت: ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی فعلی تداوم پیدا می‌کند و این موضوع باعث تاثیر بر صندوق‌ها و کسری بودجه کشور می‌شود، رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود و این موضوع حتی بر زنجیره‌های اقتصاد تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: مردم بدانند که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور داریم که دارو‌های خاص برای افراد خاص و برخی اقلام ضروری تامین می‌شود.
به گفته تاجگردون، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشکال دارد و این خط آزاد و غیر آزاد، مردم را آزار می‌دهد. چه تفاوتی بین خدمات در ایران وجود دارد که به برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی ۲۸ هزار تومانی و مابقی آزاد تعلق می‌گیرد؟
طبق اعلام وی، سهم دولت از ارز در بودجه ۱۲ میلیارد دلار است، در حالی که مصرف ارز یارانه‌ای کشور (۲۸ هزار تومانی و ۴۲۰۰ تومانی) ۱۸ میلیارد دلار است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: ۶ میلیارد دلار باقی مانده دیگر را بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالا‌ها باید از بازار و کسانی که کالا صادر کردند، خریداری کند.
وی با اشاره به مابه‌التفاوت ارز‌های مختلف در ایران یادآور شد: مابقی این نرخ باید از کجا بیاید؟ بانک مرکزی باید پول چاپ کند که باعث تاثیر بر بودجه، تورم و انتقاد تولیدکننده داخلی می‌شود.
تاجگردون بیان کرد: ما با انبوه بیماران صعب‌العلاج و مشکل‌دار مواجهیم که می‌گویند دارو نداریم، باید ارز ارزان بگیرند، اما مملکت ما دچار چالش جدی است که عامل آن کمبود منابع است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توانیم شکاف بین نرخ بازار و یارانه را حذف کنیم و باید مجلس با تدابیری این شکاف را کاهش دهد در غیر این صورت بودجه ضعیف می‌شود. در یک جلسه نمی‌توانیم این مسائل را حل کنیم.
تاجگردون در پایان قول مساعد داد تا پیشنهاداتی که فعالان اقتصادی استان کرمان داده‌اند در کمیسیون برنامه و بودجه مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است، هادی قوامی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این نشست گفت: ۱۰۰ همت تسهیلات چهار درصد هفت ساله به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می‌کنیم، اما دلالان به این حوزه هم ورود کرده و بخش زیادی از این اعتبار را برای خودشان برمی‌دارند.
وی با تاکید بر اینکه منظور قانونگذار از تخصیص این اعتبارات اشتغالزایی بوده که اتفاقی برای اشتغال کشور نمی‌افتد، بیان کرد: مددجو را در مزرعه خورشیدی سهامدار کنیم تا مشکل ناترازی برق، درآمد پایدار برای مددجو و وابستگی به مراکز حمایتی و دولت کم شود، زیرا دیگر نیاز نیست که به سراغ دولت برود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها