به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۱:۳۴
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۳۴۸۸۸

ما سرباز سایبریم، دیگران وطن‌فروش/ طنز

ما سرباز سایبریم، دیگران وطن‌فروش/ طنز
رضا ساکی در بخش طنز ايسنا نوشت:  من هم مثل شما از بحث درباره فیس‌بوک خسته شده‌ام. من هم مثل شما به همین فیس‌بوک فیلتر شده عادت کرده‌ام. من هم مثل شما به ور رفتن با وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها خو گرفته‌ام. من هم مثل شما از بحث درباره آزاد شدن شبکه‌های اجتماعی به فغان آمده‌ام اما امروز می‌خواهم چیزی بگویم مگر صاحبدلان را به کار آید و " در تاریخی که می‌کنم، سخنی نرانم که آن به تعصبی و تَرَبُّدی کشد، و خوانندگان این تصنیف گویند: «شرم باد این طنزنویس را!» بلکه آن گویم که تا خوانندگان با من اندر این موافقت کنند و طعنی نزنند."

بهتر از من می‌دانید فیلترینگ طرفداران خاصی دارد که حاضر هستند از جان‌شان بگذرند، ولی فیلترینگ به ویژه فیلتر فیس‌بوک برداشته نشود. این مخالفان فیس‌بوک روزانه و شبانه درباره لزوم فیلتر بودن فیس‌بوک و توئیتر و گوگل‌پلاس مطلب می‌نویسند و گزارش تهیه می‌کنند و از خجالت هر کسی که درباره برداشتن فیلترینگ حرف بزند درمی‌آیند. اما این دوستان خودشان از قدیمی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند و فعالیت‌شان از هر کسی بیشتر و بیشتر است.

این آدم‌ها به خودشان سرباز سایبر می‌گویند و به دیگران لقب وطن‌فروش و جاسوس و فریب‌خورده و اصلاح‌طلب و ملی‌مذهبی و بودایی و سلطنت‌طلب و توده‌ای و دموکرات و... می‌دهند. جالب‌تر سایت‌ها و خبرگزاری‌های تحت مدیریت و یا تحت نفوذشان است. همین مخالفان شبکه‌های اجتماعی پای هر مطلبی که می‌نویسند گزینه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌ها اجتماعی را هم قرار می‌دهند. یعنی این تنوع اندیشه و آشفتگی رای و اختلاف حرف و عمل، اگر نگوییم در دنیا بی‌نظیر که کم‌نظیر است!

حالا شما همین استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سایت‌های مخالف آزاد شدن شبکه‌های اجتماعی را تعمیم بدهید به دیگر مخالفت‌ها. یعنی حکایت حکایت خلوت است و آن کار دیگر. به قول بیهقی: همچنان که بسیار طبیبان‌اند که گویند فلان چیز نباید خورد که از آن چنین علت به حاصل آید و آن گاه از آن چیز بسیار بخورند.

باقی بقای‌تان!