به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۴۷۵۴۹

انتقادات از روسیه در نشست شورای امنیت

انتقادات از روسیه در نشست شورای امنیت
گروه بین الملل: روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست کی‌یف و متحدانش برگزار شد، به دلیل حملات گسترده موشکی و پهپادی به اوکراین هدف انتقادات شدید قرار گرفت.
بر اساس گزارش مقامات اوکراینی، حملات روز جمعه روسیه به کشور همسایه خود به کشته شدن ۳۱ غیرنظامی انجامید و بیش از ۱۶۰ مجروح بر جای گذاشت، رخدادی که از آن به عنوان سنگین‌ترین حملات هوایی به اوکراین از آغاز این جنگ در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون نام برده می‌شود. همچنین لهستان نیز عنوان کرده که موشک روسی پیش از آن که به اوکراین برسد، حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد پس از گزارشی از این حملات به شورای امنیت گفت که «سال ۲۰۲۳ به طور تراژیکی همان‌طور که با خشونت ویران‌گر علیه مردم اوکراین آغاز شد، به پایان می‌رسد».
او افزود: «اوکراینی‌ها بار دیگر مجبور می‌شوند تعطیلات را به دنبال سرپناه بگردند و در حال آواربرداری و دفن مردگان خود در سرمای یخبندان باشند.»اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، از جمله ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا، حملات به اوکراین را محکوم کردند.
جان کلی، معاون نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: «پوتین تصمیم گرفت که به استقبال این تعطیلات برود و سال نو را با حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه به یکی دیگر از کشورهای عضو سازمان ملل جشن بگیرد.»اما از سوی دیگر گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، این حملات را محکوم نکرد و صرفا خواستار «راه‌حل سیاسی» برای جنگ در اوکراین شد.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی طولانی مدعی شد که روسیه تنها زیرساخت‌های نظامی در اوکراین را مورد هدف قرار داده و سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین باعث کشته شدن غیرنظامیان شده‌اند.
باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد در واکنش به سخنان نبنزیا، گفت که این تنها اقدامات روسیه است که این فاجعه را در اوکراین به وجود آورده و همه حرف‌های سفیر روسیه «دروغ و اطلاعات نادرست» است.استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، نیز در بیانیه‌ای گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حملات روسیه به اوکراین را محکوم کرده است.
وی تاکید کرد که «حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی محسوب می‌شود، قابل پذیرش نیست و باید بلادرنگ پایان یابد».

جو بایدن : پوتین باید متوقف شود
رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حملات گسترده و خونین بامداد جمعه روسیه به اوکراین گفت این موضوع یک «یادآوری جدی» است که ولادیمیر پوتین کمر به نابودی اوکراین بسته است.
جو بایدن، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «پوتین باید متوقف شود».
روسیه اوایل روز جمعه شهرهای مختلف اوکراین را با ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد «شاهد» ایرانی آماج حملات خود قرار داد که تا لحظه تنظیم این گزارش، دست‌کم ۳۱ کشته و ۱۲۰ زخمی بر جا گذاشته است. بایدن در ادامه گفت: «این حادثه یک یادآوری جدی به جهان است که پس از نزدیک به دو سال از این جنگ ویرانگر، هدف پوتین بدون تغییر باقی مانده است. او به‌دنبال نابودی اوکراین و تحت سلطه در آوردن مردم آن است. او باید متوقف شود».
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به رهگیری بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده به اوکراین توسط سامانه‌های دفاع هوایی که آمریکا و شرکایش در اختیار ارتش این کشور قرار داده‌اند، از کنگره خواست تا بسته‌های کمکی جدید به اوکراین را تصویب کند.
کنگره ایالات متحده از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرده است اما از ژانویه ۲۰۲۳ که جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار گرفته‌اند، هیچ کمک مالی به این کشور تصویب نکرده است.
 بایدن در ادامه تصریح کرد اگر کنگره در سال جدید فورا بسته کمکی جدیدی را تصویب نکند، ما دیگر قادر به ارسال تسلیحات و سیستم‌های دفاع هوایی حیاتی برای محافظت از مردم اوکراین نخواهیم بود: «کنگره باید گام بردارد و بدون تاخیر بیشتری وارد عمل شود».
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که آخرین بسته کمکی آمریکا به اوکراین در سال جاری شامل ۲۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات است تا از آن در جنگ برابر روسیه استفاده شود.رئیس‌جمهور ایالات متحده از کنگره این کشور خواسته است تا کمک‌هایی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کند، اما جمهوری‌خواهان تایید این کمک‌ها را منوط به توافق با دمکرات‌ها برای تشدید تمهیدات امنیتی در مرزهای ایالات متحده و مکزیک کرده‌اند.
 بایدن گفت که مخاطرات تهاجم روسیه به اوکراین بسیار فراتر از اوکراین و ناتو و امنیت اروپا است و در مورد خطرات آن برای ایالات متحده نیز هشدار داد.
او گفت: «وقتی به دیکتاتورها و تمامیت‌خواه‌ها اجازه داده می‌شود در اروپا گستاخی و خشونت به خرج دهند، خطر کشیده شدن پای آمریکا به این معضل نیز وجود خواهد داشت. ما نمی‌توانیم متحدان و شرکای خود را ناامید کنیم. ما نمی‌توانیم اوکراین را ناامید کنیم. تاریخ درباره کسانی که نتوانند به ندای آزادی پاسخ دهند، به شدت قضاوت خواهد کرد.»

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها