به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۴۴۸۰۲۸

 اوکراین در سال سوم جنگ قوی‌تر شده است

 اوکراین در سال سوم جنگ قوی‌تر شده است
گروه بین الملل: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین،  در سخنرانی سال نوی خود گفت که کشورش در ادامه جنگ با روسیه که به پایان دومین سال خود نزدیک می‌شود، قدرت بیشتری برای غلبه بر مشکلات پیدا کرده است.
اما پیام ویدئویی ۲۰ دقیقه‌ای زلنسکی، تقریبا هیچ اشاره مستقیمی به وضعیت خط مقدم که بالغ بر هزار کیلومتر می‌شود یا موفقیت‌های محدود اوکراین در ضد حملات خود به روسیه نداشت.
او همچنین به مشکلات سیاسی و دیپلماتیک دولت خود در تامین تسلیحات و دریافت کمک از کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا اشاره نکرد.
زلنسکی گفت که جنگ به اوکراینی‌ها آموخته است که در برابر حملات روسیه مقاومت کنند و خود را با سختی‌ها وفق دهند، سختی‌هایی که از جمله شامل قطع برق، وقفه در امور صنایع کشور و تهدیدات علیه صادرات اوکراین از طریق دریا می‌شود.
وی اظهار داشت: «دستاورد اصلی امسال این است که اوکراین قوی‌تر شده است. اوکراینی‌ها قوی‌تر شده‌اند. در آغاز سال ۲۰۲۳… بدون اغراق، سخت‌ترین زمستان تاریخ را پشت سر گذاشتیم. اما ثابت کردیم که اوکراینی‌ها سخت‌تر و قوی‌تر از سرما و تاریکی هستند. اوکراینی ها از هر محاصره و وتو، بی‌اعتقادی یا بدبینی قوی‌ترند. »
رئیس جمهوری اوکراین همچنین با اشاره به تردیدها درباره کافی بودن تعداد سربازان ارتش اوکراین گفت از همه کسانی که «هنوز برای این انتخاب جسورانه در سال آینده تردید دارند»، می‌خواهد که از کشور خود دفاع کنند.

ده‌ها حمله روسیه به اوکراین در شب سال نوی میلادی
ارتش اوکراین می‌گوید که روسیه در شب سال نوی میلادی با ده‌ها پهپاد، اوکراین را مورد هدف قرار داد؛ تقریبا تمامی این پهپادها از سوی اوکراین رهگیری و منهدم شدند.
حملات روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد؛ در جدیدترین گزارش، ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه در شامگاه ۳۱ دسامبر با ۹۰ پهپاد به شهرهای مختلف اوکراین حمله کرد؛ غیر از سه پهپاد، تمامی آنها توسط ارتش اوکراین رهگیری و منهدم شدند.
طبق گزارش‌ها، در پی این حملات پهپادی از سوی روسیه، در سراسر کشور اوکراین هشدار حمله هوایی صادر شد.
دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونتسک در شرق اوکراین گفته که در پی درگیری‌های شامگاه ۳۱ دسامبر "دست‌کم ۴ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شدند."
گزارش‌ها حاکی از آن است که در طول شب و نخستین ساعات سال نوی میلادی صدای تبادل آتش و درگیری‌های نظامی در شماری از مناطق اوکراین به گوش می‌رسید؛ از جمله آنها، در کی‌یف، خرسون در جنوب و خارکف در شرق اوکراین صدای انفجارهایی شنیده شد.طبق گزارش مقام‌های ارتش اوکراین، در مجموع تا کنون حدود ۸۵ درصد از پهپادهای شلیک‌شده از سوی روسیه، توسط اوکراین رهگیری و سرنگون شده‌اند. 
در همین زمینه، میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین از عملکرد پدافند هوایی کشورش در دفع حملات روسیه تمجید کرد.
او افزود که دفاع موشکی بالستیک اوکراین نیز به مدد سامانه پاتریوت که در ابتدای سال ۲۰۲۳ به این کشور تحویل داده شد، قدرتمندتر شده است.
اشاره او به نخستین محموله سامانه دفاع هوایی پاتریوت ساخت ایالات متحده آمریکا است که کشورهای غربی در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی در اختیار اوکراین قرار دادند.
والری زالوشنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین،  گفت که سال سختی در انتظار کشورش است.
او در عین حال افزود: «من معتقدم که همه امتحان‌ها را با موفقیت پشت‌سر خواهیم گذاشت و قدم به قدم به پیروی نزدیک‌تر خواهیم شد.»


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها