به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۵:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۷۸۵۵۹

جدیدترین درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

گروه سلامت:
جدیدترین درمان تنبلی چشم در بزرگسالان
بسیاری از بزرگسالان مبتلا به تنبلی چشم این پرسش را از چشم پزشکان و اپتومتریستها می‌پرسند که «آیا من برای درمان تنبلی چشمم زیادی پیر هستم؟» و معمولا هم با این پاسخ مواجه می‌شوند که افراد در هر سنی حتی بزرگسالی هم می‌توانند تنبلی چشم خود را درمان کنند.
 در ادامه، شما با تنبلی چشم و جدیدترین روش‌های درمان آن در بزرگسالان آشنا خواهید شد.

تنبلی چشم چیست؟
تنبلی چشم یا آمبلیوپی ناشی از رشد ضعیف دید دوچشمی است. دید دوچشمی یکی از مهارت‌های بینایی است که به هر دو چشم اجازه می‌دهد با یکدیگر کار کرده و روی نقطه ای یکسان از محیط تمرکز کنند. اگر چشمها نتوانند چنین کاری را انجام دهند، به این معناست که یکی از آنها یا هر دو آنها نمی توانند دنیای اطراف را بطور واضح ببینند. در چنین شرایطی، بینایی فرد مبتلا به تنبلی چشم، تنها با عینک درمان نمی شود.
بسیاری از افراد هم مشکل تنبلی چشم را با انحراف چشم اشتباه می‌گیرند؛ به همین دلیل لازم است بدانید اگر یکی از چشم‌ها روی چیزی تمرکز کند و چشم دیگر به سوی دیگری نگاه کند، گفته می‌شود فرد دچار انحراف چشم است. البته در برخی موارد، فرد مبتلا به تنبلی چشم ممکن است دچار انحراف چشم نیز باشد.
 
 روش‌های درمان تنبلی چشم
باز هم تأکید می‌کنیم بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنبلی چشم بزرگسالان درمان ندارد؛ ولی تحقیقات نشان داده چنین عقیده ای صحیح نیست؛ هر چند که درمان این مشکل در سنین پایین تر امکان پذیرتر است.
آمبلیوپی در بزرگسالان با سه روش زیر درمان می‌شود؛ البته به خاطر داشته باشید که گاهی ممکن است انجام هر سه روش برای درمان این مشکل ضروری باشد. در مجموع می‌توان گفت که اپتومتریست یا چشم پزشک با توجه به شرایط هر فرد یکی از روش‌های زیر یا هر سه آنها را تجویز خواهد کرد.

تمرینات بینایی
تمرینات بینایی یا ویژن تراپی به تمرینات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند به بهبود مهارت‌های بینایی افراد کمک کنند. تمرینات بینایی همچنین می‌تواند دید دوچشمی افراد مبتلا به تنبلی چشم را بهبود بخشد. این روش مؤثرترین اقدام درمانی برای این مشکل محسوب می‌شود.


 
استفاده از عینک
چشم پزشک یا اپتومتریست ممکن است عدسی‌هایی را برای کمک به بهبود دید دوچشمی تجویز کند. به خاطر داشته باشید که تجویز عدسی‌های مناسب توسط پزشک یا اپتومتریست بسیار مهم است؛ زیرا تنها عدسی‌های مناسب می‌توانند دید دوچشمی را بهبود دهند.

پوشاندن یکی از چشم‌ها
در برخی موارد چشم پزشک یا اپتومتریست ممکن است به شما توصیه کند چشم قوی تر خود را بپوشانید یا از نوعی قطره‌های چشمی استفاده کنید تا چشم ضعیف تر فرصت و شرایط عملکرد پیدا کند.
از آنجا که تشخیص نوعِ بیماری چشم برای درمان مناسب بسیار مهم است، لازم است حتما به اپتومتریست یا متخصص حاذق مراجعه کنید. متخصصان بیمارستان فوق تخصصی چشم‌ پزشکی نور با استفاده از دانش روز و کمک گرفتن از مدرن ترین ابزارهای چشم پزشکی جهان، ابتدا نوعِ مشکل چشمی شما را تشخیص داده و سپس بهترین روش درمان را برای تان تجویز می‌کنند.

درمان تنبلی چشم چقدر طول می‌کشد؟
درمان این مشکل در کودکان معمولا شش ماه تا دو سال به طول می‌انجامد؛ اما در بزرگسالان با توجه به شدت آن ممکن است به زمان قابل توجهی نیاز داشته باشد. به همین دلیل فرد باید انگیزه و تعهد قابل توجهی از خود نشان دهد.
همچنین به خاطر داشته باشید درمان تنبلی چشم هر فرد متفاوت با افراد دیگر است و گاهی هم این اقدام امکان پذیر نخواهد بود.

 
 
آیا روش جراحی برای تنبلی چشم وجود دارد؟
چشم پزشکان معمولا برای درمان تنبلی چشم بزرگسالان روش‌های جراحی را تجویز نمی کنند. البته اگر افراد مبتلا به این مشکل دچار عیوب انکساری قابل توجهی مانند نزدیک بینی یا دوربینی شدید باشند، ممکن است چشم پزشک عمل لیزیک یا دیگر روش‌های جراحی را برای اصلاح عیوب انکساری انتخاب کند. بسیاری از محققان بر این باورند که این روش‌های جراحی می‌توانند حدت و وضوح بینایی را بهبود بخشند؛ ولی کمکی به بهبود تنبلی چشم نخواهند کرد.
خوب است بدانید برخی تحقیقات نشان داده گاهی اوقات ممکن است عمل جراحی برای اصلاح مشکلات فیزیکی چشم (مانند انحراف چشم و همچنین آب سیاه یا عیوب انکساری که باعث تنبلی چشم شده اند)، ضروری باشد. براساس این تحقیقات متخصصان در برخی موارد توانسته اند با عمل جراحی به چشم تنبل کمک کنند محیط اطراف را بهتر ببیند. همچنین درمان تنبلی چشم خفیف تا متوسط امکان پذیرتر از تنبلی چشم حاد است.
همچنین به خاطر داشته باشید که درمان تنبلی چشم در بزرگسالان با عمل جراحی ممکن است به اندازه درمان این مشکل در کودکان موفقیت آمیز نباشد؛ ولی می‌تواند به بهبود بینایی چشم ضعیف تر کمک کند. همچنین مراجعه به اپتومتریست یا چشم پزشکی معتبر برای پیداکردن بهترین روش درمانی (با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر بیمار) از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل و با توجه به آمار بهبودیافتگان انواع بیماری‌های چشمی، ما مراجعه به بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور را به عنوان مرکزی فوق العاده برای تشخیص انواع بیماری‌های چشمی و درمان آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور؛ یکی از بهترین مراکز درمان تنبلی چشم
اگر به دنبال مرکزی برای درمان تنبلی چشم خود با جدیدترین روش‌ها هستید، ما بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان این بیمارستان اهمیت درمان این مشکل را در کودکان و بزرگسالان به خوبی درک کرده، از جدیدترین روش‌ها مانند ورزش‌های چشمی و عمل لیزیک چشم برای کمک به بهبود بینایی و سلامت چشم شما بهره می‌برند.
پزشکان بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور در درمان تنبلی چشم، انحراف چشم، آب سیاه چشم، آب مروارید، خشکی چشم، عیوب انکساری و دیگر بیماری‌های مرتبط با چشم تخصص و تجربه بالایی دارند؛ بنابراین می‌توانند به درمان بیماران در هر سنی و با هر مشکل در سیستم بینایی کمک کنند؛ پس اگر در بزرگسالی مبتلا به تنبلی چشم هستید، اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان این بیمارستان می‌توانند برنامه درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد دهند و در هر مرحله از آن همراه شما باشند.
همین امروز می‌توانید از طریق تلفن 82400 – 021 نوبتی برای ملاقات با پزشکان بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور رزرو کنید و اولین قدم را به سمت بینایی واضح تر و چشمی سالم تر بردارید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها