به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ساعت ۰۶:۴۶
کد مطلب : ۴۸۴۹۴۹

آیا ثبت شرکت بدون دفتر امکان پذیر است؟

گروه کسب و کار: یکی از دغدغه های اصلی موسسین شرکت ها، تعیین محل کسب و کار برای شروع فعالیت رسمی است و سوال اصلی که این بین مطرح می شود این است که آیا ثبت شرکت بدون دفتر و مکان رسمی امکان پذیر می باشد؟
ثبت شرکت بدون دفتر
ثبت شرکت بدون دفتر
اگر بخواهیم به طور خلاصه و مفید به این سوال پاسخ دهیم، جواب مثبت است و ثبت شرکت بدون داشتن مکان رسمی امکان پذیر است. اما برای شروع فعالیت رسمی، موارد و نکاتی وجود دارد که نیازمند ارائه اسناد مربوط به محل فعالیت یا همان اقامتگاه شرکت است.
در ادامه به بررسی کامل این موارد می پردازیم.

اقامتگاه شرکت چیست؟
اقامتگاه شرکت در واقع همان مکانی است که شرکت در آنجا قرار دارد و مدیران و کارکنان شرکت در آن مستقر هستند. به طور کلی اقامتگاه شرکت را می توان محل فعالیت رسمی و قانونی آن دانست.
نکته مهم اینکه محل اقامتگاه قانونی شرکت باید در تمامی اوراق قانونی شرکت نظیر اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه و آگهی تاسیس شرکت نوشته و ثبت شود.

اهمیت وجود دفتر برای ثبت شرکت
تعیین محلی مشخص به عنوان اقامتگاه قانونی برای شرکت ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و علاوه بر نیازهای شغلی و اجتماعی، به منظور پیگیری امور قضایی نیز بسیار حائز اهمیت است.
در واقع مشخص کردن اقامتگاه قانونی و اطلاع از آن برای مسائلی همچون دسترسی سیستم قضایی و اداری در صورت بروز مشکل به شرکت، دسترسی به فرد وام گیرنده و ضامنین در شرکت، دسترسی طرف قرارداد در صورت بستن قرارداد کاری و یا پیگیری طلب یا بدهکاری از اشخاص حقیقی یا حقوقی امری مهم و حیاتی تلقی می شود.
به طور کلی اقامتگاه قانونی شرکت محلی است که تمامی اوراق قضایی و اداری به آن ارسال شده و پیگیری مسائل قضایی و سایر موارد نیز در همان مکان صورت می گیرد.

شرایط ثبت شرکت بدون دفتر
طبق قانون تجارت ایران به طور کلی هفت نوع شرکت برای ثبت و راه اندازی وجود دارد که عبارتند از شرکت با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی (سهامی خاص و سهامی عام)، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی.
هر کدام از این شرکت ها برای ثبت رسمی نیازمند برخورداری از یکسری شرایط و آماده سازی مدارک مربوطه هستند. به طور کلی برای ثبت هر کدام از این شرکت ها در ابتدا نیازی به تهیه دفتر کاری نیست و این مورد را می توان حتی بعد از پروسه ثبت نیز انجام داد.

آیا امکان ثبت شرکت در ملک مسکونی وجود دارد؟
 ثبت شرکت با آدرس منزل

یکی از رایج ترین سوالات و ابهاماتی که در میان موسسین شرکت ها وجود دارد این است که آیا ثبت شرکت در ملک مسکونی و وارد کردن آدرس منزل به عنوان اقامتگاه قانونی شرکت امکان پذیر است یا خیر.
به طور کلی به منظور تکمیل فرآیند ثبت فوری شرکت الزامی به داشتن دفتر کار مستقل و مکان اداری مشخص نیست و در این مرحله می توان آدرس و کد پستی محل سکونت یکی از شرکا یا سهامداران را به عنوان آدرس شرکت وارد کرد.
با این وجود برای دریافت کد اقتصادی و بخصوص اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی لازم است که یک مکان اداری مشخص دارای سند رسمی و یا اجاره نامه معتبر به منظور بازرسی های مورد نیاز معرفی شود.

نکات ثبت شرکت بدون دفتر
مهم ترین موضوع در مورد آدرس شرکت، تعیین اقامتگاه قانونی آن است که در این مورد ضروریتی از بابت تهیه مکان با کاربری اداری و تجاری وجود ندارد. این بدین معناست که افراد می توانند بدون نیاز به اجاره یا خرید دفتر کاری، شرکت مورد نظر خود را در سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت نموده و حتی اقدام به ثبت شرکت با آدرس منزل کنند.
در مرحله بعد نیز حتی بنا به شرایطی می توان آدرس منزل مسکونی را به منظور تشکیل پرونده به اداره دارایی ارائه داد. اما نکته مهم اینجاست که این موارد صرفا برای شرکت های تازه تاسیس صدق می کند و انجام آن نیازمند مشورت و مشاوره با کارشناسان موسسات ثبتی است.
در کنار این موارد برای مدیریت و تعامل بهتر میان ساکنین ساختمان مذکور می توان برای ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی نیز اقدام کرد.
به طور کلی شرکت هایی که نیروهایی را استخدام کرده اند و فعالیتشان را گسترش داده اند لازم است که یک محل اداری مشخص را به منظور بازدید بازرسین از محل و کارکنان تهیه نمایند تا با مشکلات احتمالی حقوقی و مالیاتی در آینده مواجه نشوند.

شرایط مکان اداری برای تاسیس شرکت
در صورتی که پروسه ثبت شرکت را تکمیل کرده اید و قصد گسترش فعالیت و استخدام نیروی کار در مجموعه خود را دارید، لازم است که یک محل مشخص را به عنوان محل رسمی فعالیتتان تعیین کنید.
این مکان می تواند به صورت اجاره ای با اجاره نامه رسمی معتبر تهیه شود و یا توسط موسسین شرکت ها خریداری گردد. خوشبختانه از نظر اداره ثبت شرکت ها نیازی به مالکیت محل و مرکز اصلی شرکت نیست و با اجاره یک محیط مناسب نیز می توان شرکت مورد نظر را راه اندازی کرد. لازم به ذکر است که محل مذکور باید دارای اجاره نامه معتبر و مدت دار و یا سند رسمی قابل استعلام باشد.

برای ثبت شرکت بدون دفتر چه راهکارهایی وجود دارد؟
بسیاری از کسب و کارها در ابتدای راه امکان تامین مالی برای اجاره یک دفتر رسمی و اداری را ندارند. از همین رو امکان ثبت شرکت بدون دفتر برای این دسته از افراد فراهم گردیده است.
 به طور کلی اگر فعلا فقط قصد ثبت شرکت خود را دارید و برای شروع فعالیت رسمیتان نیازمند گذشت زمان و کسب تجربه هستید، می توانید از آدرس و کد پستی منزل شرکا یا سهامداران شرکت برای وارد کردن آدرس در سامانه استفاده کنید. البته برای انجام این مورد لازم است که نکات مهمی را که پیش تر به آنها اشاره کردیم رعایت نمایید.
راهکاری بعدی این است که در صورت بزرگ تر شدن فعالیت کاری شرکت و جذب نیروی کار به جای اجاره کل واحد تجاری، قسمتی از آن را در قالب اتاق های جداگانه اجاره کنید و اجاره نامه آن را به اداره دارایی و تامین اجتماعی ارائه دهید. شما با استفاده از این راهکار می توانید با صرف هزینه کمتری کسب و کار خود را گسترش دهید و برای رشد و پیشرفت مجموعه خود برنامه ریزی نمایید.

جمع بندی نهایی
در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه ثبت شرکت بدون دفتر و مکان رسمی توضیح داده شد و راهکارهایی هم به منظور انجام آن معرفی گردید. در یک مرور کلی اگر چنان چه می خواهید صرفا شرکت خود را ثبت کنید، می توانید بدون تهیه دفتر اداری و با آدرس منزل پروسه ثبت را تکمیل نمایید.
اما شما در مراحل بعدی بخصوص برای دریافت کد بیمه تامین اجتماعی کارکنان شرکت نیاز به اجاره یک دفتر اداری و تجاری دارید تا امکان بازرسی های لازم توسط سازمان های مربوطه به محل فعالیت فراهم باشد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها