به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۴۸۵۱۲۲
خبر مهم پورسلمان: پایان کار فخری، یک مربی بزرگ می‌آید

رئیس وارد جنجال علی پاکدامن شد!

رئیس وارد جنجال علی پاکدامن شد!
گروه ورزشی: با چند تصمیم داوری، شاید سرنوشت تیم دوست داشتنی شمشیربازی ایران در رقابت‌های المپیک کاملا تغییر می‌کرد و در آن صورت بچه‌های تیم شمشیربازی و البته رئیس فدراسیون می‌توانستند امروز در موقعیت متفاوتی پاسخگوی رسانه‌ها باشند‌.
نکته اینجاست که شمشیربازی ایران هنوز فاصله اندک با بالاترین سطح رقابتی این رشته در جهان دارد که این مسئله در المپیک مانع از اولین مدال کاروان ایران توسط این تیم شد‌. اگرچه امروز با گزارشی که در سایت‌های آلمانی منتشر شد، درباره شرایط داوری این رشته ورزشی در المپیک‌ها بحث‌های جدیدی مطرح شده که به شائبه‌ها و پایمال شدن حق تیم ملی ایران دامن می‌زند‌.
پورسلمان البته علاقه‌ای ندارد که بحث‌ها را چندان به این سمت بکشاند و سوالات را محافظه کارانه و بدون خون‌ریزی پاسخ می‌دهد! 
این مصاحبه را بخوانید:
*دلیل مدال نگرفتن شمشیربازی ایران در المپیک 2024؟
داستان ورزش یک چاقوی دو لبه است که یک طرفش برد و طرف دیگرش باخت است و ما باید این را بپذیریم در رویدادهای بزرگی که شرکت می‌کنیم، در تقدیر یک‌سری اتفاقات خارج از دایره مسائل فنی هم اتفاق بیفتد. اما ما تمام شرایطی که لازم بود تا تیم ملی شمشیربازی موفق شود را فراهم کردیم. اردوهای خارج از کشور ترتیب دادیم و از ظرفیت مربی‌های ایرانی و خارجی هم استفاده کردیم و همچنین شرایط را برای حضور آقای فخری نیز مهیا کردیم و همه این کارها نتیجه هم داد. ما تیمی قدرتمندتر و سرحال‌تر از المپیک قبلی به پاریس اعزام کردیم و شمشیربازان ما هم با اعتماد به نفس بالایی در مسابقات شرکت کردند و تا پای کسب مدال هم رفتیم اما نشد.
*صعود نکردن به فینال باعث شد بچه‌ها از لحاظ روحی افت کنند و برنز هم نگرفتیم.
بله، وضعیت روانی تیم در بازی با مجارستان به‌هم ریخته شد اما تیم را جمع‌وجور کردیم. در بازی با فرانسه جو سالن به گونه‌ای بود که از لحاظ امتیازی عقب افتادیم و نشد که کار را جمع کنیم.‌
*حرف‌های علی پاکدامن که گفته بود فدراسیون نمی‌خواست پیمان فخری بیاید را قبول دارید؟
من جواب سوال شما را به اخبار خود "ورزش سه" ارجاع می‌دهم. ما نامه رسمی برای آقای فخری ارسال کردیم که زمان حضورش را در کنار تیم ملی اعلام کند. اصلا چنین موضوعی مطرح نبود و نمی‌دانم چرا آقای پاکدامن این‌گونه برداشت کرده است. من هم نمی‌خواهم درباره این موضوع تقابلی صحبت کنم، آقای پاکدامن از خانواده شمشیربازی هستند که در مسابقات هم درخشش خوبی داشتند هم فشار زیادی را متحمل شدند.
*پاکدامن گفته بود که کریستین بائو آمار تیم ملی را به فرانسه داده و در پاریس باهم تقابل داشتند.
فیلم تمامی مسابقات موجود است و همه مربیان می‌توانند آن‌ها را ببینند و آنالیز کنند، این‌گونه نیست که ما برای هر بازی یا هر ورزش و رشته‌ای نسخه متفاوتی بپیچیم. مثلا حسن یزدانی کشتی‌گیر ایرانی شگرد زیر کتف را به خوبی اجرا می‌کند و با آن قهرمان جهان می‌شود و همه دنیا هم فن او را می‌دانند.
*اما پاکدامن گفته بود که بائو او را در کمپش تخریب کرده است!
ما هم این موضوع را نادرست می‌دانیم که یک ورزشکار توسط مربی تخریب شود، کنش و واکنش‌هایی بین آقای پاکدامن و بائو انجام گرفته بود که من هم در جریان قرار گرفتم و به بائو نامه زدم و به او گفتم وضعیت روحی ما ایرانی‌ها با فرانسوی‌ها یا هر کشور دیگری متفاوت است و فشار دوری از خانه و خانواده را دارند و از او خواهش کردم که اگر چنین موضوعی حقیقت داشته حتما شرایط روحی و روانی را لحاظ کند. البته ما بعد از آن اردو تصمیم گرفتیم دیگر تیم را به اردو نفرستیم و آقای پاکدامن که این موضوع را به ما انتقال داد، با آقای فخری ادامه دادیم.
*پس دلیل قطع همکاری‌تان با بائو صحبت‌های پاکدامن بود؟ 
فقط به این دلیل نبود، ما نمی‌توانستیم از کمپ ایشان استفاده کنیم، ظرفیت بچه‌های ایران را می‌خواستیم بیش‌تر به کار بگیریم. دوست داشتیم ایشان به ما کمک کند ولی با توجه به اینکه با کشورهای دیگری قرارداد داشت، شرایط ادامه همکاری مهیا نبود، آقای بائو در صحنه المپیک ۴ لباس ورزشی پوشید و با کشورهای آمریکا و فرانسه و گرجستان در المپیک حاضر شد. به هر حال با مشورتی که با آقای فخری داشتیم و ایشان گفتند خودشان می‌توانند تیم را هدایت کنند، همکاری با بائو منتفی شد.
* به نظر می‌رسید شما در المپیک کمک مربی بودید و در باکس فنی حضور داشتید. درست است؟
من کمک مربی نبودم، بلکه بر اساس آیدی کارتم سرپرست بودم و جای دیگری برای من پیش‌بینی نشده بود. در مسائل فنی هم دخالتی نکردم، آقای فخری نکات را به بچه‌ها می‌گفتند و من فقط روحیه می‌دادم و کنار تیم بودم. من حتی در مسائل داوری هم دخالت نکردم. در واقع مربی و کادر تیم حق درخواست ویدیو چک از داور را ندارد و ورزشکار است که با هماهنگی مربی می‌تواند درخواست ویدیو چک بدهد.‌
* آیا تغییر و تحولی در شمشیربازی ملی ایران صورت می‌گیرد؟
با توجه به اینکه آقای فخری کارشان با ما به اتمام رسید، به دنبال جذب یک مربی خوب هستیم و گزینه‌های خارجی را از قبل بررسی کردیم و حتی مذاکراتی هم صورت گرفته است. بازیکنان فعلا به استراحت نیاز دارند و به نظر من الآن شرایط و جو مثبتی در اطراف شمشیربازی ایران حاکم است زیرا ما برد قدرتمندی مقابل آمریکا به دست آوردیم آن هم در روزی که آمریکا و رژیم صهیونیستی اسماعیل هنیه را به شهادت رسانده بودند. به هر حال الان شمشیربازی شرایط مثبتی دارد و امیدوارم که این شرایط ادامه‌دار باشد؛ ما به زعم کارشناسان در المپیک بد کار نکردیم.
*آیا ما باید باید به این چهارمی راضی باشیم؟
خیر، مدال مال ما بود، از گردن ما باز شد. متاسفانه در مقابل مجارستان دیدید که چه قدر بازی پایاپای بود و مجارستانی که همیشه با اختلاف ۸,۹ ضربه می‌باختیم، در این المپیک یقه‌اش را گرفتیم و با اختلاف خیلی کم بازی را واگذار کردیم‌.
* چرا شمشیربازی ایران فقط در سابر خلاصه شده و روی اپه و فلوره کاری صورت نمی‌گیرد؟
من دو سال است که ریاست فدراسیون را بر عهده دارم و در حوزه شمشیربازی اپه و فلوره کارهای خوبی صورت گرفته، تیم‌ها در حال جوان‌سازی هستند و اردوهایی برگزار شده، شمشیربازان اپه و فلوره را دو دوره برای آموزش به مجارستان فرستادیم. ما تا یک‌قدمی کسب سهمیه اپه انفرادی برای این المپیک جلو رفتیم که موفق نشدیم‌. در سابر بانوان هم نتایج خوبی داشتیم. انشاالله بتوانیم این بخش‌ها را نیز اضافه کنیم.
*آیا زیرساخت‌های مناسبی برای شمشیربازی در ایران وجود دارد؟
در شمشیربازی ضعف زیرساخت داریم. در تهران بزرگ یک سالن داریم و عملا جایی برای برگزاری مسابقات نداشتیم. یک سالنی بود ۱۳۴۶ ساخته شده بود و با کمک شهردار تهران داریم مرمت می‌کنیم ولی سالن کوچک است. باتوجه به اینکه مخاطب شمشیربازی زیاد شده نیاز به یک سالن در شان شمشیربازی ملی داریم. تیم ما چهارم المپیک شده ولی هنوز هیچ زیرساخت مناسبی نداریم و ساخت سالن وظیفه فدراسیون نیست و درخواست دارم به این مسئله توجه ویژه کنند.
*آیا برای آینده پشتوانه‌های مناسبی جای محمد رهبری و علی پاکدامن داریم؟
در این مورد کارهای خوبی صورت گرفته و ورزشکاران خوبی در کمپ تیم ملی حضور پیدا کردند. فدراسیون پشتوانه‌سازی را در نظر دارد اما فاصله زیادی ایجاد شده که سعی می‌کنیم با کار مضاعف و مسابقاب زیاد این مورد را برطرف کنیم.
*باتوجه به حرف‌های تند علی پاکدامن علیه شما و فدراسیون، آیا قرار است او را تنبیه کنید؟
آقای پاکدامن جزء سرمایه‌های شمشیربازی است. این حرف‌ها را به‌خاطر فشار مسابقات زده است. امیدواریم که موضوع مسالمت‌آمیز تمام شود‌. ما تشویق را بر تنبیه ترجیح می‌دهیم. باید ببینیم شرایط آینده چطور می‌شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها