به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : ۴۸۵۱۴۰

کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است؟ یک راهنمای جامع و راهگشا!

گروه کسب و کار: یکی از پرسش‌های متداولی که خانواده‌ها و مدیران دفاتر کار و فروشگاه‌ها مطرح می‌کنند این است که برای ساختمان رنگ بهتره یا کاغذ دیواری منزل؟ در این مقاله تصمیم داریم به صورت کامل و جامع به این پرسش پاسخ دهیم. در صورتی که شما هم برای منزل یا دفتر کار خود بر سر دو راهی کاغذ دیواری و رنگ‌آمیزی مانده‌اید، این مقاله برایتان مفید و راهگشا خواهد بود.
کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است؟ یک راهنمای جامع و راهگشا!
کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است؟ یک راهنمای جامع و راهگشا!
 یکی از پرسش‌های متداولی که خانواده‌ها و مدیران دفاتر کار و فروشگاه‌ها مطرح می‌کنند این است که برای ساختمان رنگ بهتره یا کاغذ دیواری منزل؟ در این مقاله تصمیم داریم به صورت کامل و جامع به این پرسش پاسخ دهیم. در صورتی که شما هم برای منزل یا دفتر کار خود بر سر دو راهی کاغذ دیواری و رنگ‌آمیزی مانده‌اید، این مقاله برایتان مفید و راهگشا خواهد بود.

کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است؟ بیایید مقایسه کنیم!
اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای ساختمان رنگ بهتره یا کاغذ دیواری، لازم است یک مقایسه حرفه‌ای و درست بین این دو گزینه داشته باشیم. در ادامه رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری را از جهات و جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. تنوع در طرح و رنگ؛ عامل برتری کاغذ دیواری نسبت به رنگ و نقاشی

طرح و مدل کاغذ دیواری


تنوعی که کاغذ دیواری در طرح و رنگ خود دارد، حقیقتاً چشمگیر است. در حال حاضر هر چند وقت یکبار، مدل و طرح خاصی از کاغذ دیواری روانه بازار می‌شود و مشتریان و طرفداران کاغذ دیواری، روز به روز بیشتر می‌شوند. تنوع مدل‌های کاغذ دیواری، خیلی بیشتر از رنگ و نقاشی است. رنگ و نقاشی، محدود به چند سبک و مدل خاص است؛ ولی دنیای کاغذ دیواری، جهانی نامحدود و نامتناهی است.
در صورت تمایل به مشاهده تنوع مدل‌ها و طرح‌های کاغذ دیواری، می‌توانید به فروشگاه‌های حضوری یا آنلاین مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: از کجا کاغذ دیواری آنلاین و ارزان بخرم؟

2. زمان لازم برای انجام کار؛ عاملی که به محبوبیت کاغذ دیواری کمک کرده است
معمولاً زمان لازم برای نصب کاغذ دیواری روی دیوار، خیلی کمتر از زمان لازم برای رنگ و نقاشی دیوارهاست. برای نصب کاغذ دیواری، معمولا نیازی به زیرسازی و آماده‌سازی گسترده و دقیق دیوارها نیست و یک زیرسازی سطحی، کفایت می‌کند. از طرفی پس از آماده‌سازی اولیه دیوار، نصب کاغذ دیواری به صورت رول به رول انجام می‌شود و رول‌ها یکی پس از دیگری و به‌سرعت روی دیوار نصب می‌شود.
این در حالی است که برای رنگ و نقاشی دیوارها، ابتدا باید کار زیرسازی با دقت بالا انجام شود تا دیوارها به صورت صاف، تمیز و یکدست دربیاید. برای رسیدن به این هدف، باید کارهایی مثل سنباده‌زنی و بتونه‌کاری با دقت بالا انجام شود. سپس باید با دقت و حوصله، دیوارها را رنگ‌آمیزی کرد. با این حساب، زمان لازم برای رنگ کردن دیوارها، خیلی بیشتر از زمانی است که باید صرف نصب کاغذ دیواری روی دیوارها شود.

3. کاغذ دیواری ارزون تره یا رنگ؟ بستگی به جنس کاغذ دیواری دارد!
هزینه خرید و نصب کاغذ دیواری برای منزل، به جنس آن بستگی دارد. هر چه جنس کاغذ دیواری بهتر باشد، قاعدتاً هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. اگر بخواهید کاغذ دیواری ارزان و بی‌کیفیت برای فضای منزل یا دفتر کار خود خریداری کنید، هزینه نصب کاغذ دیواری، تقریباً با هزینه رنگ و نقاشی، برابر یا اندکی بالاتر از آن است. اگر بخواهید کاغذ دیواری باکیفیت نصب کنید، قطعاً هزینه خرید و نصب آن بالاتر از هزینه رنگ و نقاشی تمام می‌شود.
ناگفته نماند که در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها برای خانه خود از ترکیبی از رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری استفاده می‌کنند؛ به این صورت که برای دیوارهای شاخص یا اکسنت وال‌ها، کاغذ دیواری طرح‌دار می‌خرند و سایر دیوارهای منزل را رنگ می‌کنند.

4. ماندگاری و عمر مفید؛ کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است؟
یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی رنگ و نقاشی با کاغذ دیواری، ماندگاری و عمر مفید آن‌هاست. مطالعات نشان می‌دهد که عمر مفید کاغذ دیواری 5 تا 15 سال است؛ ولی اگر جنس کاغذ دیواری، عالی باشد، ممکن است تا 50 سال هم بدون مشکل، مهمان خانه شما باشد. این در حالی است که رنگ، معمولاً پس از چند سال، جذابیت و تازگی اولیه خودش را از دست می‌دهد و افراد ناچار می‌شوند که برای زیباسازی دفتر کار یا منزل خود، دوباره از یک نقاش کاربلد کمک بگیرند و فضا را رنگ‌آمیزی کنند.

5. تمیز و زیبا ماندن و قابلیت شستشو؛ مسئله‌ای که بسیاری از افراد به آن اهمیت می‌دهند
یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از خانواده‌ها و مدیران در هنگام انتخاب بین رنگ و کاغذ دیواری، زیبا و تمیز ماندن نتیجه کار است. معمولاً کاغذ دیواری‌ها، چرکتاب هستند و کثیفی‌ها و آلودگی‌ها را نشان نمی‌دهند؛ ولی رنگی که روی دیوار زده می‌شود، عموماً پس از مدتی، تمیزی و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد و آلودگی‌های موجود روی رنگ، به چشم می‌آیند.
نکته دیگر این است که یک سری از کاغذ دیواری‌ها، قابل شستشو هستند و می‌توان با یک پارچه تمیز و نمدار، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از سطح آن پاک کرد؛ ولی رنگ، چنین اجازه‌ای به افراد نمی‌دهد و در صورت کثیف شدن، امکان تمیز کردن آن وجود ندارد؛ مگر اینکه رنگ روغنی باشد.

6. زمان مورد نیاز برای آماده شدن فضا؛ نکته‌ای دیگر که اهمیت ویژه دارد
وقتی کاغذ دیواری را روی دیوارهای منزل یا دفتر کار می‌چسبانیم، فضا فوراً قابل استفاده می‌شود و می‌توانیم از فضا به‌راحتی استفاده کنیم؛ این در حالی است که پس از رنگ‌آمیزی دیوارها، باید کمی صبر کنیم تا رنگ‌ها خشک شود و بوی رنگ از بین برود. جالب است بدانید که نصب کاغذ دیواری روی دیوار، در اکثر مواقع هیچ بوی خاصی ندارد و حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

چه زمانی فضا را رنگ‎آمیزی کنیم و چه زمانی از کاغذ دیواری استفاده کنیم؟

رنگ یا کاغذ دیواری


در این بخش از مقاله می‌خواهیم با در نظر گرفتن شرایط و اهداف افراد، با کاربردهای رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری آشنا شویم. در ابتدا خواهیم گفت که چه زمانی بهتر است از رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان استفاده کنیم:
•    زمانی که بودجه محدودی برای بازسازی محیط داریم و منابع مالی چشمگیری در اختیار نداریم. در چنین شرایطی بهتر است به رنگ‌آمیزی فضا اکتفا کنیم و سراغ کاغذ دیواری نرویم. البته می‌توانیم در چنین شرایطی، دیوارهای شاخص را با کاغذ دیواری طرح‌دار بیاراییم.
•    در صورتی که دنبال ایجاد فضایی ساده و مینیمال هستید، بهتر است به رنگ‌آمیزی و نقاشی اکتفا کنید.
•    اگر می‌خواهید دیوارهای منزل یا دفتر کارتان با انواع و اقسام دکوراسیون داخلی، سازگار باشد، بهتر است صرفاً دیوارها را با رنگ ساده سفید رنگ کنید. دیوارهای ساده باعث می‌شود که بتوانید خیلی راحت و بی‌دغدغه، دکوراسیون فضای مورد نظر خود را تغییر دهید.

در ادامه خواهیم گفت که در چه مواردی بهتر است از کاغذ دیواری برای آراستن فضا استفاده کنیم:
•    برای ایجاد فضایی جذاب و چشم‌نواز می‌توانید از کاغذ دیواری استفاده کنید. خصوصاً اگر شیفته فضایی پیچیده هستید، کاغذ دیواری بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.
•    در صورت تمایل به عمق بخشیدن به فضا و بزرگ‌تر جلوه دادن محیط، می‌توانید از کاغذ دیواری کمک بگیرید و به‌راحتی به هدفتان برسید.
•    کاغذ دیواری‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود هستند که به شما امکان می‌دهند فضایی کاملاً خاص و سفارشی برای خودتان ایجاد کنید؛ حال آنکه با رنگ‌آمیزی، چنین آزادی عملی ندارید.
•    کاغذ دیواری می‌تواند ترک‌های کوچک، ناهمواری‌ها و سایر عیوب دیوار را به خوبی بپوشاند. حتا می‌توانید کاغذ دیواری جدید را روی کاغذ دیواری قبلی بچسبانید. حتا اگر سطح زیر کاغذ دیواری، بی‌عیب و سالم نباشد، پس از نصب کاغذ دیواری، همه چیز صاف و یکدست به نظر می‌رسد.

سخن پایانی: اکنون با اطلاعات این مقاله، می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید!
در این مقاله کوشیدیم مقایسه کامل و جامعی بین کاغذ دیواری و رنگ و نقاشی انجام دهیم و به این سوال، جواب دهیم که برای ساختمان رنگ بهتره یا کاغذ دیواری. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله ارائه دادیم، به شما کمک کند که بین رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری، گزینه‌ای را انتخاب کنید که برایتان مناسب‌تر و هوشمندانه‌تر است.
در صورت انتخاب هر کدام از این موارد (رنگ و نقاشی، کاغذ دیواری یا هر دو)، پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از نصاب یا نقاش حرفه‌ای، کاربلد و باتجربه کمک بگیرید؛ زیرا میزان مهارت و توانمندی نیروی کار، نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت نتیجه نهایی دارد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها