به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۸۵۱۹۷

چگونه می‌توان بلیط‌های کنسلی برای سفرهای لحظه آخری خرید؟

گروه کسب و کار: سفر هوایی با همه مزیت‌هایی که دارد پرخرج‌تر از شیوه‌های دیگر است و به همین علت مسافران همواره به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای خرید ارزان‌تر بلیط هواپیما هستند. پیشنهادهای زیادی هم در این زمینه مطرح می‌شود و یکی از آنها پیدا کردن بلیط‌هایی است که مسافران از خرید آنها پشیمان شده‌اند و به ایرلاین عودت داده‌اند. انصراف مسافران اصلی در آخرین لحظات فرصتی فراهم می‌کند تا افراد دیگر آن بلیط را با قیمت کمتری خریداری کنند و در لحظات آخر با پرواز همراه شوند. اگر این موضوع برای شما هم جذابیت دارد و یا همیشه از خودتان می‌پرسید چطور می‌توان بلیط کنسلی را برای سفرهای لحظه آخری خرید؟ پس این مطلب را تا انتها بخوانید تا این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.
چگونه می‌توان بلیط‌های کنسلی برای سفرهای لحظه آخری خرید؟
بلیط کنسلی لحظه آخری چیست؟
بگذارید از اینجا شروع کنیم که وقتی صحبت از خرید بلیط کنسلی هواپیما می‌شود دقیقاً منظورمان چیست. زمانی فردی بلیط خریداری شده را کنسل می‌کند معمولاً بخشی از هزینه به‌عنوان جریمه از مبلغ پرداختی او کسر می‌شود. بعد از آن بلیط کنسل شده مجدداً به دیگر مسافران عرضه می‌شود. طبیعتاً انتظار می‌رود که این بار بلیط با قیمت ارزان‌تری به مسافر بعدی به فروش برسد. اما در واقعیت این موضوع صحت ندارد و بلیطی که مسافر اصلی کنسل کرده است صرفاً به‌عنوان ظرفیت خالی برای دیگر مسافران قابل‌دسترسی است و تغییری در قیمت آن وجود ندارد. اما آنچه مسافران به عنوان بلیط کنسلی می‌شناسند دسته‌ دیگری از بلیط به نام بلیط لحظه آخری است. این بلیط در چند روز یا چند ساعت آخر باقی مانده به شروع پرواز عرضه می‌شود و ازآنجاکه بیشتر اوقات قیمت ارزان‌تری از بلیط‌های دیگر دارد عده‌ای از مسافران به‌اشتباه ارزان بودن آن را به کنسل شدن بلیط توسط مسافر اصلی ربط می‌دهند. با این اوصاف اصطلاح بلیط کنسلی لحظه آخری که در بین عده‌ای از مسافران باب شده است همان بلیط لحظه آخری هواپیما است.

بلیط لحظه آخری با قیمت ارزان
حالا که بلیط کنسلی را از بلیط لحظه آخری تفکیک کردیم لازم است تا به سازوکار قیمت‌گذاری این نوع بلیط بپردازیم. قیمت بلیط لحظه آخری توسط شرکت چارتر کننده یا اجاره کننده پرواز تعیین می‌شود و میزان تقاضا برای خرید آن عاملی است که در تصمیم‌گیری برای تعیین نرخ دخالت زیادی دارد. به زبان ساده‌تر شرکت چارترکننده که فروشنده بلیط است بر حسب میزان تقاضا قیمت را کمتر یا زیادتر از حد معمول تعیین می‌کند. برای مثال بلیط هواپیما تهران معمولاً در روزهایی که قرار است پایتخت میزبان رویدادهای مهم ملی یا جشنواره‌های سراسری باشد بیشترین تقاضا را پیدا می‌کند و طبیعتاً شرکت چارترکننده هم قیمت بلیط لحظه آخری به این مقصد را به بالاترین میزان ممکن تعیین می‌کند؛ زیرا از به فروش رفتن بلیط و سود بیشتر اطمینان کامل دارد. در مقابل در ایام خلوت مثلاً فصل زمستان که حجم سفرها به این مقصد کمتر می‌شود زمانی که فرصت زیادی تا شروع پرواز نمانده است و تعداد کمی از بلیط‌ها به فروش رفته است طبیعتاً هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم شرکت قیمت بلیط را کاهش می‌دهد تا افراد بیشتری به خرید آن ترغیب شوند و از ضرر احتمالی چارتر کننده کمتر شود. پس اگر قصد خرید بلیط لحظه آخری ارزان را دارید لازم است بدانید برخلاف تصور عده زیادی از مسافران همیشه هم به صرفه نیست و فقط در ایام کم تقاضا می‌توان به عنوان گزینه‌ای ارزان روی آن حساب کرد.



نکات ضروری درباره بلیط لحظه آخری
در کنار مطلبی که درباره نوسان قیمت بلیط هواپیما لحظه آخری گفتیم موضوع دیگری هم درباره این دسته از بلیط‌ها وجود دارد که اغلب مسافران در ابتدا آن را نادیده می‌گیرند و آن هم موضوع شرایط استرداد و کنسلی این بلیط‌ها است. این بلیط‌ها برخلاف بلیط سیستمی که با پرداخت جریمه کنسلی قابل استرداد است، به طور کلی غیرقابل استرداد هستند و امکان کنسلی آنها وجود ندارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر از آن دست افرادی هستید که برای راهی شدن به سفر زمان بیشتری نیاز دارید و نمی‌توانید در عرض چند ساعت یا یک روز خودتان را مهیای سفر کنید سراغ این دسته بلیط‌ها نروید، زیرا اغلب اوقات زمانی که بلیط لحظه آخری خریداری می‌کنید فاصله زیادی تا شروع حرکت ندارید و لازم است بتوانید زمانتان را طوری مدیریت کنید که فوراً چمدان‌ها را ببندید و راهی سفر شوید و اگر بعد از خرید به این موضوع پی ببرید امکان کنسلی بلیط را ندارید.

نحوه خرید بلیط لحظه آخری با بهترین شرایط
حالا که دیگر مطالب زیادی درباره بلیط کنسلی لحظه آخری هواپیما می‌دانید وقتش رسیده است تا به مرحله خرید بلیط لحظه آخری برویم. مسلماً برای خرید این بلیط‌ها نمی‌توانید به‌صورت حضوری به مراکز فروش بلیط یا آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنید؛ زیرا بلیط‌های لحظه آخری در واقع بلیط فوری هستند و باید در خرید آنها عجله کرد. زیرا ازیک‌طرف تقاضای زیادی برای خرید آنها وجود دارد و ظرفیت آنها به‌سرعت تکمیل می‌شود و از طرف دیگر فرصت زیادی تا شروع پرواز نیست و درنتیجه فرصت خرید هم محدود است؛ بنابراین منطقی است که خرید آنلاین از هر نظر مناسب‌تر است.
انتخاب درست منبع خرید از میان انواع و اقسام صفحات اینترنتی که عنوان بلیط لحظه آخری را به شما پیشنهاد می‌دهند هم اهمیت زیادی دارد. در وهله اول از اعتبار و سابقه فعالیت سامانه یا منبع آنلاین باخبر شوید. بعد از آن دقت کنید منبعی که برای خرید انتخاب می‌کنید از یک موتور جست‌وجوی به‌روز استفاده کند تا به‌محض ارائه تخفیف‌های لحظه آخری بتوانید از آن باخبر شوید. علاوه‌برآن بررسی کنید که منبع موردنظر تا چه میزان از بلیط را پوشش می‌دهد؛ آیا برای هر مقصد صرفاً چند گزینه محدود را پیشنهاد می‌دهد تا مجموعه وسیعی از ایرلاین‌ها و شرکت‌های مسافرتی را پوشش داده است.



کلام آخر

بلیط کنسلی هواپیما اصطلاح پرکاربردی است که چند وقتی است عده زیادی از مسافران آن را به کار می‌برند. عده دیگری از مسافران هم همواره کنجکاو هستند تا بدانند که چطور می‌توانند بلیط کنسلی هواپیما با قیمت ارزان بخرند. در مطلب حاضر تلاش کردیم تا این بلیط و سازوکار آن را معرفی کنیم. همان‌طور که در مطلب حاضر شرح دادیم این بلیط در واقع همان بلیط لحظه آخری است و به همین دلیل هم می‌توان اصطلاح بلیط کنسلی لحظه آخری را برای آن به کار برد. اگر مطلب را به‌دقت خوانده باشید حتماً می‌دانید که چه مواقعی و در چه صورتی می‌توان این بلیط را با قیمت ارزان برای سفرهای لحظه آخری خریداری کرد و درنهایت در انتخاب منبع خرید چه مواردی را باید در نظر داشت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها