به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۲۳:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۹۵۹۱۶

 نروژ کنترل موقت مرزها را آغاز کرد‍

 نروژ کنترل موقت مرزها را آغاز کرد‍
گروه بین الملل : در پی افزایش سطح هشدار و تهدید‌ تروریستی در نروژ، دولت این کشور از آغاز بازرسی‌ و کنترل‌های موقت در مرزهای مشترک با دیگر کشورهای اروپایی غربی خبر داد.
بر اساس بیانیه‌ای که پلیس مرزی نروژ منتشر کرد، این کنترل‌ها قرار است دست کم تا ۲۲ اکتبر ادامه داشته باشد.در این بیانیه آنچه «چشم‌انداز تهدید‌های پیچیده» خوانده شده به عنوان دلیل اتخاذ تدابیر امنیتی و کنترل‌های بیشتر عنوان شده است.آژانس امنیتی نروژ، به ویژه افزایش تهدید‌ها علیه اهداف یهودی و اسرائیلی را دلیل افزایش سطح امنیت در کشور اعلام کرده است.
به موجب بیانیه هشت اکتبرِ آژانس امنیتی نروژ، سطح هشدار نسبت به تهدید‌های تروریستی از «متوسط» به «بالا»، دومین رتبه از مقیاس پنج سطحی در این کشور افزایش یافته است.
نروژ عضو اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود اما این کشور بخشی از منطقه شنگن است که اجازه سفر به آن بدون کنترل گذرنامه اروپایی امکان پذیر است.
نروژ با کشورهای سوئد و فنلاند که هر دو عضو اتحادیه اروپا و امضا کننده پیمان شنگن هستند، مرز زمینی دارد.منطقه بدون مرز شنگن به بیش از ۴۲۵ میلیون شهروند اتحادیه اروپا و همچنین اتباع کشورهای غیر عضو که مقیم اتحادیه اروپا یا بازدید کننده آن هستند، اجازه می‌دهد تا آزادانه در کشورهای این حوزه برای اهدافی چون گردشگری، تحصیل یا تجارت، بدون محدودیت تردد کنند.این آزادی تردد و اقامت، به شهروندان اتحادیه اروپا امکان می‌دهد بدون نیاز به مجوزهای خاص در هر کشور اتحادیه اروپا سفر، کار و زندگی کنند.
اکثر کشورهای اتحادیه اروپا جز قبرس و ایرلند بخشی از منطقه شینگن به شمار می‌‌روند. بلغارستان و رومانی با دریافت مجوز سفرهای داخلی هوایی و دریایی، مارس ۲۰۲۴ به این منطقه پیوستند.
با این حال، کنترل مرزهای زمینی همچنان برقرار است و بحث در مورد برداشته شدن آنها در سال جاری ادامه دارد.
آلمان ماه سپتامبر گذشته کنترل مرزها در تمام گذرگاه‌های زمینی خود را به منظور کاستن از مهاجرت غیرقانونی و مقابله با جرم و جنایت، برای مدت ۶ ماه باز گرداند.
وزیر کشور آلمان هدف از این اقدام را «محافظت در برابر خطرات ناشی از تروریسم اسلامی و جرایم حاد» اعلام کرد.
پلیس نروژ در این خصوص تصریح کرد که کنترل‌های جدید همه مسافران را شامل نمی شود و نباید انتظار داشت که عبور از گذرگاه‌های مرز با تاخیر و کندی صورت گیرد.


 
برچسب ها: نروژ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها