به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۸:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۳۳۰۸۲۴

افزایش سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای چین

افزایش سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای چین
گروه بین الملل: چین در حال افزایش سرعت ساخت بیش از ۱۰۰ سیلوی موشک است که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای را در خود جای دهند، تسلیحاتی که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارند.
 گرچه چین در ماه‌های اخیر سرعت گسترش تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش داده، اما دولت این کشور ادعا می‌کند که قصد دارد زرادخانه‌هایش را تنها تا آنجا افزایش دهد که برای تضمین امنیت منافع ملی چین کافی باشد.تخمین‌های تحلیلگران اطلاعاتی و شرکت‌های بخش خصوصی حاکی از آن است که چین چند صد زرادخانه هسته‌ای دارد. این در حالیست که آمریکا و روسیه هر یک به تنهایی بیش از ۴۰۰۰ زرادخانه دارند.مقامات پنتاگون می‌گویند که اگر چین با همین سرعت به توسعه تکنولوژی خود ادامه دهد، تا پایان ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد داشت.
به گفته وال‌استریت ژورنال، در حال حاضر، مقامات نظامی چین معتقد هستند که تسلیحات هسته‌ای آن‌ها بیش از حد «قدیمی» بوده و «بازدارندگی» کافی در برابر حمله آمریکا را ندارند.
یک منبع آگاه گفت: کمتر بودن توانایی هسته‌ای چین نسبت به آمریکا تنها به افزایش فشار واشنگتن بر پکن منجر خواهد شد.افزایش سرعت چین در گسترش توانایی هسته‌ای خود، این نگرانی را ایجاد کرده که پکن در فکر حمله هسته‌ای ناگهانی علیه آمریکاست. اما مقامات چین همچنان می‌گویند که رهبری این کشور از سلاح هسته‌ای در حمله پیش‌دستانه استفاده نخواهد کرد.
تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که در ماه ژانویه گرفته شده است، می گویند حساس‌ترین کار روی سیلوهای چینی تکمیل شده است. تصاویر بالای یک میدان سیلو موشکی در یومن، منطقه‌ای روستایی در استان گانسوی شمالی چین، نشان داد که آخرین ۴۵ پوشش موقتی که روی هر یک از سیلوهای موشکی مشکوک قرار داده شده بود، برداشته شده است.
مت کردا، محقق ارشد پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی در واشنگتن، خاطرنشان کرد که به نظر می رسد دو میدان سیلو کوچکتر واقع در غرب چین در مراحل اولیه توسعه قرار دارند.طبق گزارش‌ها، سیلوهای هر یک از این سایت‌ها می‌توانند یک موشک دوربرد جدید به نام DF-۴۱ را در خود جای دهند که می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار دهد،  در سال ۲۰۲۰ به بهره برداری رسید.تحلیلگران نظامی همچنین ادعا می کنند که چین تاکید بیشتری بر توانایی خود برای پاسخ به حملات هسته‌ای دارد. کارشناسان ادعا می کنند که پکن با کمک روسیه در حال ساخت یک سیستم هشدار اولیه است که می تواند موشک های ورودی را شناسایی کند.
در فوریه ۲۰۲۱، این کشور همچنین ماهواره‌ای را پرتاب کرد که گمان می‌رود طرح اولیه یک سیستم حسگر فضایی برای موشک‌ها باشد. علاوه بر این، گفته می‌شود که چین در حال توسعه سلاح‌های پیشرفته ای است که می تواند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کند، از جمله موشک‌های مافوق صوت، که کارشناسان معتقدند برای دفاع مقابل هرگونه حمله از ایالات متحده است.
کیتلین تالمج، دانشیار مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون، به ژورنال گفت: این پیشرفت‌ها و تسلیحات پیشرفته همچنین می‌تواند به چین فرصت بهتری برای مقابله به مثل در صورت حمله هسته‌ای را بدهد. همه این قابلیت‌ها با هم کار می‌کنند تا به ایالات متحده بگویید: «هیچ راهی نیست که بتوانید در اولین حمله هسته‌ای علیه چین شرکت کنید و انتظار نداشته باشید که انتقام اتمی به شهرهایتان بازگردد، حتی با دفاع موشکی‌ و پدافند قوی شما.
کسانی که با این طرح ها آشنا هستند به وال استریت ژورنال گفتند که رهبری چین از این بیم دارد که ایالات متحده. ممکن است با استناد به سیاست‌های تهاجمی‌تر دولت ترامپ و بایدن در قبال چین، تلاش کند دولت کمونیستی را سرنگون کند. اینها شامل تلاش های اخیر برای ممنوعیت برنامه‌های چینی در بازارهای پرسود ایالات متحده ، استقرار ناوهای هواپیمابر در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی، فروش تسلیحات به تایوان و حتی متهم کردن دیپلمات های چینی به جاسوسی است- که با بسته شدن اجباری حداقل یکی از کنسولگری های آمریکا در هیوستون به اوج خود رسید.
با این حال، علیرغم جدول زمانی ظاهرا تسریع شده رهبری، چین همچنان به کم اهمیت جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می دهد.
در مورد ادعاهای مطرح شده توسط ایالات متحده فو کونگ، مدیر کل بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا در اوایل سال جاری گفت: چین در حال گسترش قابلیت‌های هسته‌ای خود است، اول، اجازه دهید بگویم که این واقعیت ندارد. او در عوض استدلال کرد که کشور تنها به دنبال داشتن حداقل سطح بازدارندگی هسته‌ای لازم برای تضمین امنیت و دفاع ملی است. وی گفت که چین تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که بازدارندگی هسته‌ای این کشور حداقل سطح لازم برای دفاع ملی را برآورده می کند.
با این حال، طی جلسه ای با افسران ارشد نظامی در مارس ۲۰۲۱، رئیس جمهور شی جین پینگ از مقامات خواست «ساخت سیستم های بازدارنده استراتژیک پیشرفته را تسریع بخشند». گزارش شده است که چین از پاسخ به سؤالات در مورد میادین ادعایی سیلوهای موشکی و محتوای آنها خودداری کرده است.
تنش‌ها بین چین و جزیره تایوان که تقریباً 100 مایل دورتر از سواحل جنوب شرقی چین قرار دارد، نیز در ماه‌های اخیر تشدید شده است. چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و چندین بار گفته است که برای حفظ آن به مداخله خشونت‌آمیز متوسل می‌شود - چیزی که از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستار تشدید روابط با تایوان شد، واشنگتن را در معمایی قرار داد.
جو بایدن این مسیر را ادامه داده و حتی واحدهای آموزشی نظامی و حتی هیئت هایی از مقامات آمریکایی را برای نشان دادن حمایت آمریکا به جزیره فرستاده است. پکن این تحولات را به عنوان یک تهدید تلقی کرده - و برخی گسترش اخیر قابلیت های نظامی خود را نتیجه مستقیم دخالت آمریکا در تایوان می دانند. کریستوفر تومی، دانشیار امور امنیت ملی در ایالات متحده، گفت: «درگیری نظامی متعارف در مقیاس بزرگ بر فراز تایوان می‌تواند به سرعت باعث شود که یک طرف یا طرف دیگر به این فکر کنند که استفاده از سلاح هسته‌ای ممکن است وضعیت را برای طرف آن‌ها بهبود بخشد».
رهبران کشور کمونیست همچنین از درگیری در اوکراین به عنوان نمونه بارز این موضوع نام بردند که چرا ماموریت این کشور برای توسعه "بازدارندگی هسته‌ای" مهم است - با این استدلال که تصمیم اوکراین برای تحویل دادن سلاح های هسته‌ای خود در سال 1994 به عنوان بخشی از توافق با غرب یک نمونه واقعی از آنچه ممکن است برای چین رخ دهد، اگر زرادخانه این کشور به درستی ارتقا پیدا نکند، است. یک مقام نظامی بازنشسته چینی که از برنامه هسته‌ای آگاه است به وال استریت ژورنال گفت: «اوکراین بازدارندگی هسته‌ای خود را در گذشته از دست داد و به همین دلیل در چنین وضعیتی قرار گرفت». این مقام گفت: «مهم نیست وضعیت در آینده چگونه پیش می‌رود، جهان متخاصم‌تر خواهد بود. در چنین شرایطی، چین قطعاً باید بازدارندگی هسته‌ای خود را حفظ کند.
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها