به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۴۸۸۱۲

دیوان عالی واجدشرایط بودن ترامپ را بررسی می‌کند

دیوان عالی واجدشرایط بودن ترامپ را بررسی می‌کند
گروه بین الملل: دیوان عالی آمریکا می‌گوید که یک پرونده بی‌سابقه را بررسی خواهد کرد که مشخص می‌کند آیا دونالد ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری واجد شرایط است یا نه.
قاضی‌های دیوان عالی با درخواست رئیس جمهور پیشین آمریکا برای بررسی رای دیوان عالی کلورادو موافقت کردند که در آن آمده است ترامپ صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این ایالت را ندارد.
این پرونده در ماه فوریه بررسی خواهد شد و حکم صادره در همه ایالات قابل اجرا خواهد بود.
در بعضی ایالات شکایاتی مطرح شده که به دنبال رد صلاحیت ترامپ است، با این استدلال که او سه سال قبل در شورش علیه کنگره - در جریان تایید نهایی نتیجه انتخابات یعنی پیروزی جو بایدن - شرکت داشت.
این چالش‌های حقوقی بر محور یک متمم قانون اساسی دور می‌زند که قدمت آن به دوران جنگ داخلی آمریکا می‌رسد.
متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر کسی را که «در قیام یا شورش» دست داشته باشد از رسیدن به قدرت منع می‌کند، اما وکلای رئیس جمهور سابق آمریکا استدلال می‌کنند که این شامل ترامپ نمی‌شود.
وکلای ترامپ گفته‌اند: «تصمیم دیوان عالی کلورادو در تخطی از قانون اساسی میلیون‌ها رای‌دهنده در کلورادو را از حقوق خود محروم می‌کند و احتمالا به عنوان سرمشقی برای محروم کردن ده‌ها میلیون نفر دیگر از رای دهندگان در سراسر کشور از حقوق شهروندی خود به کار گرفته خواهد شد.»
تصمیم ماه پیش دیوان عالی کلورادو با چهار رای موافق و سه رای مخالف صادر شد که اولین بار در تاریخ آمریکا بود که با استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت می‌کرد.
ترامپ درحال حاضر پیشتاز عرصه رقابت ‌داخلی حزب جمهوری‌خواه است و احتمالا در نوامبر آینده با رئیس جمهور فعلی جو بایدن، از حزب دمکرات، روبرو خواهد شد.
ترامپ همچنین خواستار تجدید نظر در تصمیم مقام‌های انتخاباتی ایالت مین برای حذف نام او از برگه‌های رای شده است.دادگاه هایی در مینه‌سوتا و میشیگان تلاش‌ها برای رد صلاحیت ترامپ را رد کرده‌اند. سایر پرونده‌ها از جمله در اورگان در جریان است.دیوان عالی آمریکا - با ۹ عضو - هم اکنون در دست محافظه‌کاران است و سه نفر از شش قاضی محافظه‌کار آن را ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش منصوب کرده است.
اما اکثریت بزرگ آنها در سال ۲۰۲۰، زمانی که ترامپ طی شکایاتی پیروزی بایدن را به چالش کشید، علیه او رای دادند.این دادگاه  موافقت کرد این پرونده را به صورت فوری بررسی کند و وکلا قرار است از روز ۸ فوریه ادله خود را در برابر قضات این دیوان مطرح کنند.
تیم حقوقی ترامپ قرار است لایحه دفاعیه خود را روز ۱۸ ژانویه تحویل دادگاه دهد. گروهی که به نفع عدم صلاحیت ترامپ استدلال می‌کند باید دفاعیات کتبی خود را تا روز ۳۱ ژانویه تسلیم کند.
دخالت دیوان عالی یادآور انتخابات سال دو هزار و اختلاف میان جورج بوش و ال گور است که به دیوان عالی کشیده شد.
تصمیم دادگاه در آن سال برای متوقف کردن بازشماری آرا در ایالت فلوریدا پیروزی جورج بوش را در پی داشت. در آن زمان هم دادگاه در کنترل محافظه‌کاران بود.
کارت توبیاس، استاد دانشگاه ریچموند، می‌گوید که با توجه به شمار فزاینده پرونده‌هایی که در ایالات متعدد در اطراف کشور در این زمینه طرح شده است، واکنش دیوان عالی برای «بررسی فوق‌العاده سریع» موضوع «قابل پیش‌بینی و ضروری» بود.
بررسی پرونده‌ها در دیوان عالی معمولا از چهار ماه تا ۱۲ ماه وقت می‌برد.
در روز ششم ژانویه ۲۰۲۰ درحالی که اعضای کنگره پیروزی بایدن در انتخابات را تصدیق می‌کردند، هواداران ترامپ به کنگره ریختند.
ترامپ در آن روز در سخنانی در مقابل کاخ سفید در میان هوادارانش بار دیگر ادعاهای نادرست تقلب گسترده در انتخابات را تکرار کرد و معترضان را ترغیب کرد «با چنگ و دندان بجنگند» اما همچنین از آنها خواست «در آرامش» به سوی کنگره راهپیمایی کنند.
درحالی که تلاش ادعایی ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ در کانون پرونده‌هایی است که در دادگاه‌های فدرال و همچنین ایالت جورجیا جریان دارد، او در هیچ یک از این پرونده‌ها به اتهام تحریک قیام با اتهامات کیفری روبرو نیست.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها