به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۷۸۲۳۷

زخم‌های پنهان؛ طلاق در سکوت به خاطر مشکلات جنسی

گروه سلامت: هدف اصلی ازدواج، تشکیل خانواده صالح می‌باشد، اما پاسخ به نیاز‌های جنسی زوجین نیز حائز اهمیت است؛ حتی گاهی مشکلات جنسی‌ مانع بچه دار شدن می‌شود! از آنجا که نمی توان پیش از نکاح به طور قطعی سلامت جنسی و تحقق‌ رابطه زناشویی کافی و معقول را تضمین کرد، تدبیراتی حقوقی‌ در اینباره پیش بینی شده است؛ طبق قانون امکان جدایی زوجین از یکدیگر به دلیل مشکلات جنسی زن یا مرد وجود دارد. در این مقاله با استناد به قانون در این باره صحبت خواهیم کرد تا بتوانید بهترین عملکرد را در برابر اینگونه چالش‌ها داشته باشید.
طلاق به خاطر مشکلات جنسی
طلاق به خاطر مشکلات جنسی
 الف) طلاق به دلیل مشکلات جنسی زن
پیش از پرداختن به طلاق‌هایی که معلول از ناتوانی جنسی زن می‌باشد، بهتر است به ماهیت حق تمکین از شوهر پرداخته شود:
• تمکین عام: اساس زندگی مشترک، مشورت در امور است، اما قانونا گرفتن تصمیم نهایی حق شوهر می‌باشد؛ به زبان دیگر تمکین عام به معنای حق فرمانبرداری زوجه از زوج است.
• تمکین خاص: زن مکلف به برقراری رابطه جنسی معقول، سالم و کافی با شوهرش می‌باشد؛ امتناع زوجه از تمکین خاص عواقبی چون قطع شدن نفقه را به دنبال خواهد داشت. البته نشوز بودن زن تحت شرایطی که در ماده 1085 قانون مدنی ذکر شده، امکان پذیر است:
«زن می‌تواند تا مهریه او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.»
بنابر ماده فوق، اگر زوجه دادخواست مطالبه مهریه ثبت کند و شوهر به هردلیلی از پرداخت آن سر باز زند، زن حق دارد بدون برقراری رابطه زناشویی همچنان از همسرش تقاضای نفقه کند؛ در این صورت دو راه برای مرد وجود دارد:

1. اگر دلیل امتناع زوجه از وظایف همسری تنها مطالبه مهریه است، یا شوهر باید زن را از دادخواستش منصرف کند یا مهریه وی را بپردازد یا در صورت عندالاستطاعه بودن نوع مهریه، اعسار و ناتوانی خویش در پرداخت مهریه را در دادگاه اثبات کند؛ در این صورت زوجه قانونا ملزم به تمکین خاص از مرد می‌شود. 
2. حق طلاق یعنی فرد می‌تواند بدون رضایت همسر و بدون ارائه مدارک محکمه پسند، دادخواست رسمی‌ طلاق ثبت کند؛ بر اساس ماده 1133 قانون مدنی، مالک این حق شوهر می‌باشد. اگر دلیل عدم برقراری رابطه زناشویی زوجه ابتلای وی به بیماری صعب العلاج و ناتوانی جنسی باشد، شوهر می‌تواند بدون طی کردن مراحلی ضمن اثبات امراض همسرش، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی یا آنلاین از طریق سامانه تصمیم اقدام به ثبت دادخواست طلاق به دلیل مشکلات جنسی کند.

طلاق به دلیل مشکلات جنسی مرد

ب) طلاق به دلیل مشکلات جنسی مرد
اگرچه زوجه نمی تواند به صورت مستقیم به دلیل ناتوانی جنسی شوهرش طلاق بگیرد، اما با طی شدن مراتب حقوقی، جدایی امکان پذیر خواهد بود.
از آنجایی که‌ طی یک ازدواج حق‌ طلاق با زن نیست، در صورت بروز یا کشف بیماری‌های جنسی شوهر نمی توان فورا اقدام به ثبت دادخواست طلاق کرد؛ زوجه در شرایطی که از لذت بردن از رابطه جنسی سالم و مشروع یا داشتن فرزند منع می‌شود، می‌تواند با اثبات تحقق شرایط عسر و حرج، اقدامات قانونی برای ثبت رسمی‌ طلاق را آغاز کند.
عسر و حرج یعنی شرایط که ادامه زندگی مشترک برای زوجه با سختی و مشقت بسیاری همراه است، به طوری که سلامت جسمی‌ و روانی وی را به خطر می‌اندازد؛ با اثبات اعسار زن در مراجع ذیصلاح، حق ثبت دادخواست طلاق برای وی به وجود می‌آید.

به شرح مصادیق عسر و حرج ضمن ماده 1130 قانون مدنی پرداخته شده است:
•    محکومیت قطعی شوهر به پنج سال حبس یا بیشتر
•    ابتلا مرد به بیماری‌های لاعلاج یا صعب العلاجی که وی را از انجام وظایف پدری و همسری باز دارد.
لازم به ذکر است که تنها اثبات ابتلای مرد به بیماری جنسی برای ثبت دادخواست طلاق از سوی زن کافی نیست؛ ابتدا باید مراحل درمانی اینگونه امراض طی شود. اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد، حال زوجه باید اعسار خویش به دلیل ناتوانی جنسی همسرش را اثبات کند؛ از آنجا که اخذ حق‌ طلاق برای زوجه با دشواری‌هایی متعددی همراه است، پیشنهاد می‌شود در ابتدا با بهترین وکیل خانواده در تهران صحبت کنید و شرایط را برای او بازگو کنید تا بهترین راهکارها به شما ارائه شود و بتوانید در کمترین زمان به نتیجه مطلوب برسید.

شایع ترین دلیل طلاق به خاطر مشکلات جنسی
بعضی بیماری‌های جنسی شایع در مردان نه تنها می‌توانند باعث طلاق شوند، بلکه می‌توانند عامل فسخ یا انحلال نکاح نیز شوند؛ این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، به عنوان مثال دومی مشروط به حضور دو شاهد و‌ اجرای صیغه خاصی نیست. طبق ماده 1122 قانون مدنی، امراض زیر در مردان می‌تواند موجب فسخ نکاح شود:
1.    عنن: این بیماری یعنی عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی که در دو شکل وجود دارد؛ عنن مطلق که فرد مبتلا بدان، هیچ رغبتی برای برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف ندارد و در عنن نسبی، تمایل جنسی تنها نسبت به همسر وجود ندارد.
2.    خصاء: به بیماری که منجر به ناباروری مرد می‌شود، خصاء گفته می‌شود.
3.    مقطوع بودن آلت تناسلی: اگر آلت مرد به اندازه ای مقطوع باشد که امکان بارور کردن زوجه یا فراهم کردن لذت جنسی وی‌ وجود نداشته باشد، انحلال نکاح صورت می‌گیرد.
سایر مشکلات جنسی مانند زود انزالی و امراض مقاربتی نیز تحت شرایطی می‌توانند عامل طلاق از طرف زوجه شوند؛ لیکن اثبات اعسار زن به دلیل آنها با مراحل دشوارتری همراه است، لذا اگر به خاطر دلایل این چنینی تصمیم به جدایی دارید، با بهترین وکیل طلاق در تهران مشورت کنید تا وکیل اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد و مسیر جدایی را برای شما تسهیل بخشد.

مدارک لازم برای ثبت طلاق به دلیل مشکلات جنسی
•    مدارکی برای احراز هویت، یعنی شناسنامه و کارت ملی
•    مدارکی برای احراز تحقق ازدواج، یعنی عقدنامه
•    مدارکی محکمه پسند که بیماری شوهر را اثبات کند، مانند گزارش پزشکی و روانشناسی
•    مدارکی که اعسار زوجه به دلیل مشکلات جنسی همسر را ثابت کند
•    در صورت استخدام وکیل، ارائه وکالت نامه در تمامی مراحل نیز الزامی می‌باشد

مراحل طلاق به دلیل مشکلات جنسی

مراحل طلاق به دلیل مشکلات جنسی
الف) ابتدا متقاضی طلاق باید در سامانه تصمیم ثبت نام کند؛ سپس زمان، مکان و تاریخ جلسات مشاوره پیش از طلاق اعلام می‌شود.
ب) زن و مرد هردو باید در تمامی این جلسات شرکت کنند؛ اگر از نظر کارشناسان حقوقی زوجین برای هم مناسب نباشند، گواهی عدم سازش صادر خواهد شد.
ج) زوجه باید با مدارک لازم به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوطه تحت نظر مامور رسمی، دادخواست طلاق به دلیل مشکلات جنسی را ثبت کند.
د) اطلاعات مربوط به جلسات دادگاه به طرفین ابلاغ شده و برای صدور حکم نهایی باید هردوی آنها یا نماینده حقوقی شان در این جلسات شرکت کنند.
ه) در صورت کفایت شواهد و مدارک، حکم طلاق توسط مقام قضایی صادر و در دفترخانه اجرا می‌شود.

کلام آخر
اگر زن به دلیل مشکلات جنسی از برقراری رابطه زناشویی خودداری کند، شوهر می‌تواند بدون صرف زمانی برای اثبات این امراض در مراجع قضایی، با استفاده از حق طلاق دادخواست جدایی را ثبت کند. در صورت ابتلای شوهر به بیماری‌های جنسی زوجه می‌تواند تحت شرایطی خواستار فسخ نکاح شود‌ یا طلاق بگیرد؛ اگر مرد مبتلا به عنن، خصاء یا مقطوع بودن آلت تناسلی باشد، امکان انحلال نکاح وجود دارد. در صورت مشکلاتی چون زود انزالی و سایر بیماری‌های مقاربتی، ابتدا باید اعسار زوجه ثابت شود تا امکان ثبت دادخواست طلاق‌ به وجود بیاید. حال به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، ما در سایت نوین وکلا به معرفی بهترین وکلای حقوقی می‌پردازیم تا شما براساس موقعیت جغرافیایی و مشکل حقوقی که دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها