به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۸۸۲۸۲

حمل و نقل زمینی بین‌المللی؛ فراتر از مرزهای بین کشورها

گروه کسب و کار: حمل و نقل زمینی بین‌المللی می‌تواند از کشورهای دوردست نیز انجام شود، تنها شرط آن وجود مسیر جاده‌ای یا ریل‌های قطارهای باری است که بتوانند کالاها را به دست خریدار برسانند. اما هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایبی دارند که باید به‌دقت بررسی شوند تا بهترین روش حمل انتخاب شود.
حمل و نقل زمینی بین‌المللی؛ فراتر از مرزهای بین کشورها
آیا با انواع روش‌های حمل ‌و نقل زمینی بین‌المللی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید این روش‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟ آیا می‌دانید کدام روش حمل زمینی برای کالای شما مناسب‌تر است؟

حمل و نقل زمینی بین‌المللی چیست؟
حمل و نقل زمینی بین‌المللی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تجارت بین کشورهایی است که مرز زمینی دارند. شاید گاهی این روش طولانی‌تر از حمل هوایی باشد، اما از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.
حمل و نقل زمینی بین‌المللی می‌تواند به 2 روش کلی ترانزیت بین‌المللی با کامیون و وسایل نقلیه مشابه و حمل ریلی تقسیم شود. بنابراین در هر مسیری که جاده‌ای مناسب و آسفالته و ریل‌های راه‌آهن وجود داشته باشد، حمل کالا از کشوری به کشور دیگر با موفقیت و کمترین هزینه انجام خواهد شد.
در حمل زمینی می‌توان انواع کالاها را جابه‌جا کرد، فقط کافی است وسیله نقلیه‌ای متناسب با نیازهای کالا در اختیار بگیرید. بنابراین، در این روش محدودیتی برای نوع کالا وجود ندارد و فقط ممکن است وزن محموله در حمل جاده‌ای اندکی مسئله‌ساز شود. چون هر وسیله‌ نقلیه زمینی در ترانزیت بین‌المللی اجازه بارگیری حد مجازی از کالاها را خواهد داشت.

انواع حمل و نقل زمینی بین‌المللی
روش‌های حمل و نقل زمینی بین‌المللی به 2 دسته کلی ترانزیت بین‌المللی جاده‌ای و حمل‌ و نقل ریلی تقسیم می‌شوند. به‌ عبارت ساده‌تر، حمل ‌و نقل زمینی در هر مسیری انجام خواهد شد که کامیون و قطار امکان عبور از آن را داشته باشند. در ادامه این دو روش بررسی خواهند شد.



حمل و نقل بین‌المللی ریلی
قطعا برای عبور واگن‌های قطار از مسیری مشخص، نیازمند زیرساخت‌هایی اساسی مانند خطوط ریل راه‌آهن و ایستگاه‌هایی برای بارگیری و تخلیه کالاها یا انتقال آن‌ها به وسایل دیگر حمل برای ادامه مسیر تا مقصد نهایی خواهد بود.
اما احداث این ایستگاه‌ها و کشیدن ریل در مسیرهای مختلف نه‌تنها به بودجه زیادی نیاز دارد، بلکه به‌ دلیل سیاست‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی هر کشور، امکان بهره‌برداری از مسیر راه‌آهن سراسری به همه کشورهای هم‌مرز برای تجارت بین‌المللی وجود ندارد.
بااین‌حال اگر شرایط فراهم باشد، قطعاً حمل و نقل زمینی بین‌المللی با راه‌آهن به‌صرفه‌تر از حمل جاده‌ای خواهد بود؛ چون هر قطار باری دارای ظرفیت بالایی از واگن‌هایی است که شرایط را برای حمل هر نوع کالایی با هر وزنی فراهم کرده‌اند. درصورتی‌که در حمل جاده‌ای، فروشنده و خریدار، نهایت تا ظرفیت مجاز و استاندارد یک کامیون می‌توانند محموله‌ای را بین مرزها جابه‌جا کنند.
یکی از ویژگی‌های مهم حمل ریلی که آن‌ را به روشی عالی برای حمل زمینی تبدیل کرده است، امکان بارگیری محصولاتی با اشکال مختلف و وزن بسیار بالا مانند فولاد و آهن و... است. تنها چالش اینجاست که در این روش حمل باید تجهیزات لازم برای بارگیری و تخلیه انواع کالاها در مبدأ و مقصد وجود داشته باشد. از طرفی، هیچ مسیر ریلی به مقصد نهایی خریداران در کشورها ختم نمی‌شود و در آخرین ایستگاه قطار باری باید کالاها با کامیون به مقصد نهایی منتقل شوند.

مزایای حمل و نقل ریلی
•    ظرفیت بالای حمل:
واگن‌های بسیار قطار ریلی، امکان حمل انواع کالاها با حجم و وزن‌های بالا را فراهم کرده است.
•    حمل سنگین‌ترین محموله‌ها: قطارهای باری طوری ساخته شده‌اند که برای حمل کالاهایی بسیار سنگین مانند قطعات فولاد مناسب هستند.

معایب حمل و نقل ریلی
•    محدودیت مسیر ریلی: در هر مسیری امکان کشیدن ریل راه‌آهن وجود ندارد و همین موضوع مسیر حمل و نقل زمینی بین‌المللی ریلی را محدود می‌کند.
•    نیازمند تجهیزات بارگیری و تخلیه: در هر ایستگاه به تجهیزات بارگیری و تخلیه نیاز است که هزینه زیادی دارد.

ترانزیت بین‌المللی جاده‌ای
با توجه ‌به اینکه در اکثر مبادی اصلی در شهرها و کشورهای مختلف، جاده‌ای آسفالته با امکانات اولیه خوب کشیده شده است، بنابراین می‌توان گفت که ترانزیت بین‌المللی جاده‌ای مانند ریلی نیازمند زیرساخت‌های پُرهزینه و زمان‌بر نبوده و فقط کافی است فروشنده و خریدار مسیر جاده‌ای را انتخاب کنند که از طریق آن کالاها به سلامت به مقصد می‌رسند.
یکی از محدودیت‌هایی که در ترانزیت بین‌المللی جاده‌ای با آن مواجه می‌شوید، ظرفیتی مشخص از حجم و وزن کالاها خواهد بود. هر کامیون، بسته به ساختاری که دارد می‌تواند وزن مشخصی را تحمل کرده و میزان مشخصی از بار را جابه‌جا کند. بنابراین اگر میزان محموله بیشتر از ظرفیت یک وسیله باشد، خریدار و فروشنده باید وسیله دیگری را در اختیار بگیرند تا محموله به‌صورت کامل ارسال شود.
یکی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل زمینی بین‌المللی با کامیون و تریلی، امکان تحویل محموله به مقصد نهایی خریدار است که می‌تواند محل شرکت، کارخانه یا انبار باشد. درصورتی‌که با حمل ریلی چنین امکانی وجود ندارد.
از طرفی باید این نکته را نیز در نظر داشت که حمل ریلی برای جابه‌جایی محموله‌هایی با حجم و وزن بالا مناسب خواهد بود؛ بنابراین اگر کالاها کمتر از ظرفیت یک واگن باشند، خریدار هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد.

مزایای حمل و نقل جاده‌ای
•    هزینه کمتر:
هزینه پایین‌تر حمل، یکی از مزایای اصلی ترانزیت بین‌المللی جاده‌ای است که باعث شده بسیاری از بازرگانان این روش را برای تجارت با کشورهای مجاور انتخاب کنند.
•    حمل کالا به هر مقصدی: یکی از ویژگی‌های حمل جاده‌ای، امکان تحویل کالا به هر مقصدی است که در قرارداد فروش توافق شده است. بنابراین محموله می‌تواند به کارخانه، محل شرکت یا انبار خریدار تحویل داده شود.
•    امنیت بالا: امنیت بالای محموله و کمترین میزان آسیب، در حمل جاده‌ای محقق خواهد شد. چون کالاها با وسایل ‌نقلیه استاندارد حمل شده و به‌خوبی مهار می‌شوند.
 


معایب حمل و نقل جاده‌ای
•    تأثیر منفی شرایط آب‌وهوایی:
یکی از مواردی که ممکن است حمل جاده‌ای را به تأخیر اندازد، شرایط بد آب‌وهوایی است. بنابراین با شروع فصل بارندگی و فصل سرد سال ممکن است زمان ارسال بیشتر شود.
•    خطر تصادف جاده‌ای: کیفیت مسیر و شیوه رانندگی افراد در جاده‌ها، ریسک خطر تصادف جاده‌ای را افزایش می‌دهد. در این شرایط، احتمال آسیب یا ازبین‌رفتن کالاها و ضرر و زیان زیاد وجود دارد.
•    ظرفیت پایین: وسایل‌ نقلیه در حمل جاده‌ای ظرفیت مشخصی برای حجم و وزن کالاها دارند و نمی‌توان بیشتر از این میزان کامیون یا تریلی را بارگیری کرد.

حمل و نقل زمینی بین‌المللی و انتخاب مطمئن‌ترین شرکت حمل
با فرض اینکه روش مناسب حمل و نقل زمینی بین‌المللی را برای حمل کالاهای خود انتخاب کرده‌اید، هنوز چالشی بزرگ پیش‌ِ رو خواهید داشت و آن هم انتخاب شرکت حمل‌کننده کالاها خواهد بود. در حال ‌حاضر شرکت‌های حمل‌ و نقل زیادی در ایران فعالیت دارند، اما نکته اصلی اینجاست که برای حمل زمینی باید با مجموعه‌ای همکاری کنید که از صفر تا 100 مسئولیت‌های حمل را بر عهده گرفته و از همه مهم‌تر، امنیت و سلامت محموله را تضمین کند. در همین راستا، شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی روشاراه می‌تواند مجموعه‌ای کامل از خدمات را برای انواع روش‌های حمل و خصوصاً ترانزیت بین‌‌المللی زمینی ارائه دهد. کافی است از مشاوران روشاراه برای انتخاب بهترین وسیله و مسیر حمل مشاوره رایگان دریافت کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها