به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۹۶۹۵۶

قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت

گروه کسب و کار: یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصادی و اجتماعی در ایران مسئله واردات خودرو می باشد که تحت تاثیر قوانین و مقررات مختلفی قرار گرفته است. شاید برایتان مهم است که بدانید با آزاد شدن واردات خودرو چه قوانینی برای آن وضع شده است که می‌تواند در روند انجام این فرآیند اختلال و مشکلاتی را به وجود آورد.
قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت
در طی سالیان اخیر بسیاری از کشورها سعی کرده‌اند که برای تنظیم بازار خودرو و جلوگیری کردن از واردات غیر مجاز قوانین خاصی را وضع کنند. اینکه شما بخواهید خودرویی را به صورت موقت و یا دائمی وارد کشور کنید نیازمند اطلاع داشتن از قوانین کشورهای مبداء و مقصد در این رابطه می‌باشد. از آنجایی که واردات خودرو موقت این روزها علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده است  تیم فقیهی تریدینگ تصمیم گرفته است تا شما را با قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت بیشتر آشنا کند.

آشنایی با مقررات جدید واردات خودرو خودرو گذر موقت
به خوبی این مسئله را می‌دانید که خودرو گذر موقت همانطور که از نام آن پیدا است به خودروهایی گفته می‌شود که طبق قوانین وضع شده برای مدت زمان محدودی اجازه تردد در سطح کشور را خواهند داشت. البته هر کشور قوانین و مقرارت خاص خود را در این زمینه دارد که نباید نسبت به آن بی توجه بود. 
طبق آخرین اخبار سایت https://www.yjc.ir/ که از قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت در دسترس می‌باشد به نکات جالبی پیرامون این مسئله اشاره شده است. یکی از تغییرات عمده در قوانین جدید، وضع محدودیت‌هایی برای واردات خودروها است. برخی کشورها فقط اجازه واردات خودروهای نو یا با سن مشخصی را می‌دهند.

از طرف دیگر افراد سودجود و کلاهبردار نیز تبلیغاتی مبنی بر این مسئله که می‌توانند برای خودرو گذر موقت پلاک ملی دریافت کنند کرده‌اند. اما، باید بدانید و آگاه باشید که نباید به هیچ عنوان فریب این افراد را بخورید چرا که با آزاد شدن واردات خودرو گذر موقت هنوز موضوعی درباره تبدیل قطعی پلاک این خودروها به پلاک ملی ارائه نشده است.
یکی دیگر از مواردی که در قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت در سایت https://bama.ir/ به آن پرداخته شده است مسئله محیط زیست می‌باشد. افرادی که تصمیم به واردات چنین خودروهایی به کشور دارند باید به دنبال خودروهایی باشند که با استانداردهای زیست‌محیطی خاصی مطابقت داشته باشند.
نکته بسیار مهم این است که هر فرد تنها مجاز به واردات تعداد محدودی خودرو در یک سال است.

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودرو
طبق بررسی‌های صورت گرفته درباره قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت، سایت faghihitrading.com به این مسئله پرداخته است که گمرک ایران بخشنامه جدید و مهمی را در این رابطه و درباره تسهیلات جدید گمرکی برای واردات خودرو گذر موقت به مشور اعلام کرده است. هدف از بخشنامه اعلام شده حمایت از گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، مسافران غیر مقیم ایران و ساکنان مناطق آزاد می‌باشد.
طبق بخشنامه اعلام شده متقاضیانی که مشمول تسهیلات اعلام شده از سوی گمرک می‌باشند این اجازه را خواهند داشت که برای مدت زمان 5 ماه خودروسواری خود را به شیوه ورود موقت وارد کشور کنند و بعد از مدت زمان تعیین شده در صورت امکان می‌توان با موافقت گمرک سه ماه دیگر را تمدید کنید. دقت داشته باشید که با تعیین سقف زمان تعیین شده افراد متقاضی می‌توانند در بدو ورود به کشور از تسهیلات 5 ماهه استفاده کنند.
در بخشنامه جدید قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت که از سوی گمرک کشور اعلام شده است هموطنان مقیم خارج کشور نیز می‌توانند با رعایت کامل مفاد مندرجات مواد 50 و 78 قانون امور گمرکی و 72، 80، 142 و 144 آیین‌نامه اجرایی تشریفات گمرکی واردات خودرو گذر موقت را راحتر و سریعتر انجام دهند.



شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودرو
پلاک موقت
خودروهایی که به صورت موقت وارد کشور می‌شوند با استناد بر مقاله سایت https://ariamas.com/ برای تردد در سطح کشور نیاز دارند که همچون خودروهای ملی پلاک گذاری شوند با این تفاوت که پلاک این خودروها به صورت موقت صادر می‌شود. پلاک موقت در واقع مجوزی است که برای تردد خودروهای خارجی در سطح کشور داده می‌شود که دریافت آنهم قوانین و مقرارت خاص خود را دارد.
اگر بخواهیم طبق قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت شما را با شرایط پلاک گذاری خودروها آشنا کنیم باید بگوییم که مراحلی را باید طی کنید که به شرح زیر می‌باشند.
•    آماده‌سازی مدارک: اولین کاری که باید انجام دهید آکاده کردن مدارک لازم برای دریافت پلاک موقت می‌باشد که در ادامه لیست آنها را در اختیارتان قرار داده‌ایم.
•    مراجعه به مرکز تعویض پلاک: بعد از آماده سازی مدارک می‌بایست به اولین و نزدیکترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. دراین مرکز کارشناسان با بررسی مدارک شما و طی کردن مراحل قانونی برای صدور گلاک موقت خودرو وارداتی شما اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
•    پرداخت هزینه‌ها: مرحله بعدی که برای دریافت پلاک موقت باید طی کنید، مرحله پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور پلاک می‌باشد. این هزینه‌های شامل: هزینه پلاک، عوارض خروج از کشور و سایر هزینه‌های جانبی می‌باشند.
•    دریافت پلاک: در نهایت، چنانچه مراحل قبل را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید پلاک موقت برای خودرو به شما تحویل داده خواهد شد و پس از استعلام  گرفتن پلام فعال می‌شود.

مدارک لازم برای پلاک موقت
همانطور که قبل تر و در سایت https://omantejarat.ir/ اشاره کردیم برای طی کردن مراحل دریافت پلاک موقت نیاز به ارائه مدارکی می‌باشد که لیست آنها به شرح زیر است.
1.    پاسپورت
2.    گواهینامه بین‌المللی
3.    معرفی‌نامه گمرک
4.    مجوز عبور از کشور
5.    دفترچه کارنه دو پاساژ
6.    مدارک شناسایی خودرو



واردات خودرو گذر موقت توسط ایرانیان مقیم خارج
شرایط واردات

واردات خودرو و شرایط گذر موقت در ایران تحت قوانین و مقررات خاصی قرار دارد. در قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت که به تازگی ارائه شده است تا حدودی به موارد و قوانین قبلی اشاره زیادی شده است مسئله یکی از موارد مهم در این رابطه مه هم در قوانین قبلی به آن پرداخته شده و هم در قوانین جدید مجدد به آنها اشاره شده این است که، برای واردات خودرو به مجوزهای لازم از وزارت صمت و دیگر نهادهای مربوطه نیاز است.
معمولاً واردات خودروهای نو و دست‌دوم با محدودیت‌هایی مواجه است. برخی از خودروها ممکن است مشمول تعرفه‌های بالاتر یا ممنوعیت باشند. با این تفاصیل، واردکنندگان باید تعرفه‌های گمرکی را پرداخت کنند که بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است. از همه اینها مهمتر اینکه ارائه مدارکی مانند: فاکتور خرید، گواهی استاندارد، و مستندات هویتی لازم است و با توجه به شرایط اقتصادی و ارزی کشور، ممکن است محدودیت‌هایی برای تخصیص ارز وجود داشته باشد.

اتباع خارجی
تیم فقیهی به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان خودرو به ایران به این مسئله اشاره داشته است که اتباع خارجی چطور می‌توانند اقداماتی را در جهت واردات خودرو گذر موقت به ایران براساس قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت انجام دهند.
خب، لازم به ذکر است که واردات خودرو برای اتباع خارجی به کشورها معمولاً با مراحل و شرایط خاصی همراه است. نخستین مرحله، انتخاب مدل و نوع خودروی مورد نظر است. باید به نیازهای خود، بودجه و شرایط بازار توجه کنید. این دوستان باید نسبت به این مسئله آگاه باشند که قبل از هر چیز، باید با قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو در ایران آشنا شوند. این قوانین ممکن است شامل محدودیت‌های خاصی برای نوع خودرو (مثلاً خودروهای هیبریدی یا برقی) باشد.

واردات خودرو گذر موقت توسط ایرانیان مقیم خارج
طبق قوانین و مقررات جدید واردات خودرو گذر موقت، ایرانیان مقیم خارج باید در سامانه‌های مربوطه ثبت‌نام کنند و مدارک لازم را بارگذاری نمایند و سپس عوارض مربوط به واردات خودرو را پرداخت کنند این عوارض شامل: مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی می‌شود.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها