به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۴۹۷۰۰۴

ضرورت مدیریت فرایند کسب و کار در سازمان ها

گروه کسب و کار: آیا با ضرورت مدیریت فرآیند کسب و کار در سازمان ها آشنا هستید؟ دلیل استفاده از این فرآیند در سازمان ها چیست؟ آیا با بکارگیری این فرآیند میتوان به موفقیت در سازمان دست یافت؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است کمی با مفهوم مدیریت فرآیند کسب و کار و مزایای بکار گیری آن در سازمان های آشنا شوید.
مدیریت فرایند کسب و کار
مدیریت فرایند کسب و کار
به مجموعه فعالیت هایی که توسط یک گروه همکار که برای دستیابی به اهداف واحد انجام میگیرد، مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM گفته میشود. هدف از اجرای این فرآیند بهبود بخشیدن به سیستم کاری برای رسیدن به موفقیت است.

مدیریت فرآیند کسب و کار به چه معناست؟
BPM مخفف واژه Business Process Management است که به معنای فرآیندی در جهت بهبود کیفیت خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف اطلاق میشود. در این رویکرد داده های مربوطه، نقط ضعف و قوت ساخته شده و راهکارهایی برای بهبود آنها در نظر گرفته میشود. در واقع مدیریت فرآیند به سازمان ها در افزایش بهره وری و سوددهی کمک میکند.
شرکت ایران BPMS با بیش از 10 سال تجربه و با در اختیار داشتن مهندسان با تجربه و کادری مجرب در کنار سازمان ها تلاش دارد تا گامی در جهت نزدیک تر شدن به اهداف کسب و کارهای جدید بردارد. برای آگاهی بیشتر نسبت به ضرورت مدیریت فرآیند کسب و کار به بررسی مزایا و نتایج اجرای این فرآیند در سازمان ها خواهیم پرداخت.

مزایای مدیریت فرآیند کسب وکار
استفاده از مشاور مدیریت فرآیند کسب و کار به شما در افزایش بهره وری و عملکرد کمک میکند. از جمله مزایای مهم استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار برای سازمان ها شامل:
•    کاهش هدر رفت: یکی از عواملی که کسب و کارهای جدید را با چالش های جدی مواجه میکند، ضعف در کنترل منابع مالی و زمانی است. BPM با بهبود فرآیند ها و کاهش فرصت های هدررفت منجر به صرفه جویی در منابع مالی و زمانی میشود.
•    بهبود عملکرد: BPM در واقع به معنی بهبود مهارت هاست نه مهارت. در این فرآیند با بررسی و تحلیل داده ها راه حل هایی برای بهبود عملکرد سازمان ارائه میشود. با تحلیل عملکرد فرآیند ها ضمن آشنایی با نقاط ضعف سازمان میتوان به بهبود انها نیز کمک کرد.
•    افزایش کیفیت: با تحلیل درست فرآیند های عملکرد ، کیفیت محصولات و خدمات نیز بهبود می یابد. این امر باعث افزایش رضایت مشتریان، ارتباطات بهتر با مشتریان و افزایش اعتبار و رقابت‌پذیری کسب و کار می‌شود.
•    بهبود سازماندهی: از دیگر مزیت های مهم مدیریت فرآیند سازمان ها، سازماندهی بهتر و منطقی تر عملیات کسب و کار است که منجر به کاهش اشتباهات و افزایش هماهنگی میان اجزای مختلف سازمان میشود. بطور کلی مدیریت فرآیند به شما کمک میکند تا در بازار از رقبای خود پیشی بگیرید.

 اهداف مدیریت فرایند کسب و کار
هدف مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
هدف از مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM بهبود فرآیند و عملکرد سازمان و در نهایت رسیدن به موفقیت و بهره وری بیشتر سازمان است.
در هر کسب و کاری مجموعه ای از فعالیت های در گردش وجود دارد که لازم است هر کدام مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. با این کار نقاط قوت و ضعف فعالیت های جاری سازمان شناخته شده و راه حل هایی برای بهبود هر یک تعیین میشود.
 در واقع با مدیریت فرآیند کسب و کار برای از بین بردن نقاط ضعف و تبدیل آنها به نقاط قوت تلاش میکند. هدف سازمان‌های درگیر در BPM کنترل فرآیندهای خود و بهینه‌سازی مداوم آنهاست. این رویکرد، سازمانی کارآمدتر خلق می‌کند که قادر است محصولات و خدمات را بهتر ارائه دهد و با نیازهای متغیر سازگار شود.
هدف از اجرای این فرآیند نظم بخشیدن و کاهش هرج و مرج در جریان کاری است که برای تحقق یافتن این هدف باید تمام اعضا با یکدیگر همکاری و هم مسیر شوند. عدم همکاری هر یک از اعضای سازمان، مسیر رسیدن به موفقیت را سخت تر میکند.

دلایل استفاده سازمان ها از BPM
کسب و کارهای کوچک و بزرگ همواره با مشکلات و چالش های بسیاری روبرو هستند که استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار به آنها در کاهش اشتباهات و ارتقای عملکرد کمک میکند. از جمله دلایلی که باعث شده است سازمان ها به مدیریت فرآیند کسب و کار روی بیاورند عبارتند از:
1.    دشوار بودن فرآیند های پیگیری دستی و کاغذی
2.    اطلاف وقت برای بررسی داده های و پیدا کردن نسخه های کاغذی انها
3.    هزینه بالای رسیدگی، مدیریت و جمع آوری اطلاعات کاغذی
4.    ایجاد هرج و مرج در پروسه های تایید کاغذی
5.    امکان گم شدن اطلاعات کاغذی
6.    عدم توانایی در جستجوی اسناد
تمامی مشکلات موجود با مدیریت فرآیند کسب و کار  به بهترین نحو قابل حل خواهد بود. تنها کافیست تمام اعضا در یک راستا و برای یک هدف واحد یعنی موفقیت در سازمان تلاش کنند.

کاربردهای مدیریت فرآیند کسب و کار در حوزه های مختلف
امروزه کسب و کارهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام از آنها از فرآیندهای خاصی پیروی میکنند. کسب وکارها برای پیشبرد اهداف و عملکرد خود باید از مدیریت فرآیند کسب و کار استفاده نمایند.
بخشی از حوزه ها و بخش هایی که به مدیریت فرآیند کسب و کار نیاز دارند شامل موارد زیر می باشند.
مدیریت پروژه: تعریف فرآیندهای پروژه، کنترل زمان پروژه و...
مدیریت منابع انسانی: مصاحبه و استخدام نیروی کار، آموزش و ارزیابی عملکرد پرسنل و..
مدیریت مالی سازمان: خسابداری، صدور فاکتور، ثبت سفارش، کنترل خرج و مخارج و...
مدیریت تولید: مدیریت زمان تولید، مدیریت مواد و قطعات اولیه مورد نیاز و..
مدیریت مشتریان: ارتقای فرآیند هایی ارتباطی، پیشتیبانی خدمات و...
بانکداری و خدمات مالی:  صدور وام، ارائه خدمات بانکی و...

خدمات مشاوره مدیریت فرایند شرکت ایران BPMS

نتایج اجرای مدیریت فرآیند کسب و کار در سازمان
سازمان ها با استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار به سازمانی فرآیند گرا تبدیل خواهند شد. این بدان معنا است که تک تک فعالیت های کاری در سازمان مورد بررسی قرار گرفته و در مقابل تمامی اعضا در یک مسیر مشترک برای یک هدف واحد تلاش میکنند. از جمله نتایج آن عبارتند از:
شناسایی وضعیت و نقاط قوت بخش های مختلف سازمان
مدل سازی فرآیند با استاندارد BPM
تعریف شاخص ها اندازه گیری
استقرار ساز و کار جهت بهبود فرآیند سازمان
بهبود شرح های شغلی بر اساس فرآیندها
ارائه پیشنهادات تخصصی در حوزه اتوماسیون فرآیند
درک فرآیندهایی که در سازمان رخ می‌دهد
تطبیق فرآیند کسب و کار با روندهای بازار و نیازهای صنعت

سخن پایانی شرکت ایران BPMS
بطور کلی تمامی کسب و کارها و سازمان ها برای پیشبرد اهداف خود و بهبود عملکرد نیاز به مدیریت فرآیند کسب و کار خواهند داشت. اداره یک سازمان، به خصوص وقتی که شروع به بزرگ شدن می‌کند، علاوه بر داشتن یک برنامه مدیریت کافی و جامع، نیازمند داشتن یک دیدگاه شفاف از فرایندهای سازمان است. در این روش با بررسی و تحلیل تمامی رفتارها و فعالیت های کاری جاری در سازمان، نقاط قوت و ضعف هر یک از بخش ها مشخص و راه حلی برای بهبود آن در نظر گرفته میشود.
هدف از اجرای BPM کاهش میزان خطا و اشتباهات، کاهش هرج و مرج و افزایش نقاط قوت، بهبود کیفیت خدمات در سازمان می باشد. آنکه در مدیریت فرآیند کسب و کار اهمیت دارد، تلاش تمامی اعضای یک سازمان برای از بین بردن نقاط قوت است.

ایران BPMS با بیش از 12 سال تجربه در زمینه مشاوره فرآیند کسب و کار تا کنون توانسته است بیش از 100 پروژه را در این حوزه به موفقیت های چشمگیر برساند. اگر شما نیز در کسب و کار خود با چالش و موانع بسیاری روبرو شده اید و به دنبال راه حلی برای بهبود کیفیت خدمات و محصولات خود هستید، مشاوران ایرانBPMS به شما در مسیر موفقیت کمک مینماید. با برقراری تماس با کارشناسان ما از خدمات مشاوره تخصصی مجموعه ایران BPMS بهره مند شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها