به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۶:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۸۴۴۹۸

واردات برنج خواب‌ را از برنجکاران می‌گیرد؟

گروه اقتصادی: واردات برنج خارجی کمر برنجکاران را پس از تولید برنج در شرایط کم آبی امسال خواهد شکست.
واردات برنج خواب‌ را از برنجکاران می‌گیرد؟
استان گیلان دارای 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که محصولی باکیفیت و سالم از برنج استان تولید می‌شود، محصولی که باید به دلیل سلامت بالای آن برایش فرش قرمز پهن کرد، اما همواره با تنش‌های مختلفی مواجه است. علاوه بر قیمت بالای تمام شده برنج در گیلان امسال کم آبی نیز از دغدغه‌های کشاورزان گیلان بود که خوشبختانه طبق گفته کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، سوختگی در شالیزارهای گیلان بسیار کم بوده است و خوشبختانه با توجه به نشاء زود هنگامی که انجام شد، امسال برنج‌ها زودتر از همیشه رسیده‌اند و زمان برداشت آنها نیز زودتر از سال گذشته انجام شده است.

 

کشاورزانی که بعد از مقابله با کم آبی‌ها هم اکنون برنج خوب و با کیفیت‌شان را برداشت کرده‌اند، از این پس از ترس واردات برنج خواب آرام نخواهند داشت، زیرا پیش از این همواره رسانه‌ها خبر از کم آبی دادند و کشاورزان نگرانند که سودجویان واردات برنج از این فرصت استفاده کنند و برای واردات برنج خارجی اقدام کنند.

 

سوختگی مزارع برنج در گیلان بسیار ناچیز است

محمدعلی نجفی استاندار گیلان در این خصوص به فرصت طلبان واردات برنج هشدار داد و گفت: سوختگی مزارع برنج در گیلان بسیار ناچیز است و تغییر محسوسی در تولید برنج گیلان نخواهیم داشت. وی بر تلاش همه جانبه برای حفظ قیمت برنج در بهترین شرایط آن اشاره و بیان کرد: اگر دولت احساس کند که قیمت برنج در حال کاهش است همانند سال قبل برای حمایت از کشاورزان نسبت به خرید توافقی اقدام می‌کند.

 

قربانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گیلان نیز گفت: هرچند برداشت برنج آغاز شده، اما قیمت برنج و نرخ فروش آن باعث نگرانی کشاورزان شده است. وی با بیان اینکه در زمان حاضر هر کیلوگرم برنج هاشمی که پیش از این سازمان تعاون روستایی ایران آن را به قیمت شش‌هزار تومان از کشاورزان خریداری کرده بود، به قیمت بیش از هشت‌هزار و 300 تومان در بازارهای محلی استان گیلان به فروش می‌رسد، افزود: هم‌اکنون این برنج با قیمتی بالاتر از 10 هزار تومان در بندرعباس عرضه می‌شود که مطلوب تولید برنج نیست.


کشاورزان از افزایش نامتعارف قیمت برنج منفعتی نمی‌برند
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از افزایش نامتعارف قیمت برنج در شرایطی که عملاً از افزایش صورت‌گرفته، منفعتی نمی‌برند و این امر فقط باعث تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به سمت برنج خارجی و همچنین ایجاد زمینه مساعد برای واردات برنج خواهد شد. کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت با اعلام این خبر گفت: این طرح با ضریب خوداتکایی 65 درصد تدوین شده و اجرای آن کمک بزرگی به تولید برنج کشور خواهد کرد. وی افزود: سطح زیرکشت برنج در طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصول 484 هزار هکتار پیش‌بینی شده و برنامه ما این است که ظرف چند سال آینده به‌علت بحران آب، سطح کشت برنج استان‌های غیرشمالی را کاهش دهیم و بر تولید این محصول در استان‌های شمالی متمرکز شویم.


خاکسار خاطرنشان کرد: طرح افزایش ضریب خوداتکایی تولید برنج در وزارت جهاد کشاورزی به تأیید رسیده است و در صورت نهایی شدن و تأمین اعتبار، اجرای آن از امسال آغاز خواهد شد. مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت کاهش ضایعات برنج را یکی از اهداف و ویژگی‌های طرح افزایش ضریب خوداتکایی این محصول دانست و ادامه داد: بیشترین مقدار ضایعات برنج مربوط به مرحله برداشت و فرآوری در واحدهای شالیکوبی است و از این رو 10 پروژه برای ارتقای مدیریت مزرعه و برنامه‌هایی برای اصلاح و نوسازی واحدهای شالیکوبی در این طرح دیده شده است.

 

خاکسار با اشاره به اینکه در این طرح، سطح کشت برنج پرمحصول اضافه خواهد شد، تصریح کرد: سطح زیر کشت ارقام برنج پرمحصول در سال جاری 60 هزار هکتار و سطح زیر کشت ارقام محلی 400 هزار هکتار گزارش شده است.

 

برنج تولید شده در مزارع کشور باید شناسنامه داشته باشند
وی بر افزایش کیفیت برنج تأکید کرد و یادآور شد: یکی از کارهای مهم، ارتقای کیفیت برنج است و به این منظور باید طرحی اجرا شود که برنج تولیدشده در مزارع کشور شناسنامه داشته باشند. در یک سال گذشته منتهی به ۱۹ تیر ماه ۹۴ نرخ لبنیات ۱۳.۸ درصد، برنج ۸.۸ درصد، حبوب ۱۶.۲ درصد، میوه های تازه ۳۷ درصد، گوشت قرمز ۷.۵ درصد، قندو شکر ۵ درصد، چای ۸.۵ درصد و روغن نباتی ۰.۸ درصد رشد داشته است. در همین دوره زمانی نرخ تخم مرغ ۵.۲ درصد، سبزی های تازه ۱.۱ درصد و گوشت قرمز ۱۱.۲ درصد با کاهش مواجه شده است. ‌این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک معادل ۰.۱ درصد افزایش داشت.

مرجع : ایسنا