گروه اقتصادی: تشخیص چهرههای کارمندان بانک هم مانند دیگر خادمان جبهه سلامت، این روزها سخت بوده و در حالیکه کارشناسان مردم را از بیرون رفتن، منع میکنند، کارمندان ماسک به دهان و دستکش به دست بانک مجبور به حضور در محل کارشان هستند، آنها با منابع آلودگی متعدد به ویژه اسکناسهایی سر و کار دارند که صدها بار دست به دست شده است.
به گزارش ایسنا، تغییر چهره شهر و حتی بانکها توسط ویروسی که با چشم مسلح هم قابل دیدن نیست، غیرقابل تصور بود، اما کرونا این ضرورت را ایجاد کرد، به طوریکه باجههای بانک هم با پوشش نایلونی پوشانده شده و کارمندان بانک هم با ماسک و دستکش، مشغول ارائه خدمات به مشتریان هستند. آنها روزانه با مشتریان متعددی مواجه هستند که مراجعه حضوری و به خطر انداختن سلامتی خودشان و کارمندان بانک را به خدمات غیرحضوری بانکی و ماندن در خانه ترجیح میدهند. تجمع مشتریان پشت باجهها کارمندان را نگران میکند و این روزها مسئولیت ارائه هشدارهای بهداشتی هم به وظایف آنها اضافه شده است. برخی مشتریان در حالی بر مراجعه حضوری به بانکها اصرار دارند که مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از افزایش سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک خبر داده است. تعدادی از کارمندان بانک آذربایجانشرقی از دلهرهها و ترسهای کروناییشان میگویند، خانم حسینی میگوید: کرونا مسألهای شخصی نبوده و هر یک از ما و شهروندان نسبت به اجتماع و خانوادههایمان مسئولیت داریم، چرا که با مبتلا شدن من، جان خانوادهام هم به خطر میافتد.
وی میافزاید: کارمندان بانک خواسته مشترکی از همشهریان دارند و از آنها میخواهند که از خدمات الکترونیکی و غیر حضوری بانک استفاده کنند، بانک مرکزی تمهیدات لازم را برای کاهش مراجعات حضوری در نظر گرفته است، به طوریکه حتی امکان انتقال حواله، پرداخت اقساط و افتتاح حساب غیرحضوری هم ممکن بوده و تعدد پرداختهای الکترونیکی مانند تلفن بانک، همراه بانک، اینترنت بانک و خودپردازها و افزایش سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون و افزایش سقف برداشت از خودپرداز به ۵۰۰ هزار تومان، بسیاری از مشتریان را از مراجعه حضوری به بانک بینیاز میکند. یکی دیگر از کارمندان بانک میگوید: به عنوان خادمان مردم از همشهریان تقاضا داریم تا حد امکان از خدمات غیرحضوری استفاده کنند، تجمع مشتریان پشت باجهها کارمندان بانک را نگران میکند، هر چند الان تعداد مراجعان کمتر شده و بیشتر مشتریان ماسک و دستکش دارند، اما باز هم نگران هستیم. به گفته آقای رضایی، ضدعفونی بانک توسط مسئول تدارکات به طور روزانه انجام شده و اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده در اختیار آنها قرار داده میشود، خودکارها و وسایل مشترک به طور مداوم ضدعفونی میشود، اما آنها توصیه میکنند مشتریانی که مجبور به مراجعه حضوری هستند، خودکار شخصی به همراه داشته باشند.
کارمندان بانک در اظهاراتشان اسکناس را یکی از آلودهترین منابع انتقال کرونا عنوان میکنند و با گلایه از برخی مشتریان، میگویند: از مشتریان خواهش میکنیم برای حفظ سلامتی خودشان و کارمندان بانک از آوردن پول نقد خودداری کنند و تا زمان بهبود شرایط، پولهای نقدشان را در یک جعبه یا جایی مطمئن در منزلشان نگهداری کنند. آنها یادآور میشوند: با توجه به تعطیلی مهد کودکها و نگهداری پدربزرگها و مادربزرگها از فرزندان کارمندان، این گروه نیز در خطر بوده و کارمندان عذاب وجدان دارند تا مبادا ناقل ویروس به پدران و مادرانشان باشند. کارمندان بانک تاکید میکنند: ما مجبور به ارائه خدمات هستیم، اما از همشهریان تقاضا داریم تا نه تنها به بانکها، بلکه به بازار و مراکز خرید هم مراجعه نکنند، بانکها حتی تماس یادآوری با مشتریان برای پرداخت اقساط را هم ممنوع کردهاند، همشهریان بحران کرونا را جدی بگیرند تا با کمترین تلفات از این بحران عبور کنیم.