به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۸:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۳ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۲۳۹۲۸۱
دوئل بر سر کاخ سفید و کنگره آمریکا

جهان در انتظار نتیجه رأی آمریکایی‌ها

جهان در انتظار نتیجه رأی آمریکایی‌ها
گروه بین الملل: روز انتخابات آمریكا فرا رسید ؛۲۱۹ میلیون آمریکایی فراخوانده شدند امروز رای خود را به ترامپ، رئیس جمهوری فعلی و یا رقیبش بایدن، نامزد دموکرات‌ها بدهند.
حالا همه نگاه‌ها به صندوق‌های رای دوخته شده تا مشخص شود چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا چه کسی است، اما این بار ظاهرا کار به همین سادگی‌ها نیست و ممکن است انتظارها چندین روز به طول بکشد.
 تکلیف غالب ایالت‌های آمریکا روشن است؛ آنها قطعا یا به ترامپ رای می‌دهند یا بایدن، اما در این میان چند ایالت هستند که سرنوشت‌سازی می‌کنند: فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، ویسکانسین، آریزونا و ... .دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات هم روزهای پایانی منتهی به سوم نوامبر را روی همین ایالت‌های سرنوشت‌ساز تمرکز داشته‌اند؛ ایالت‌هایی که آرای "الکترال کالج" آن‌ها برای پیروزی دو رقیب تعیین‌کننده است.در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رییس جمهور خواهد بود.
در واقع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات گرچه نام نامزدهای ریاست‌جمهوری را در برگه‌های اخذ رأی می‌نویسند، اما در عمل مجمع گزینندگان (الکترال کالج) یا انتخاب‌کنندگان به ‌طور مستقیم، رئیس‌جمهوری و معاون او را انتخاب می‌کنند.به این معنی که رأی‌دهندگان هر ایالت، انتخاب‌کنندگان رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کنند و آن‌ها بعداً رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند. در موارد بسیار نادر این امکان وجود دارد که رأی‌دهندگان در برگه اخذ رأی به نامزدی رای بدهند، اما انتخاب‌کنندگان آن‌ها، شخص دیگری را رئیس‌جمهور کنند. انتخاب‌کنندگان هیچ اجباری ندارند که به نامزد ترجیحی در ایالت‌هایشان رای بدهند.
هر ایالت نیز براساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. البته اینجا یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن این است که نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر (در سال ۲۰۲۰) دارای ۵۵ رای الکترال است (حدودا به ازای هر ۷۳۰ هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی ۵۸۰ هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر ۱۹۳ هزار نفر یک رای الکترال).این دو موضوع یعنی اینکه یک نامزد با پیروزی فرضی ۵۱ درصد آرای مردمی در مقابل ۴۹ درصد آرای رقیبش، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند و نیز رعایت نشدن تناسب جمعیتی در اختصاص آرای الکترال به ایالت‌ها باعث شده تا رای‌گیری الکترال دارای یک عیب بزرگ باشد و آن این است که به دست آوردن رای اکثریت در انتخابات الزاما به معنی پیروزی نهایی نیست و این جمعیت اقلیت (الکترال کالج هر ایالت) هستند که تصمیم نهایی را برای اکثریت می‌گیرند؛ امری که موجب می‌شود تا به سختی گفت کاخ سفید نماینده اراده مردم آمریکاست. پنج مرتبه در سال‌های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده‌ است.
آخرین مرتبه در سال ۲۰۱۶ چنین اتفاقی افتاد که با وجود آن‌ که بیشتر رای‌دهندگان به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها رأی دادند و او سه میلیون رای بیشتری نسبت به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان کسب کرد، اما این دونالد ترامپ بود که با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.
زمان آغاز به کار و پایان کار حوزه‌های اخذ رای در هر ایالت و در برخی موارد در هر شهر یا بخش متفاوت است. برخی از ایالت‌ها به مردم اجازه می‌دهند تا بعد از بسته شدن حوزه‌ها هم در صف‌ها منتظر بمانند و رای بدهند، برخی ایالت‌ها هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.شمارش رسمی آراء از بعد از پایان زمان رای‌گیری آغاز می‌شود. برخی شبکه‌های خبری و تحلیلگران نظرسنجی، نتایجی را در شامگاه سوم نوامبر پیش‌بینی می‌کنند، با این حال نتایج مذکور تا زمانی که آرای پستی شمارش شوند، موقتی هستند.
نبرد در راه کنگره
روز سوم نوامبر، علاوه بر آنکه روز سرنوشت‌سازی در تعیین رهبر بعدی کاخ سفید است، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رود. این دو مجلس، کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند. جبهه دیگری که دموکرات‌ها برای تصاحب آن خیز برداشته‌اند، کنگره است.
در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. امروز تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی از سنا به رای گذاشته شدند.از مجموع ۳۵ کرسی سنا که به رای گذاشته شده است، ۲۳ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی متعلق به دموکرات‌هاست. دموکرات‌ها به سه یا چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز دارند.
تعداد دقیق این کرسی‌ها به این مساله بستگی دارد که چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود. چنانچه بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، معاون او خانم کامالا هریس، رئیس سنا می‌شود و می‌تواند در صورت تساوی قانونگذاران، رای را بشکند. پس اگر معاون رئیس‌جمهوری جدید دموکرات باشد، سه کرسی برای کسب اکثریت کفایت می‌کند، در غیر اینصورت به چهار کرسی نیاز است.در مقابل، جمهوری‌خواهان هم برای تصاحب مجلس نمایندگان آمریکا به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند. در حال حاضر، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت ۲۳۲ مقابل ۱۹۷ نماینده در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد. اکثریت در این مجلس با ۲۱۸ کرسی به دست می‌آید.  برای دموکرات‌ها حیاتی است که در کنار ریاست جمهوری، کنترل سنا را هم دوباره به دست بگیرند، چرا که در غیر اینصورت کار بایدن برای پیشبرد اموری از جمله اصلاح قوانین مهاجرتی و بهداشت و درمان سخت‌ می‌شود.
تعداد آرای پیش از موعد انتخابات آمریکا
براساس گزارش "پروژه انتخابات آمریکا" در دانشگاه فلوریدا، نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی آرای خود را به صورت پیش از موعد در صندوق‌های رای انداخته‌ یا در انتخابات پستی شرکت کرده‌اند؛ آماری که حکایت از بالاترین میزان مشارکت در انتخابات دوران معاصر آمریکا دارد.
 ساعاتی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این تعداد بی‌سابقه برابر با تا ۷۰ درصد از کل تعداد رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی بود.پاندمی کرونا باعث افزایش شدید در رای‌گیری‌های پستی و رای‌گیری‌های حضوری پیش از موعد شده است.
رقابت زنان رنگین‌پوست آمریکا برای کنگره  
شمار بی‌سابقه‌ای از زنان، از جمله شمار رکوردشکنی از زنان رنگین‌پوست، در انتخابات امروز آمریکا احتمالا وارد کنگره خواهند شد. این فرایند می‌تواند گام دیگری به سوی تشکیل دولتی در آمریکا باشد که نماینده گروه بزرگی از این ملت باشد.تعداد بی‌سابقه ۳۱۸ زن که نماینده دموکرات یا جمهوری‌خواه هستند، برای کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و سنا رقابت می‌کنند که از رکورد پیشین در سال ۲۰۱۸ که ۲۵۷ تن بود، بالاتر است.
از میان آن نامزدها، ۱۱۷ زن رنگین‌پوست نامزد هستند که این تعداد به نسبت دو سال پیش که انتخابات میان‌دوره آمریکا بود و چهره‌های سرشناسی از جمله الکساندریا اوکاسیو-کورتس در نیویورک و ایلهان عمر از مینه‌سوتا انتخاب شدند، بالاتر است.در ایالت میسوری، کوری بوش که از چهره‌های شناخته‌شده اعتراضات سال ۲۰۱۴ در فرگوسن علیه خشونت پلیس آمریکا بود، احتمالا راهی مجلس نمایندگان آمریکا می‌شود. پیروزی او می‌تواند حزب دموکرات را تقویت کند.کوری بوش اولین زن سیاه‌پوست است که نماینده میسوری در کنگره آمریکا می‌شود. همچنین انتظار می‌رود ترسا لگر فرناندز در نیومکزیکو به پیروزی برسد. چنانچه او انتخاب شود، به دب هالند، از زنان بومی آمریکا ملحق خواهد شد که سال ۲۰۱۸ راهی مجلس نمایندگان آمریکا شد.


 
برچسب ها: انتخابات آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها