به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۲۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۲۵۸۸۰

تفاوت سماور برقی و سماور گازی

گروه کسب و کار: برای تهیه سماور برقی یا گازی لازم است به نکاتی توجه کنید. رعایت این نکات به شما برای داشتن خریدی مناسب کمک ویژه می‌کند. برخی از این نکات شامل میزان نیاز به دستگاه، میزان مصرف برق و داشتن برچسب انرژی، نوع دسترسی به برق یا گاز، ایمنی دستگاه، قیمت مناسب، ضمانت، خدمات پس از فروش، جنس بدنه، جنس دسته‌ها، طول عمر، نوع شست‌و‌شو، سلامت چای و نوشیدنی تهیه شده توسط دستگاه، کیفیت چای، تنظیم دما و بسیاری از نکات دیگر است.
تفاوت سماور برقی و سماور گازی
یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های ما ایرانیان که در تمامی مجالس و مهمانی‌هایمان حضور پر رنگ دارد، انواع چای می‌باشد. از زمان گذشته تاکنون روش‌های متفاوتی برای تهیه چای ابداع شد و محصولات مختلفی برای این امر روی کار آمدند. از معروف‌ترین محصولاتی که به راحتی به کمک آن می‌توان انواع چای، دمنوش و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر را تهیه کرد، سماور برقی و سماور گازی می‌باشد.
بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها همیشه با چالش انتخاب بین سماور برقی و سماور گازی روبه‌رو هستند. این افراد معمولا با سوالاتی مانند سماور برقی بهتر است یا سماور گازی؟ طعم چای با کدام سماور بهتر می‌شود؟ تفاوت سماور برقی و سماور گازی چیست؟ روبه‌رو هستند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل ویژگی‌های سماور برقی و سماور گازی و مقایسه آن دو بپردازیم.
تفاوت سماور گازی
آشنایی بیشتر با سماور برقی و سماور گازی 
قبل از بررسی تفاوت سماور برقی و گازی پیشنهاد می‌شود ابتدا با این محصولات کمی دقیق‌تر آشنا شوید. 
 1.    سماور گازی: یکی از قدیمی‌ترین سماورهایی که به احتمال زیاد حتما از آن استفاده کردید و یا در خانه‌های اطرافیان آن را دیده‌اید، سماور گازی است. این سماورها در واقع جایگزین سماورهای نفتی شدند. امروزه حتی با روی کار آمدن مدل‌های نوین‌تر هنوز بسیاری از افراد علاقه‌مند به استفاده از این سماور هستند. سماور‌های گازی دارای سه بخش اصلی شلنگ گاز، فندک و ترموکوپل می‌باشند. ترموکوپل تنها در برخی از سماورهای گازی وجود دارد و سماورهای قدیمی فاقد این قطعه هستند. همانطور که از نام این محصول مشخص است سوخت مصرفی آن گاز می‌باشد و توسط شلنگ این گاز به سماور هدایت می‌شود.
2.    سماور برقی: سماورهای برقی در واقع در دسته سماورهای نوین قرار می‌گیرند. این سماور با استفاده از انرژی الکتریکی یا همان برق فعالیت دارد. اجزای این محصول شامل ترموستات، عایق المنت،  ترمینال چینی و لوله‌های عایق نسوز است. با وجود ترموستات در سماور برقی، دما به خوبی کنترل می‌شود و از حد استاندارد خود خارج نمی‌شود. این سماور به دلیل سرعت بی‌نظیری که در به جوش آوردن آب دارد، مورد محبوبیت بسیاری از افراد قرار دارد.

images_1693482981_64f07fe5e536b.jpg

مقایسه سماور برقی و سماور گازی
تاکنون سعی داشتیم شما را به طور خلاصه با سماور برقی و سماور گازی آشنا کنیم اما حالا به موضوع اصلی اینکه تفاوت این دو سماور در چیست و کدام یک بهتر است؟ می‌پردازیم. 

برای مقایسه بهتر این دو سماور بهتر است ابتدا تفاوت‌های آن دو را بررسی کنیم:
1.    سرعت جوش آمدن آب: همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که افراد در هنگام خرید سماور با آن مواجه هستند، سرعت جوش آمدن آب است. سرعت جوش آمدن آب در سماورهای برقی به طور چشمگیری به نسبت سماورهای گازی کمتر است. اگر از آن دسته افراد هستید که زمان کمی در اختیار دارید، پیشنهاد می‌شود سماور برقی تهیه کنید. سماورهای برقی برای مکان‌هایی مانند ادارات که فرصت کافی ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. حتی این ویژگی دغدغه کسانی را که دائما مهمان دارند، رفع می‌کند و این افراد می‌توانند انواع چای خوش طعم را در کمترین زمان تهیه کنند.
2.    قیمت: توجه داشته باشید که قیمت سماورها با توجه به مدل، جنس، حجم و ظرفیتی که دارند، متفاوت است اما به صورت کلی بر اساس نظر کاربران قیمت سماورهای برقی به نسبت سماورهای گازی بیشتر می‌باشد. البته به این موضوع هم دقت داشته باشید که هر چه تعداد المنت بیشتری در سماور برقی به کار رود، قیمت آن هم افزایش می‌یابد.

3.    هزینه برق: یکی از اصلی‌ترین تفاوت سماور برقی و گازی مربوط به هزینه انرژی می‌باشد. اگر شما عزیزان در دسته افرادی هستید که به طور مکرر از سماور استفاده می‌کنید و روزانه چندین بار چای می‌نوشید، توصیه می‌شود مصرف برق را نیز در نظر بگیرید. استفاده از سماورهای برقی در طولانی مدت سبب افزایش بیش از اندازه مصرف برق می‌شود. افزایش مصرف از نظر اقتصادی نیز به صرفه نمی‌باشد بنابراین اگر این مسئله برای شما اهمیت دارد، بهتر است از سماورهای گازی استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر سماوری که تهیه کردید دارای برچسب انرژی باشد، مصرف برق آن به نسبت نیز کمتر است اما به صورت کلی هزینه انرژی برقی از انرژی گازی بیشتر است.
4.    جنس بدنه: جنس بدنه سماورهای برقی عموما از شیشه، استیل و مواد ترکیبی دیگر است و جنس بدنه سماورهای گازی عموما از برنج می‌باشد. جالب است بدانید جوشیدن آب در سماورهای گازی سبب می‌شود عناصری مانند روی و مس جذب بدن شوند که به صورت کلی برای سلامتی افراد مفید هستند.

5.    ترموکوپل: همانطور که می‌دانید تنها برخی از سماورهای گازی دارای ترموکوپل می‌باشند که این مشکل ساز است و ممکن است افراد را با خطراتی مانند گاز گرفتگی روبه‌رو کند. سماورهای برقی با داشتن ترمو سوئیچ ایمنی بیشتری دارند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که عملکرد دقیق ترمو سوئیچ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ترمو سوئیچ با چک کردن دمای آب اقدام به خاموش کردن دستگاه می‌کند و از طرفی اگر میزان آب موجود در مخزن سماور برقی کم باشد دستگاه را به سرعت خاموش می‌کند. با وجود این قطعه نیازی نیست نگران خطرات احتمالی باشید.
6.    تمیز کردن: از تفاوت سماور برقی و سماور گازی می‌توان به میزان نحوه تمیز کردن آن‌ها نیز اشاره کرد. سماورهای گازی روند تمیز کاری سخت‌تری به نسبت سماورهای برقی دارند و معمولا تمیز کردن آن‌ها نیاز به دقت و زمان بیشتری دارد. سماورهای برقی به دلیل جدا شدن بخش‌های مختلفی مانند مخزن به راحتی تمیز می‌شوند و زمان کمی را به خود اختصاص می‌دهند.

7.    دسترسی به گاز یا برق: یکی از مباحث مهم در خرید سماور گازی یا سماور برقی دقت و توجه به امکانات محیط و دسترسی به برق یا گاز است. در صورتی به انرژی برق دسترسی ندارید سماورهای گازی گزینه مناسبی برای شما هستند و همین طور برعکس اگر به گاز دسترسی ندارید، سماورهای برقی به شما پیشنهاد می‌شود.
8.    عایق گرما: یکی دیگر از فاکتورهایی که در هنگام خرید باید به آن دقت کنید، میزان نگهداری گرما است. سماورهای برقی مدت زمان کمی می‌توانند آب را گرم نگه دارند اما سماورهای گازی مدت زمان طولانی می‌توانند دمای آب را حفظ نمایند.
9.    چراغ نشانگر: سماورهای برقی دارای چراغ نشانگر هستند که این چراغ در زمان جوش آمدن آب روشن می‌شود و استفاده کنندگان از جوش آمدن آن اطلاع می‌یابند. متاسفانه سماورهای گازی فاقد این چراغ می‌باشند.

10.    شکل و ظاهر سماور: با وجود اینکه سماورهای گازی به مرور تنوع بیشتری پیدا کردند و از لحاظ ظاهری مدرن‌تر شدند اما بسیاری از کاربران هنوز هم ظاهر و تنوع سماورهای برقی را بیشتر می‌پسندند و معتقدند این سماور با ظاهر مدرن آشپزخانه‌ها یا ادارات تطابق بیشتری دارد. بنابراین با توجه به نکته گفته شده یک تفاوت چای ساز و سماور گازی را می‌توان ظاهر و طراحی آن دانست.
11.    طعم چای: سماور برقی و سماور گازی  را به صورت کلی نمی‌توان از نظر خوش طعم شدن چای مقایسه کرد اما از نظر استفاده کنندگان از آنجایی با سماور گازی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا چای دم شود، بر این عقیده هستند که چای خوش طعم‌تر می‌شود و بر این باور هستند که چای در سماور گازی دلنشین‌تر می‌باشد. اما اگر بخواهیم کیفیت چای را در چای ساز و کتری برقی مقایسه کنیم باید بگوییم طعم چای در این دو دستگاه تفاوت آنچنانی ندارد.


در خرید لوازم خانگی ایرانی ارزان به کیفیت محصولات توجه ویژه داشته باشید. هر چه محصول باکیفیتتر باشد طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.
چه نوع سماوری بخریم گازی یا برقی؟
با توجه به نکات گفته شده در پاسخ به سوال چه نوع سماوری بخریم گازی یا برقی؟ باید گفت حتما برای خرید انواع سماور به نیاز خود توجه کنید زیرا که به صورت کلی نمی‌توان گفت کدام سماور بهتر از دیگری است. هر کدام از سماورهای برقی و سماور های گازی دارای مزایا و معایبی هستند که خریداران با بررسی آن‌ها باید محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنند. 
در واقع خریداران باید بسنجند که کدام سماور برای آن‌ها به میزان بیشتری مزایا دارد و معایب آن به چشم نمی‌آید.
www.Atrinoo.ir

فروشگاه های اینترنتی معتبر برای خرید سماور گازی
از فروشگاه های معتبر و مناسب میتوان فروشگاه آترینو و ناو مال و اشاره کرد

کلام آخر
برای تهیه سماور برقی یا گازی لازم است به نکاتی توجه کنید. رعایت این نکات به شما برای داشتن خریدی مناسب کمک ویژه می‌کند. برخی از این نکات شامل میزان نیاز به دستگاه، میزان مصرف برق و داشتن برچسب انرژی، نوع دسترسی به برق یا گاز، ایمنی دستگاه، قیمت مناسب، ضمانت، خدمات پس از فروش، جنس بدنه، جنس دسته‌ها، طول عمر، نوع شست‌و‌شو، سلامت چای و نوشیدنی تهیه شده توسط دستگاه، کیفیت چای، تنظیم دما و بسیاری از نکات دیگر است. با توجه لازم به نکات و خرید از یک فروشگاه مطمئن می‌توانید کالایی باکیفیت و مرغوب تهیه کنید.
در این مقاله قصد داشتیم به تفاوت‌ سماور برقی و سماور گازی به طور کامل بپردازیم تا خریدی متناسب داشته باشید. امیدواریم نکات این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها