به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۴۳۰۳۹۲

تلاش روسیه برای عضویت در شورای حقوق بشر

تلاش روسیه برای عضویت در شورای حقوق بشر
گروه بین الملل: سال گذشته، اعضای این شورا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین و اتهام نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی، عضویت روسیه را به حالت تعلیق درآوردند.
اكنون روسیه  در نامه ای برای اعضای سازمان ملل قول داده است «برای کسب راه‌حل‌های مطلوب برای مسایل حقوق بشری» تلاش کند.
این درخواست در حالی منتشر شده که، سازمان ملل در گزارشی به شرح تخلفات روسیه از قوانین بین‌المللی در مناطق اشغالی اوکراین از جمله «شکنجه و تجاوز جنسی علیه غیرنظامیان» پرداخته است.بعضی دیپلمات‌ها، روسیه را متهم کرده‌اند که برای کسب رای مثبت کشورهای عضو شورا به آنها قول تحویل اسلحه و غلات داده است.در ماه اکتبر، روسیه با آلبانی و بلغارستان بر سر دو کرسی از سهمیه کشورهای اروپای شرقی در انتخابات شورارقابت می کند. در همین حال پنج نفر به ظن «عضویت در یک شبکه فعال جاسوسی برای روسیه» در بریتانیا در دادگاه بدوی منطقه وستمینستر-در مرکز لندن- تفهیم اتهام شده‌اند. آنها از طریق ارتباط ویدیویی از زندان در جلسه شرکت داشتند.اتهام این افراد «تلاش برای گرد‌آوری اطلاعات مفید برای دشمن» است و متهمان با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند.آنها متهم هستند که از اوت ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۳ افراد و مکان‌های مورد هدف توسط نهادهای روسی را زیر نظر داشتند.
ماموران واحد ضد تروریسم پلیس لندن این افراد را در ماه فوریه دستگیر کردند.در دادخواست این متهمان آمده که فعالیت تجسسی آنها به منظور کمک به روسیه در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات خصمانه علیه هدف‌های مشخص در خاک بریتانیا، از جمله «آدم‌ربایی» احتمالی صورت گرفته است.
هر پنج متهم صرفا نام و تاریخ تولد خود را تایید کردند و سخن دیگری نگفتند.دادستان پرونده در توجیه درخواست بازداشت موقت این افراد گفته که مرکز عملیات جاسوسی آنها مکانی متعلق  روسف بوده که دستور عملیاتی گروه را از شخصی به نام یان مارسالک در خارج از بریتانیا دریافت می‌کرده است.
 مارسالک، تبعه اتریشی، مدیر عامل سابق شرکت وایرکارد است که در پی پیگرد به ظن کلاهبرداری در آلمان، با یک جت شخصی از وین به بلاروس گریخت و در حال حاضر ساکن روسیه است.
قرار است پنج متهم پرونده اوایل ماه جاری برای پاسخ دادن به اتهامات خود در دادگاه کیفری در لندن حضور یابند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها