به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۳۱۲۵۹

هزینه ماهانه یک زندگی ساده در ترکیه چقدر است؟

گروه کسب و کار: »زندگی اشرافی باشد یا ساده، در هر دو آن‌ها هزینه ماهانه متغیر است و باید برای برنامه‌ریزی زندگی، عوامل متعددی که دخیل هستند را در نظر گرفت. هزینه ماهانه یک زندگی به عواملی مانند شهر محل اقامت، نوع مسکن، سبک زندگی، و نیازهای فردی بستگی دارد.
هزینه ماهانه یک زندگی ساده در ترکیه چقدر است؟
 « امروزه بهتر است یک زندگی ساده داشت که بتوان خرج و هزینه‌ها را به نحو احسنت مدیریت کرد. این زندگی ساده می‌تواند در کشور ترکیه باشد. کشوری که در آن با برنامه ریزی صحیح برای درآمد می‌توان به یک زندگی آرام، ایده‌آل و بدون دغدغه دست پیدا کرد.

ترکیه جز پنج کشور اروپایی ارزان برای زندگی انتخاب شد
طبق خبر اعلام شده در مرجع تحصیل در ترکیه آرتان بورس تاپ: " ترکیه جز 5 کشور اروپایی ارزان برای زندگی انتخاب شد."
در این خبر آمده، استادی ای یو “Study.EU” یک پلتفرم آموزش عالی مستقر در اروپا است که با ارزیابی کشورهای مختلف اروپایی لیستی از برترین آن‌ها را برای ادامه تحصیل و زندگی ارائه می‌دهد. در این ارزیابی معیار‌هایی همچون کیفیت آموزش، هزینه‌های آموزش و زندگی، آینده شغلی و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. هزینه‌های زندگی شامل فاکتورهای زیادی همچون تغذیه، اجاره خانه، استفاده از امکانات رفاهی و... است. اگر از نظر هزینه‌های زندگی به رتبه‌بندی کشورها نگاهی داشته باشیم، در بین 10 کشور برتر اروپا، هزینه زندگی در ترکیه در رتبه پنجم قرار دارد.

داده های رسمی هزینه ها در سال 1402
داده های این خبر نشان می دهند که، هزینه زندگی در ترکیه نسبتا مقرون به صرفه است. به این معنی که می‌توانید با بودجه کمی از یک سبک زندگی ایده‌آل لذت ببرید. در این کشور این امکان را دارید که وعده‌های غذایی‌تان را در کافه‌ها و رستوران‌ها صرف کنید. میانگین هزینه زندگی در ترکیه، بدون محاسبه اجاره، تقریباً 12500 لیر (1700 دلار آمریکا) در ماه است. اجاره معمولاً به عنوان هزینه جداگانه محاسبه می‌شود.
خانواده‌ها به طور میانگین چهار نفره و شامل پدر، مادر و دو فرزند هستند. خرج و هزینه زندگی آن‌ها بر اساس نیاز و مصرفی که دارند محاسبه می‌شود. بر اساس آمار سال 1402 هزینه‌های زندگی یک خانواده در کشور ترکیه، اگر صاحب منزل خود باشند و اجاره پرداخت نکنند، 9000 لیر است.

بر طبق نرخ مواد غذایی در سال جدید، هزینه‌ای که یک خانواده برای اقلام ضروری آشپزخانه باید بپردازد 9,150 لیر است. اگر بخواهید به اختصار از قیمت جدید این اقلام مطلع باشید، بدانید که نان و آب آشامیدنی 147، سبزی 125، میوه 95، روغن 44 و گوشت 540 لیر است. بُعد دیگر هزینه خورد و خوراک، خرج برای خرید غذا از بیرون منزل یا رفتن به رستوران است. در سال 1402 قیمت هر وعده غذایی برای یک نفر در رستوران ارزان قیمت 100 تا 200 هزار، رستوران متوسط 200 تا 800 هزار و رستوران لوکس 1 تا 3 میلیون لیر است.
فاکتور دیگری که بخش جدایی ناپذیر از هزینه‌های زندگی است، پرداخت هزینه برای رفت‌و‌آمد است. طبق آمار سال جدید، میزان هزینه حمل‌و‌نقل با تاکسی 9.80 تا 12.95 لیر، کرایه متوسط حمل‌و‌نقل با مینی بوس 2.70 لیر و مبلغ کرایه اتوبوس مدرسه 660 تا 792 لیر است.

خرید پوشاک مثل خرید مواد غذایی دائمی است و از هزینه‌های اصلی زندگی به شمار می‌رود. در سال جدید قیمت تیشرت زنانه و مردانه از 150 تا 1600 لیر و قیمت کفش کتانی بین 700 تا 7500 لیر است. اگر در سال 1402 خانمی قصد داشته باشد کفش زنانه بخرد باید بین 400 تا 5800 لیر هزینه کند. همچنین برای خرید یک سوئیشرت مردانه 400 تا 900 لیر نیاز است.

حداقل هزینه های ماهانه زندگی در ترکیه
برای داشتن یک زندگی با کمترین‌ هزینه‌های ماهانه باید صرفه‌جویی کرد و به حداقل‌ها قانع بود. حال بهتر است بدانیم حداقل هزینه‌های ماهانه چه میزان است. خرج اصلی و ثابت یک خانواده شامل اجاره خانه، پرداخت قبوض آب و فاضلاب، گاز، تلفن، اینترنت و... بوده که حداقل آن 400 لیر است. هزینه دیگر مالیات شهرداری و بیمه منزل است که باید حداقل 400 لیر برای آن در نظر داشته باشید. اگر قصد اقامت دائم در ترکیه را دارید، به جای پرداخت اجاره که به مرور هم افزایش می‌یابد، بهترین کار این است که تنها یکبار هزینه بپردازید و در ترکیه خانه بخرید. قیمت خانه در شهر آنکارا مناسب‌تر از شهرهای دیگر و 13 هزار لیر است.
یکی دیگر از اقلام ضروری زندگی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، هزینه‌های خورد و خوراک است. به طور معمول تهیه اقلام اساسی که یک خانواده چهارنفره برای هر ماه نیاز دارند 4 هزار و 840 لیر خرج دارد. این هزینه برای مواد غذایی آشپزخانه و تهیه غذا در منزل است. اگر برای خرید مایحتاج آشپزخانه به جای فروشگاه‌های بزرگ به بازار محلی سر بزنید، هزینه کمی پرداخت خواهید کرد.

زندگی تنوع لازم دارد و نمی‌توان با خواسته فرزندان برای صرف غذا در رستوران مقابله کرد. البته برای کاهش هزینه می‌توان به جای رفتن به رستوران‌های لوکس، از اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌های اقتصادی خرید کنید. بهتر است بدانید مبلغ یک وعده فست فود در رستوران‌هایی با قیمت اقتصادی 40 لیر است. برای فعالیت در کشوری بزرگ و مدرن هر فردی در رفت‌و‌آمد خواهد بود که آن‌ هم به جز پیاده رفتن به پرداخت هزینه نیاز دارد. برای صرف حداقل هزینه، بهترین گزینه استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است که باید برای آن 1000 لیر در نظر بگیرید.
هزینه دیگری که به طور ثابت و همیشگی در زندگی اهمیت دارد، میزان مبلغ پرداختی برای خرید پوشاک است. اگر قصد دارید پوشاک را با قیمت مناسب و با حداقل صرف هزینه داشته باشید، بهتر است به جای مرکز خریدهای بزرگ، از فروشگاه‌هایی که در آخر هر فصل حراج دارند، خرید کنید.
مرجع: آرتان بورس تاپ
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها