به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۸۸۶۱۰

ماجراجویی در باغ سنگی سیرجان: داستان ها و افسانه ها

گروه گردشگری: باغ سنگی سیرجان از جمله دیدنی‌ترین و عجیب‌ترین مکان‌هایی است که در شهر کرمان و نزدیکی شهر بلورد وجود دارد. این باغ که در ۴۰ کیلومتری سیرجان قرار گرفته،‌ توسط درویش خان اسفندیارپور ساخته شد و به جای میوه و حتی برگ درخت، از سنگ‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده است.
ماجراجویی در باغ سنگی سیرجان: داستان ها و افسانه ها
داستان‌ها و افسانه‌هایی از این باغ به گوش می‌رسد که باعث شده این مکان جزو اسرارآمیزترین مکان‌های سیرجان شناخته شود. از این رو اگر مایل به دیدن این مکان عجیب و دیدنی هستید؛ می‌توانید با خرید بلیط قطار سیرجان از آن دیدن نمایید.

آدرس باغ سنگی سیرجان
باغ سنگی درویش خان در استان کرمان واقع شده و برای دیدن این باغ باید به سیرجان سفر کنید. یکی از راه‌های رسیدن به آن، قطار بوده که با خرید بلیط قطار سیرجان به مقصد خواهید رسید. باغ سنگی در مسیر بافق بوده و پس از طی نمودن 30 کیلومتر و گذر کردن از بلورد و میاندوآب، تابلوی باغ سنگی را مشاهده خواهید کرد. پس از 4 کیلومتر رانندگی به سمت جاده فرعی به این باغ اسرارآمیز خواهید رسید.

سرگذشت صاحب باغ سنگی سیرجان و آشنایی با باغ
داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در مورد این باغ وجود دارد که به سال‌های قبل مربوط است. برخی از این داستان‌ها را پس از رزرو بلیط قطار سیرجان وسفر به آن می‌توانید از نزدیک بشنوید. باغ سنگی سیرجان توسط مردی لال و ناشنوا به نام درویش خان اسفندیارپور ساخته شد. درویش خان در سال 1303 هجری خورشیدی، در روستای میاندوآب به دنیا آمد. این مرد پس از تقسیم اراضی توسط رضاخان، در روستای بلورد اقامت گزید؛ اما برخی از روایت‌ها در مورد درویش خان او را به عنوان یکی از زمین‌داران سیرجان معرفی کرده که با گذراندن در باغ گردو و بادام و از طریق چوپانی به زندگی خود می‌پرداخت.

پس از گذشت سال‌ها، در سال 1340 به دلیل اجرا شدن طرح اصلاحات اراضی، این مرد باغ خود را از دست داد. پس از آن درختان باغش نیز خشک شد. درویش خان که باغ خود را خیلی دوست داشت، تحمل دیدن خشک شدن آن‌ها را نداشت؛ به همین خاطر در نزدیکی باغ قدیمی خود، چادری برپا کرد. این مرد برای رساندن اعتراض خود روش‌های متفاوتی به کار برد. یکی از آن‌ها، کاشتن تنه درختان خشکیده در زمین بود و پس از آن از این درختان سنگ آویزان می‌کرد. این کار آنقدر ادامه داشت که مساحتی حدود 1000 مترمربع با این درختان تشکیل داد.

درویش خان در این باغ حدود 180 درخت خشکیده کاشت. خیالش راحت بود که دیگر هیچ‌کس قادر به آسیب به این درختان نیست و خطری این باغ را تهدید نخواهد کرد. پس از آن، درویش خان با به وجود آمدن هر مشکل، یک درخت خشکیده به این باغ می‌افزود. نکته جالب سنگ‌های این درختان این بود که هر یک از آن‌ها دارای اشکال متمایزی بودند. برای مثال یکی از آن‌ها به شکل سر انسان کچل بود که نشان‌دهنده، اعزام پسرش به سربازی بود. از جمله مواردی که با رخ دادن هر یک از آن‌ها درویش خان سنگی به درختان اضافه می‌کرد، مرگ عزیزان و دوستانش بود. برای مشاهده هنرمندی درویش خان در باغ سنگی سیرجان می‌توانید با تهیه بلیط قطار ارزان به آنجا سری بزنید.



داستان‌ ها درباره به وجود آمدن باغ سنگی سیرجان
با توجه به اینکه درویش خان ناشنوا بود و نمی‌توانست صحبت کند، کسی از رازهای او اطلاعی نداشته و علت ساخت این باغ به طور واضح بیان نشده است؛ اما همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز ذکر شده است، به دلیل تقسیم زمین‌های موجود در این باغ، دست به این کار زده ‌بود. باید گفت که داستانی دیگر وجود دارد. برخی از افراد معتقدند که بعد از خشک شدن و از دست دادن باغش، یکی از شب‌ها خوابی از یک باغ سنگی می‌بیند و از همین رو تصمیم به ساختن این باغ می‌کند. تهیه بلیط قطار سیرجان بهترین راه برای سفر به این شهر و پی بردن به راز درویش خان است.

برخی دیگر از افراد این داستان را به این صورت تعریف می‌کنند که بعد از خواب دیدن در مورد باغ سنگی، هنگام نگهداری از گوسفندانش، یک شی از آسمان پرت شده است. پس از افتادن آن، درویش خان متوجه می‌شود که شهاب سنگ بوده است. ایشان این سنگ را به خانه برده و از همان شب تصمیم به ساخت باغ سنگی می‌کند؛ اما تعداد سنگ‌های حفره‌داری که از درختان خشکیده درویش خان آویزان است، بسیار زیاد بوده و نمی‌توان جواب مشخصی به این سوال داد. این باغ سنگی، مکانی مناسب برای گردشگرانی است که به سیرجان می‌آیند و با عجایب آن آشنا می‌شوند. با خرید آنلاین بلیط قطار می‌توانید به سیرجان و باغ سنگی آن سفر کنید.

اشیا آویزان شده به درختان
درویش خان علاوه بر آویزان کردن سنگ‌ها که هر یک از آن‌ها یادآور اتفاقی بودند؛ اشیای دیگری نیز به آن‌ها آویزان می‌کرد. یکی از این شی‌های آویزان‌شده، سر گوسفندانی بود که توسط گرگ‌ها دریده می‌شدند. با این کار درویش خان، مردم زیادی از او اعتراض می‌کردند؛ اما او از این کار دست برنمی‌داشت و حتی اشیای دیگری نیز به آن‌ها می‌افزود. چرخ‌دنده‌های قدیمی، پیت نفت، آینه‌های شکسته، لاستیک فرسوده و بسیاری از ضایعات دیگر از جمله وسایلی دیگری بود که درویش خان از آن‌ها استفاده می‌کرد.
برخی افسانه‌ها و روایت‌هایی که به خاطر آویزان کردن وسایل مختلف به درختان توسط مردم این شهر گسترش پیدا می‌کرد، از قهرمانی و دلاوری‌های این مرد گفته می‌شد؛ به طوری که بسیاری از آن‌ها آویزان کردن سر گوسفندان را نشانه دلاوری او و پس گرفتن گوسفندان از دهان گرگ‌ها و پلنگان می‌دانستند. این مرد دارای نبوغ بالایی بود و هنرمندی زیادی از خود نشان داده‌ بود. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار سیرجان از این اثر هنری دیدن کنید.



سخن پایانی
باغ سنگی سیرجان یکی از باغ‌های عجیب ایران بوده که به واسطه درویش خان اسفندیاری ساخته شده است. این مرد به وسیله سنگ‌های حفره‌دار اعتراض خود را به مشکلات و وقایع بیان کرده است. درختام این باغ که به وسیله اشیا و سنگ‌های بزرگ و کوچک، تزیین شده‌اند، مکانی هیجان‌انگیز برای سفر شما خواهد بود. از همین رو می‌توانید با خرید بلیط قطار سیرجان به این شهر آمده و با گذر از روستای میاندوآب به این باغ سر بزنید و از این جاذبه گردشگری دیدن نمایید.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها