به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۴۵۲۹۱۸

شناسایی فسادی بزرگ در خرید تسلیحات نظامی

شناسایی فسادی بزرگ در خرید تسلیحات نظامی
گروه بین الملل: سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید فساد بزرگی را در خرید تسلیحات نظامی به ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار کشف کرده است.
به گفته این نهاد پنج نفر از افراد ارشد در وزارت دفاع و یک تامین کننده تسلیحات در این خصوص تحت بازجویی هستند.سرویس امنیتی اوکراین گفته مقامات دفاعی قراردادی برای خرید ۱۰۰ هزار گلوله خمپاره در اوت ۲۰۲۲ امضا کردند.پرداخت برای خرید این تجهیزات از قبل انجام شده و مقداری از وجوه هم به خارج منتقل شد، اما هیچ چیزی در نهایت ارائه نشد.
فساد یکی از موانع بزرگ در تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است. سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید در این تحقیقات، فساد مقامات وزارت دفاع و مدیران تامین کننده تسلیحات "لویو آرسنال" را که «حدود یک و نیم میلیارد گریونا(واحد پول اوکراین) در خرید گلوله دزدیده‌اند» را افشا کرده است.
در بیانیه سرویس امنیتی اوکراین آمده است: «بر اساس تحقیقات انجام شده، مقامات عالیرتبه سابق و فعلی وزارت دفاع و روسای شرکت‌های وابسته در این اختلاس دست دارند.» به گفته اوکراین علیرغم اینکه قرارداد گلوله‌ها شش ماه پس از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین منعقد شده، اما تا به امروز «هیچ گلوله توپخانه‌ای» تحویل نشده است. سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید که یکی از مظنونان هنگام تلاش برای ترک اوکراین بازداشت شد. دادستان کل اوکراین می‌گوید وجوه مسروقه کشف و ضبط شده و به بودجه دفاعی بازگردانده می‌شود.
مسائل مربوط به فساد سال‌هاست که اوکراین را درگیر کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۹ ذکر کرد. این فساد در حالی علنی شده است که جمهوری‌خواهان در ایالات متحده تلاش‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین را رد کرده‌اند.
در ماه اوت سال گذشته میلادی  زلنسکی تمام مقامات مسئول سربازگیری در ارتش اوکراین را با هدف پایان دادن به سیستمی که در آن برخی افراد اجازه فرار از خدمت اجباری را داشتند، اخراج کرد.اوکراین در سال ۲۰۲۲ توسط سازمان تحقیقات شفافیت بین‌الملل در رتبه ۱۱۶ از میان ۱۸۰ کشور در فهرست فساد قرار گرفت.
اما تلاش‌ها برای مبارزه با فساد در حال ایجاد تغییرات در این کشور است. این کشور یکی از ۱۰ کشوری است که به طور پیوسته در رتبه‌بندی شفافیت بین‌المللی بالا می‌رود و در یک دهه ۲۸ پله صعود داشته است.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها