به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۵۴۹۸۱

بازدید بورل از ارتش پهپادی اوکراین 

بازدید بورل از ارتش پهپادی اوکراین 
گروه بین الملل:  جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در اوکراین به سر می‌برد. وی در آستانه دومین سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین،‌ از صنعت دفاعی رو به رشد اوکراین دیدن کرد.
سفر بورل در ششم فوریه ۲۰۲۴ از ورشو، لهستان آغاز شد و از آنجا با قطار به شهر کي‌یف، پایتخت اوکراین رفت.
جوزپ بورل، در کنفرانس سفرای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ اذعان کرده بود که جنگ اسرائیل و حماس بر حمایت بین‌المللی از اوکراین تأثیر می‌گذارد. علیرغم تمایزات بین این دو جنگ، بورل در ماه نوامبر خاطرنشان کرد که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به طور کلی بر سیاست‌های متحدان در قبال اوکراین و حمایت بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.
جوزپ بورل پیش‌تر گفته بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به طور موقت صادرات تسلیحاتی خود به کشورهایی غیر از اوکراین را متوقف کنند و از دولت‌ها خواست تا تدارکات مهمات را افزایش دهند.
در دل سفر  بورل، برنامه بازدید از صنعت رو به توسعه ساخت پهپاد‌ها نیز قرار داشت. شرکت‌های استارت‌آپی در اوکراین نقش به سزایی در توسعه ارتش پهپادی این کشور ایفا می‌کنند.
جوزپ بورل درباره تجربه خود از بازدید از یک مجتمع تولید پهپاد در اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت « این فرصت را داشتم که از نزدیک شاهد نبوغ اوکراینی باشم - یک شرکت نوپای استارتاپی اکنون روزانه ۱۵۰۰ پهپاد کوچک را به عنوان بخشی از ارتش پهپادهای اوکراین تولید می‌کند.»
 البته توئیت بورل لحظاتی بعد از انتشار پاک شد و برخی رسانه‌های اوکراینی نیز مانند وبسایت «روبریکا» این خبر را از خروجی‌های خود حذف کردند.
گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ شرکت اوکراینی هم اکنون به طور فعال به تولید پهپاد مشغول هستند و طیف متنوعی از وسایل نقلیه بدون سرنشین، از جمله شهپادهای سطحی «Sea Baby» و همچنین پهپادهای بومی را تولید می‌کنند.
بورل در سفر خود به اوکراین به شخصه تجربه تهدید روزانه حملات موشکی روسیه را هم تجربه کرد. وی در هنگام به صدا در آمدن هشدارهای هوایی در کی‌یف مجبور شد پناه بگیرد. 
بورل  در دیدار با نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که اگر تمام کمک‌های ارائه شده اتحادیه اروپا به اوکراین را به صورت سر جمع حساب کنیم، به ۸۸ میلیارد یورو می‌رسد که ۲۸ میلیارد یوروی آن در قالب حمایت نظامی بوده است.
بورل خاطرنشان ساخت که «مجتمع دفاعی-صنعتی اتحادیه اروپا به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد و می‌توانیم بگوییم که ظرفیت آن ۴۰ درصد افزایش یافته است.»
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها