به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۹۸۲۷۴

رطوبت رسانی به سالن های پرورش قارچ یا گنجینه‌ای پنهان در سبد غذایی

گروه کسب و کار: قارچ‌ها موجودات تک سلولی و پرخاصیتی هستند که از چند سالیست جایگاه ویژه‌ای در تغذیه ایرانیان پیدا کرده‌اند. به طوری که با رشد آگاهی مردم نسبت به خواص تغذیه‌ای قارچ‌ها، جایگاه این محصول ارزشمند در سبد غذایی ایرانیان روزبه‌روز پررنگ‌تر شد و دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که طعم این محصول کشاورزی را نچشیده باشد. قارچ‌ها سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی سالم و مغذی شناخته می‌شوند.
رطوبت رسانی به سالن های پرورش قارچ یا گنجینه‌ای پنهان در سبد غذایی
در همین راستا و با توجه به اهمیت روزافزون قارچ در تغذیه انسان، پرورش این محصول در کشور ما هم رونق چشمگیری یافته است. اما موضوعی که در این اثنا اهمیت زیادی دارد در تولید انواع قارچ به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز است. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پرورش موفق این گیاه، کنترل دقیق رطوبت محیط کشت به شمار می‌رود.

چرا رطوبت در چرخه زندگی قارچ‌ها اهمیت دارد؟
در پرورش قارچ باید به چند عامل کلیدی توجه کرد که دما و رطوبت از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند. از آنجایی که ساختار و بافت قارچ به گونه‌ای است که حدود 90 درصد آن از آب تشکیل شده؛ بنابراین شرایط نامناسب دما و رطوبت می‌تواند به سرعت باعث از دست رفتن آب و در نتیجه فساد قارچ شود.
رطوبت یکی از عوامل حیاتی در پرورش قارچ به شمار می‌رود. هر کجا که رطوبت و مواد آلی وجود داشته باشد، قارچ‌ها نیز یافت می‌شوند. اهمیت رطوبت در کشت این محصول به حدیست که قارچ‌ها می‌توانند بدون مواد غذایی زنده بمانند، اما بدون رطوبت قادر به ادامه حیات نیستند. به عنوان مثال، قارچ‌های بوتریتیس سینرا و اسکلروشیوم در رطوبت 95 تا 100 درصد می‌توانند به مدت یک سال زنده بمانند. در اینجا منظور از رطوبت، رطوبت نسبی هواست.
تنوع بالای گونه‌های قارچ در نیاز آن‌ها به رطوبت تفاوت ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، اکثر قارچ‌ها در رطوبت نسبی 60 تا 70 درصد به خوبی رشد می‌کنند. قارچ‌ها به دلیل خاصیت هیدروفیلیکی خود تمایل دارند در محیط‌های مرطوب‌تر رشد کنند. با این حال، برخی از گونه‌ها می‌توانند در رطوبت بسیار کم نیز رشد کنند.

images_1729857524_671b87f41abeb.png

چگونه می‌توان در سالن پرورش قارچ رطوبت ایجاد کرد؟
برای تولید رطوبت در سوله‌های قارچ می‌توان از مه پاش و رطوبت ساز التراسونیک استفاده کرد. اما رطوبت‌ساز التراسونیک با تولید رطوبت سرد از طریق امواجی که قابل شنیدن نیست، به‌عنوان بهترین گزینه برای سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه‌ها و محیط‌های مشابه شناخته می‌شود. این نوع رطوبت‌ساز سالن‌ قارچ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که در مجموع باعث تولید مه سرد می‌شوند.
مه سازهای التراسونیک با استفاده از یک قطعه سرامیکی خاص به نام پیزوسرامیک، آب را به ذرات بسیار ریز تبدیل کرده و به صورت مه در محیط پخش می‌کنند. قلب این دستگاه، یک منبع تغذیه سبک و کم‌حجم بوده که انرژی مورد نیاز را تأمین می‌کند.

رطوبت سازهای التراسونیک جدید قابلیت خاموشی خودکار در صورت اتمام آب مخزن را دارند و می‌توانند تا 95 درصد رطوبت مورد نیاز سالن‌های پرورش قارچ را تأمین کنند. وجود مخزن ذخیره آب، تایمر دیجیتالی و ولوم تنظیم رطوبت، امکان کنترل دقیق و کارکرد طولانی‌مدت دستگاه را فراهم می‌کند.
فراصوت بودن دستگاه رطوبت ساز التراسونیک، وجه ممیزی این وسیله در میان مه سازهاست. ترکیب امواج التراسونیک با قطرات آب منجر به ساخت پدیده مصنوعی مه می‌شود که هم برای رطوبت‌رسانی مؤثر است و هم خنک‌سازی.

images_1729857536_671b88009124c.png

 چرا در سالن‌ پرورش قارچ از دستگاه رطوبت‌ ساز استفاده می‌شود؟
راه‌اندازی یک سالن پرورش قارچ به تجهیزات اولیه‌ای نیاز دارد که شامل بذر اولیه، سیستم‌های گرمایشی، دستگاه‌های کنترل دما و همچنین دستگاه رطوبت‌ساز می‌شود. در این میان خرید رطوبت ساز در سالن‌های پرورش قارچ از اقلام ضروری بوده که بدون آن پازل کشت این محصول کامل نمی‌شود. زیرا ساختار قارچ به گونه‌ایست که باید دما و رطوبت در سطوح مطلوبی نگه‌داشته شود. ساده‌تر بگوییم اگر شرایط دمایی و رطوبتی در سالن‌های پرورش مناسب نباشد، قارچ‌ها به سرعت آب خود را از دست داده و می‌گندند!
از طرفی قارچ‌های دکمه‌ای و صدفی که از جمله خوراکی‌های پر مصرف محسوب می‌شوند در محیط‌های با رطوبت بالا به خوبی رشد می‌کنند. ایجاد رطوبت در محیط پرورش قارچ، کلید اصلی موفقیت در این کار به شمار می‌آید و به همین دلیل، استفاده از دستگاه رطوبت ‌ساز سالن قارچ بسیار حیاتی‌ست!

بهترین مدل رطوبت ساز سالن قارچ را از کجا بخریم؟
اگر به دنبال بالابردن کیفیت و برداشت بیشتر قارچ در سوله‌های کشت هستید، می‌توانید با رطوبت ‌سازهای پیشرفته پارس صنعت، محیطی ایده‌آل برای رشد قارچ‌هایتان فراهم کنید. دستگاه‌های این مجموعه که از نوع التراسونیک بوده، با دقت تمام طراحی شده‌اند تا رطوبت مورد نیاز قارچ‌ها را تأمین می‌کنند. همچنین کارشناسان پارس صنعت آماده‌اند تا شما را در انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن قارچ راهنمایی کرده و با خدمات پس از فروش خیال شما را از هر جهت راحت کنند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
https://parsanat.com/cost-humidifier-mushroom
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها