به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۲۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۸۶۵۱۲

تاثیر سیگار بر فرایند پیوند استخوان لثه

گروه سلامت: عمل پیوند استخوان لثه به گزارش کلینیک دندانپزشکی تخصصی شیان، اغلب برای افرادی انجام می‌گیرد که استخوان کافی در ناحیه فک، برای نگه داشتن ایمپلنت را نداشته باشند. البته این پیوند استخوان با روش‌ها و مواد گوناگونی انجام می‌گیرد، برای مثال ممکن از این پیوند از بدن خودفرد انتخاب شده باشد و یا اینکه ازاستخوان بدن فرد دیگر برای انجام این پیوند استفاده شود. حتی ممکن است برای این کار از استخوان حیوانات نیز استفاده شود.
تاثیر سیگار بر فرایند پیوند لثه
تاثیر سیگار بر فرایند پیوند لثه
 اگر قصد انجام ایمپلنت دارید و پزشک شما فرایند پیوند استخوان لثه را توصیه کرده است میتوانید مراکز قسطی ایمپلنت دندان را در گوگل جست و جو کنید.

استفاده از پودر استخوان روش دیگری است که برای تقویت استخوان لثه، جهت کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود. در این میان برخی از افراد به دلیل بیماریهای خاص و برخی دیگر به دلیل شرایط خاص نمی‌توانند کاندید مناسبی برای پیوند استخوان لثه باشند. یکی از شرایط خاصی که مانع از انجام صحیح این پیوند بر روی لثه بیمار می‌شود، سیگار است.
علت اینکه بسیاری از دندانپزشک های خوب شرق تهران تاکید بر ترک سیگار، طی فرآیند پیوند استخوان لثه را دارند این است که نیکوتین موجود در سیگار مانع از آن خواهد شد که پیوند استخوان به خوبی صورت بگیرد و همچنین با توجه به اینکه عمل پیوند مدت زمان خاصی لازم دارد تا به نتیجه مطلوب برسد، مصرف سیگار باعث خواهد شد دهان و دندان شما در معرض بیماریهای عفونی قرار بگیرد و عمل لیفت سینوس شما را در معرض خطر قرار دهد.

معضلات موجود برای پیوند استخوان لثه به افراد سیگاری، آنها را در معرض چالش‌های جدیدی قرار می‌دهد تا بتوانند در طول دوره درمان از استخوان پیوند خورده خود مراقبت های لازم را انجام دهند.
برای این منظور، در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی چالش‌های پیش روی افراد سیگاری هنگام انجام عمل پیوند استخوان نزد متخصص ایمپلنت ، نکات لازم و ضروی برای این افراد را یاد آور شویم ، تا بتوانند به خوبی از این مرحله عبور کنند. برای آشنایی با این نکات و مطالب بیشتر با کلینک شیان همراه باشید:

چرا معمولا دندانپزشکان از پیوند استخوان لثه برای افراد سیگاری خودداری می‌کنند؟
همانطور که گفتیم عمل ایمپلنت و پیوند استخوان لثه یکی از جراحی های حساس دهان و دندان است که لازم است فرد برای انجام این عمل دارای استخوان فک قوی و مستحکم برای نگه داشتن ایمپلنت در دهان خود باشد. مشکل اصلی افراد سیگاری نیز این است که به دلیل عدم استحکام کافی لثه و فک نمی‌توانند کاندید مناسبی برای پیوند استخوان و یا کاشت ایمپلنت باشند و در صورت انجام هر یک از روش‌های فوق برای تقویت لثه و یا کاشت ایمپلنت، این پیوند طی مدت کوتاهی با شکست مواجه خواهد شد و پیوند انجام شده به خوبی صورت نمیگیرد و در نتیجه اگر ایمپلنتی هم صورت بگیرد خیلی زود شل شده و خواهد افتاد.

آیا افراد سیگاری می‌توانند عمل پیوند استخوان لثه را انجام دهند؟

تاثیر سیگار بر فرایند پیوند لثه

افراد سیگاری با هر بار سیگار کشیدن مقدار قابل توجهی نیکوتین وارد بدن خود می‌کنند. این ماده علاوه بر عوارض متعددی که برای بدن فرد دارد، مانع از بهبود زخم به صورت طبیعی می‌شود و ممکن است این روند را بسیار کند و یا متوقف کند.
با توجه به اینکه عمل پیوند استخوان و جراحی لثه دو فرایند مهم عمل ایمپلنت دندان است ، لازم است مصرف کنندگان سیگار، به دنبال یک راه حل برای کاهش ورود نیکوتین به بدن خود باشند، تا این آسیب در طی فرآیند پیوند استخوان به حداقل برسد.
راه حل ساده برای انجام این کار، کاهش مصرف سیگار و یا حتی ترک آن قبل و بعد از انجام جراحی پیوند استخوان لثه و ایمپلنت است. این کار نه تنها بهبود زخم های جراحی را سرعت می‌بخشد بلکه مانع از بروز هر گونه عفونت، التهاب، تورم و پس زدن ایمپلنت توسط بدن بیمار می‌شود.
افراد سیگاری حتی لازم است در دوران پس از جراحی پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت نیز تا مدتی نباید سیگار استفاده کنند، تا دوره نقاهت کوتاه‌تری داشته باشند.

اثرات سیگار بر استخوان فک چیست؟
هنگام مصرف سیگار نزدیک به 4000 گاز و مواد شیمیایی مختلف از این ماده خارج می‌شود، از جمله این مواد سمی می‌توان به نتیروژن، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، آمونیاک ، نیکوتین، آناتابین و ... اشاره نمود.
البته میزان دقیق نفوذ گازهای سمی حاصل از مصرف دخانیات به طور دقیق به بافت‌های پریودنتال مشخص نیست، اما با این حال این بافت ها از جمله قسمت‌هایی هستند که به طور مستقیم در معرض آسیب قرار دارند.
بررسی های انجام شده توسط محققان در این موضوع نشان داده است تحلیل استخوان مارجینال پیرامون کاشت‌های دندانی استخوان در میان افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر است.
یکی از آثار مخرب مصرف سیگار برای کسانی که عمل پیوند استخوان لثه انجام داده‌اند، احتمال بروز عفونت و ابتلا به بیماری های مزمن عفونی است. زیرا یکی از اثرات سیگار بر بدن تضعیف سیستم ایمنی بدن است که همین امر موجب می‌شود، لثه جراحی شده نیز بیشتر در معرض آسیب و عفونت قرار بگیرد و موجب درگیری بیمار با انواع عفونت، التهاب تورم پشت لثه شود که در نهایت به تحلیل استخوان فک بیمار منجر خواهد شد.

چه مدت بعد از انجام عمل پیوند استخوان لثه می‌توان سیگار کشید؟
حداقل زمانی که لازم است افراد سیگاری بعد از انجام عمل پیوند استخوان سیگار نکشند، دو هفته است. این افراد لازم است در این مدت به هیچ وجه سیگار مصرف نکنند. مصرف سیگار باعث خواهد شد عمل پیوند استخوان آنها با شکست روبرو شود.
افراد سیگاری لازم است تا جایی که می‌توانند علاوه بر مدت زمان گفته شده، مصرف سیگار خود را به میزان زیادی کاهش دهند تا بتوانند بهترین نتیجه را از عمل پیوند استخوان لثه خود بگیرند.

آیا کسانی که نمی‌توانند سیگار را ترک کنند، نباید عمل پیوند استخوان لثه انجام دهند؟

سیگار و پیوند لثه


تاکید بیشتر دندانپزشکان همانطور که گفتیم براین مسئله است که لازم است این افراد قبل از انجام عمل، پیوند استخوان لثه سیگار را ترک کنند، زیرا این کار به طرز قابل توجهی احتمال موفقیت عمل پیوند استخوان لثه را کاهش می‌دهد.

اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، بهتر است این راهکارها را دنبال کنید:
•    سعی کنید از تعداد سیگار کمتری استفاده کنید، این کارباعث می‌شود، روند بهبودی شما سریع‌تر اتفاق بیافتد.
•    استفاده از برخی از مواد دیگر مانند چسب نیکوتین، آدامس نیکتوتین در برخی از موارد می‌تواند مفید باشد.
•    برخی از داروهای ترک سیگار در داروخانه ها وجود دارند که می‌توانند در ترک سیگار به شما کمک کنند.
•    در برخی از موارد دکتردندانپزشک از برخی از روش‌های دیگر ممکن است به جای درمان پیشنهاد دهد که نیازی به پیوند استخوان لثه نباشد.
 
سوالات متدوال
1.    چند مدت قبل از عمل لازم است سیگار را ترک کنیم؟

کسانی که قصد انجام عمل پیوند لثه را دارند بهتر است دوهفته قبل از انجام عمل پیوند سیگار و 2 هفته بعد از انجام عمل از سیگار استفاده نکنند.

2.    آیا می‌توان به جای سیگار معمولی، از سیگار الکترونیکی زمان پیوند استخوان استفاده کرد؟
در پاسخ باید گفت بله، سیگارهای الکترونیکی نیز مانند سیگارهای معمولی حاوی مقداری نیکوتین هستند و می‌توانند بر روند درمان و بهبود زخم ها تاثیر منفی بگذارند.

3.    فواید ترک سیگار برای افرادی که عمل پیوند استخوان لثه انجام می‌دهند چیست؟
ترک سیگار باعث خواهد شد این افراد به راحتی بتوانند بدون ریسک هر گونه بیماری عفونی لثه، عمل خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

4.    آیا می‌توان از داروهای گیاهی برای ترک سیگار هنگام عمل پیوند استخوان استفاده کرد؟
استفاده از برخی از داروهای گیاهی ممکن است با داروهای دیگر تداخل ایجاد کند، به همین دلیل لازم است قبل از انجام این کار با دندانپزشک مشورت کنید.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها